Capital | Haojing, Luoyang |
Language(s) | Chinese |
Religion | Chinese folk religion,Hundred Schools of Thought |
Government | Monarchy/Feudalism |
History | |
- Battle of Muye | 1046 BC |
- Disestablished | 256 BC |
Population | |
- 273 BC est. | 30,000,000 |
- 230 BC est. | 38,000,000 |
Currency | Mostly spade coins and knife coins |
Sejarah
Diasaskan
Menurut legenda, selama masa pemerintahan Maharaja Yao (c 2358-2258 SM), Jiang Yuan menginjak tapak dari Di dewa tinggi dan melahirkan Hou Ji, Tuhan Millet, yang mengajar umatnya untuk bercucuk tanam. Arahan anaknya dikatakan telah hidup pada Dinasti Xia kemudian (c 2072-1600 SM). Arahan cucu adalah Gong Liu dan selepas lapan generasi datang Gu semi-bersejarah Danfu Gong, juga dikenali sebagai Tai Wang atau Raja Besar. Pada saat ini, marga Zhou dikatakan telah tinggal di dekat barbar Rong dan Di di suatu tempat bernama Bin, yang mungkin telah dekat Linfen di Sungai Fen di Shanxi [2] Oracle menyebutkan tulang. Negara yang disebut Zhou berhampiran Fen sungai yang berjuang Shang sekitar 1180 SM.Gu Gong Danfu memimpin umat-Nya di atas gunung ke lembah Sungai Wei tengah di mana mereka membina sebuah bandar berhampiran Gunung Qi. Putranya, Jili, banyak berperang sepanjang sungai Wei dan Fen melawan Rong sebagai pengikut raja Dinasti Shang Wen Ding (1116-1107 atau 1112-1102 SM) sampai raja membunuhnya. Jili putra Chang tampaknya memerintah untuk sementara waktu tetapi ditangkap oleh Raja Di Xin dari Shang dan ditahan selama tujuh tahun. Sekitar 1060 SM ia ditebus dan diberi hak eksklusif untuk melakukan perang di sebelah barat Shang. Sekitar 1053 SM ia mengambil gelaran Raja Wen dari Zhou dan menangkap negara yang disebut Qi atau Li berhampiran Changzhi dan lain Yu disebut dekat Qinyang. Hal ini memberinya kawalan tenggara Shanxi, mengancam ibukota Shang ke timur dan membuat koridor Sungai Kuning ke kekunci selatan strategik. Dia pindah ibukota hilir untuk Fenghao dekat Xi'an sekarang. Dia meninggal semasa atau selepas kempen lain mungkin berhampiran Luoyang di dekat Sungai Kuning dan diikuti oleh anaknya Raja Wu dari Zhou. Dalam demonstrasi tampak kekuatan, Raja Wu memimpin pasukan menyusuri tepi selatan Sungai Kuning ke ford Mengjin dimana dia bertemu dengan 800 raja-raja tempatan dan kemudian berbalik kembali.Dua tahun kemudian, pada 1046 SM, dia memimpin 45.000 laki-laki dan 300 kereta menuruni laluan yang sama, menyeberangi Sungai Kuning dan menakluki dinasti Shang pada Pertempuran Muye.
Zhou Timur dan Zhou Barat
Negeri Dinasti Zhou Barat
Pada awalnya keluarga Ji mampu mengawal negara dan orang-orang di dalamnya tegas. Pada tahun 771 SM, selepas Raja anda telah menggantikan ratunya dengan Selir Baosi, ibukota dipecat oleh pasukan gabungan dari ayah ratu, yang adalah Marquess kuat Shen, dan suku nomaden, Quanrong tersebut. Putra ratu Ji Yijiu diisytiharkan raja baru oleh para bangsawan dari negara Zheng, Lu, Qin, Xu dan Shen. Ibukota dipindahkan ke timur di 770 SM dari Haojing ke Luoyang di Wilayah Henan sekarang. Kerana pergeseran ini, sejarawan membahagi jaman Zhou menjadi Zhou Barat (China: 西周; pinyin: Xi Zhou), berlangsung hingga 771 SM, dan Zhou Timur (China dimudahkan: 东周; tradisional China: 东周; pinyin: Dong Zhou ) dari 770 hingga 256 SM. Tahun permulaan Zhou Barat telah diperdebatkan; 1122 SM, 1027 SM dan tahun-tahun lain dalam beratus-ratus tahun dari akhir abad ke 12 SM hingga akhir abad ke-11 SM telah dicadangkan. sejarawan China mengambil 841 SM sebagai tahun pertama dari penanggalan tahunan berturut-turut sejarah China, berdasarkan Nota Sejarah oleh Sima Qian Grand. Zhou Timur ini sesuai kira-kira dua subperiods. Yang pertama, 722-481 SM, disebut Zaman Musim Semi dan Musim Luruh, selepas kronik sejarah yang terkenal dari masa; kedua dikenali sebagai Tempoh Negara Perang (403-221 SM), demi satu kronik yang terkenal dan diprakarsai oleh partisi dari Jin. Tempoh Negara Perang diperpanjang sedikit melewati tarikh 256 akhir BC Timur Zhou; perbezaan ini adalah kerana fakta bahawa pemerintahan raja Zhou dan berakhir pada 256 SM, 35 tahun sebelum awal Dinasti Qin yang berakhir masa Negara Perang. Zhou Timur tempoh ini juga dilantik sebagai tempoh Sekolah Seratus Pemikiran. Ini adalah rujukan kepada sekolah-sekolah yang berbeza pemikiran intelektual sejarah China. Empat sekolah yang berbeza utama Konfusianisme, Mohism, Taoisme dan Peraturan, bersama-sama dengan sejumlah orang lain. Sekolah-sekolah ini pemikiran memberikan sumbangan untuk perubahan sosial, falsafah dan politik yang memainkan peranan besar dalam penurunan dinasti Zhou. [3]...
Kemerosotan
Dengan garis kerajaan rosak, kekuatan mahkamah Zhou secara berperingkat berkurang, dan fragmentasi kerajaan dipercepat. Dari pemerintahan Raja Ping (pra-771-720 SM) dan seterusnya, raja-raja Zhou memerintah dalam nama saja, dengan kekuasaan sejati terletak di tangan para bangsawan yang kuat. Menjelang akhir Dinasti Zhou, para bangsawan bahkan tidak repot-repot untuk mengakui keluarga Ji simbolik, tetapi memberontak dan menyatakan diri menjadi raja. Dinasti ini berakhir pada 256 SM, sebelum penyatuan Qin Shi Huang dari China pada 221 SM, ketika raja terakhir Zhou meninggal dan anak-anaknya tidak mengisytiharkan judul ukuran dasar Raja China.
Feudalisma & Birokrasi
penulis Barat sering menggambarkan tempoh Zhou sebagai 'feudal' kerana peraturan awal Zhou mengundang perbandingan dengan Peraturan abad pertengahan di Eropah. Salah satu perbezaan yang jelas adalah bahawa Zhou memerintah dari bandar-bandar bertembok daripada istana. Istilah Cina untuk sistem Zhou adalah Fēngjiàn (封建). Ketika dinasti ditubuhkan menakluk tanah dibagi menjadi para tuan turun-temurun. Cacat jelas ini adalah bahawa para tuan akan cenderung menjadi bebas. Para para tuan atau negara sendiri cenderung menjadi feudally dibahagikan. Pada kali duke kuat akan mengambil kuasa dari para bangsawan dan pemusatan negara. Sentralisasi menjadi lebih diperlukan kerana negara-negara mulai perang di antara mereka sendiri dan pemusatan menggalakkan perang lebih. Jika seorang duke mengambil alih kuasa dari bangsawan Nya negara harus diberikan oleh pegawai yang dilantik, iaitu, birokrasi.Kedudukan terendah daripada kelas pemerintah Zhou disebut Shi (士). Ketika sebuah pangkat seorang duke terpusat orang-orang ini akan mencari pekerjaan sebagai pegawai kerajaan atau pegawai. Berbeza dengan ksatria Barat, Shi diharapkan menjadi sesuatu yang terpelajar. Diangkat, mereka boleh berpindah dari satu keadaan ke keadaan lain. Beberapa akan menempuh perjalanan dari negara ke negara menjajakan skim pentadbiran reformasi tentera. Mereka yang tidak boleh mencari pekerjaan sering akan berakhir mengajar orang-orang muda yang bercita-cita status rasmi. Yang paling terkenal ini adalah Konfusius yang mengajarkan suatu sistem tugas bersama antara atasan dan bawahan. Sebaliknya, legalis tidak punya waktu untuk kebajikan Confucius dan menganjurkan sebuah sistem undang-undang yang ketat dan hukuman yang keras. Perang Amerika Perang akhirnya berakhir oleh negara yang paling legalist dari semua, Qin. Ketika Dinasti Qin jatuh dan digantikan oleh dinasti Han, China banyak yang lega untuk kembali ke kebajikan lebih manusiawi dari Confucius.
Ketenteraan
Zhou Barat awal disokong tentera yang kuat, dibagi menjadi dua unit utama: "Enam tentera barat" dan "Lapan tentera dari Chengzhou". Tentera berkempen di Dataran Tinggi Loess utara, Ningxia moden dan dataran banjir Sungai Kuning. Keberanian tentera Zhou memuncak pada tahun ke 19 pemerintahan Raja Zhao, ketika enam tentera dihapuskan bersama-sama dengan Raja Zhao pada kempen di sekitar Sungai Han. Awal Zhou raja adalah komander benar-in-chief. Mereka berada di perang terus-menerus dengan barbar atas nama para tuan disebut guo, yang bererti negara satelit atau asas. Charles Hucker mencatatkan bahawa Zhou telah berdiri 14 tentera kerajaan, dengan enam ditempatkan di Haojing, dekat Xi'an sekarang, dan lapan tentera ditempatkan di [rujukan?] Timur. Raja Zhao terkenal untuk kempen diulang di daerah Yangtze dan mati dalam aksi terakhirnya. Kemudian kempen raja 'kurang berkesan. Raja Li memimpin 14 tentera melawan barbar di selatan namun gagal untuk mencapai kemenangan apapun. Raja Xuan berjuang perantau Quanrong sia-sia. Raja anda dibunuh oleh Quanrong, dan modal Haojing dipecat. Walaupun kereta telah diperkenalkan ke China dalam Dinasti Shang, [4] masa Zhou melihat penggunaan kereta berkumpul dalam pertempuran, teknologi diimport dari Asia Tengah. [5]
Mandat dari Syurga
Dalam tradisi sejarah China, Zhou mengalahkan Shang dan berorientasikan sistem Shang penyembahan leluhur menuju ibadah diuniversalisasi, jauh dari ibadah Di dan dengan yang Tian atau "Syurga". Mereka melegitimasi kekuasaan mereka dengan menerapkan "mandat dari Syurga", idea bahawa penguasa ("Anak Syurga") diatur oleh hak ilahi tapi penurunan dr takhta itu akan membuktikan bahawa ia telah kehilangan Mandat. Hal-hal seperti yang terbukti keluarga penguasa telah kehilangan Mandat adalah bencana alam dan pemberontakan. Doktrin ini menjelaskan dan membenarkan runtuhnya dinasti Xia dan Shang, dan pada masa yang sama menyokong legitimasi penguasa sekarang dan masa depan. Sebelum menakluk Shang, Zhou adalah negara di Shaanxi [6] Gernet [6] menjelaskan. Negara Zhou sebagai "bandar" yang telah melakukan hubungan dengan orang-orang gasar dari wilayah barat dan lebih suka berperang dari Shang tersebut. Dinasti Zhou ditubuhkan oleh keluarga Ji dan dikendalikan dari empat ibukota sepanjang sejarah. [7] Sharing bahasa dan budaya Shang, para penguasa Zhou awal, melalui penaklukan dan penjajahan, mendirikan kerajaan besar wilayah di mana negara setakat Shandong mengakui pemerintahan Zhou dan mengambil bahagian dalam budaya elit.Penyebaran gangsa Zhou, walaupun, adalah bersamaan dengan terus menggunakan gerabah Shang-gaya di daerah yang jauh, dan negara-negara ini adalah yang terakhir yang surut selama perang Barat terlambat. Mandat Syurga didasarkan pada aturan. Maharaja diberi hak untuk memerintah dengan syurga.
Falsafah
Selama Dinasti Zhou, asal-usul falsafah China asli yang dibangunkan, tahap awal bermula pada abad ke-6 SM. Para ahli falsafah China yang terbesar, mereka yang membuat kesan terbesar pada generasi selanjutnya dari China, adalah Confucius, pengasas Konfusianisme, dan Laozi, pengasas Taoisme. ahli falsafah yang lain, teori, dan sekolah pemikiran di era ini adalah Mozi, pengasas Mohism, Mencius, seorang Confucius terkenal yang diperluas warisan Confucius '; Shang Yang dan Han Feizi, bertanggung jawab untuk pembangunan Peraturan China kuno (falsafah teras Dinasti Qin);. dan Xunzi, yang boleh dikatakan sebagai pusat kehidupan intelektual kuno China selama waktunya, bahkan lebih dari tokoh-tokoh intelektual ikon seperti Mencius [3]
Pertanian
Pertanian di Dinasti Zhou sangat intensif dan, dalam banyak kes, diarahkan oleh kerajaan. Semua tanah pertanian dimiliki oleh para bangsawan, yang kemudian memberikan tanah mereka kepada budak mereka, situasi yang sama dengan feudalisme Eropah. Misalnya, sebidang tanah dibagi menjadi sembilan bujur sangkar dalam sistem baik lapangan, dengan gandum dari lapangan tengah yang diambil oleh kerajaan dan sekitarnya tempat disimpan oleh petani secara individu. Dengan cara ini, kerajaan boleh menyimpan surplus makanan dan mendistribusikannya pada saat kelaparan atau tuai buruk. Beberapa sektor perkilangan penting selama tempoh ini termasuk peleburan tembaga, yang penting untuk membuat senjata dan alat-alat pertanian. Sekali lagi, industri-industri ini didominasi oleh kaum bangsawan yang mengarahkan pengeluaran bahan-bahan tersebut.projek pertama China teknik hidrolik telah bermula pada Dinasti Zhou, akhirnya sebagai alat untuk membantu pengairan pertanian. The Canselor Wei, Sunshu Ao, yang memegang jawatan Raja Zhuang dari Chu, dibendung sungai untuk membuat reservoir pengairan besar di zaman moden wilayah Anhui utara. Untuk ini, Sunshu dikreditkan sebagai jurutera pertama hidrolik China. Wei kemudian negarawan ximen Bao, yang melayani Marquis Wen dari Wei (445-396 SM), adalah jurutera hidrolik pertama dari China untuk mencipta sistem pengairan saluran besar. Sebagai fokus utama dari projek megah itu, terusan karyanya akhirnya dialihkan perairan Sungai Zhang turun (漳河) ke tempat yang jauh di Sungai Kuning.
Pemerintah
Raja Wu周武王
Raja Cheng周成王-anak Raja Wu
Raja Kang周康王-anak Raja Cheng
Raja Zhao周昭王-anak Raja Kang
Raja Mu周穆王-anak Raja Zhao
Raja Gong周共王-anak Raja Mu
Raja Yi周懿王-anak Raja Gong
Raja Xiao周孝王-anak saudara Raja Yi
Raja Yi(Ji Xie)周夷王-anak Raja Yi
Raja Li周厉王-anak Raja Yi(Ji Xie)
Gonghe共和
Raja Xuan周宣王-anak Raja Li
Raja You周幽王-anak Raja Xuan
Raja Ping周平王-anak Raja You
Raja Huan周桓王-anak Raja Ping
Raja Zhuang周莊王-anak Raja Huan
Raja Xi周釐王-anak Raja Zhuang
Raja Hui周惠王,-anak Raja Xi
Raja Xiang-周襄王-anak Raja Hui
Raja Qing周頃王-anak Raja Xiang
Raja Kuang匡王-anak Raja Qing
Raja Ding周定王-adik Raja Kuang
Raja Jian周簡王-anak Raja Ding
Raja Ling周靈王-anak Raja Jian
Raja Jing(Ji Gui)周景王-anak Raja Ling
Raja Dao周悼王-anak Raja Jing(Ji Gui)
Raja Jing(Ji Gai周敬王-adik Raja Dao
Raja Yuan周元王-anak Raja Jing(Ji Gai)
Raja Zhending周贞定王-anak Raja Yuan
Raja Ai周哀王-anak Raja Zhending
Raja Si周思王-adik Raja Ai
Raja Kao周考王-adik Raja Si
Raja Weillie周威烈王-anak Raja Kao
Raja An 周安王-anak Raja Kao
Raja Lie周烈王-anak Raja An
Raja Xian周顯王-adik Raja Lie
Raja Shenjing周慎靚王-anak Raja Xian
Raja Nan周赧王-anak Raja Shenjing
Raja Hui 2东周惠王
Dalam tradisi sejarah China, Zhou mengalahkan Shang dan berorientasikan sistem Shang penyembahan leluhur menuju ibadah diuniversalisasi, jauh dari ibadah Di dan dengan yang Tian atau "Syurga". Mereka melegitimasi kekuasaan mereka dengan menerapkan "mandat dari Syurga", idea bahawa penguasa ("Anak Syurga") diatur oleh hak ilahi tapi penurunan dr takhta itu akan membuktikan bahawa ia telah kehilangan Mandat. Hal-hal seperti yang terbukti keluarga penguasa telah kehilangan Mandat adalah bencana alam dan pemberontakan. Doktrin ini menjelaskan dan membenarkan runtuhnya dinasti Xia dan Shang, dan pada masa yang sama menyokong legitimasi penguasa sekarang dan masa depan. Sebelum menakluk Shang, Zhou adalah negara di Shaanxi [6] Gernet [6] menjelaskan. Negara Zhou sebagai "bandar" yang telah melakukan hubungan dengan orang-orang gasar dari wilayah barat dan lebih suka berperang dari Shang tersebut. Dinasti Zhou ditubuhkan oleh keluarga Ji dan dikendalikan dari empat ibukota sepanjang sejarah. [7] Sharing bahasa dan budaya Shang, para penguasa Zhou awal, melalui penaklukan dan penjajahan, mendirikan kerajaan besar wilayah di mana negara setakat Shandong mengakui pemerintahan Zhou dan mengambil bahagian dalam budaya elit.Penyebaran gangsa Zhou, walaupun, adalah bersamaan dengan terus menggunakan gerabah Shang-gaya di daerah yang jauh, dan negara-negara ini adalah yang terakhir yang surut selama perang Barat terlambat. Mandat Syurga didasarkan pada aturan. Maharaja diberi hak untuk memerintah dengan syurga.
Falsafah
Selama Dinasti Zhou, asal-usul falsafah China asli yang dibangunkan, tahap awal bermula pada abad ke-6 SM. Para ahli falsafah China yang terbesar, mereka yang membuat kesan terbesar pada generasi selanjutnya dari China, adalah Confucius, pengasas Konfusianisme, dan Laozi, pengasas Taoisme. ahli falsafah yang lain, teori, dan sekolah pemikiran di era ini adalah Mozi, pengasas Mohism, Mencius, seorang Confucius terkenal yang diperluas warisan Confucius '; Shang Yang dan Han Feizi, bertanggung jawab untuk pembangunan Peraturan China kuno (falsafah teras Dinasti Qin);. dan Xunzi, yang boleh dikatakan sebagai pusat kehidupan intelektual kuno China selama waktunya, bahkan lebih dari tokoh-tokoh intelektual ikon seperti Mencius [3]
Pertanian
Pertanian di Dinasti Zhou sangat intensif dan, dalam banyak kes, diarahkan oleh kerajaan. Semua tanah pertanian dimiliki oleh para bangsawan, yang kemudian memberikan tanah mereka kepada budak mereka, situasi yang sama dengan feudalisme Eropah. Misalnya, sebidang tanah dibagi menjadi sembilan bujur sangkar dalam sistem baik lapangan, dengan gandum dari lapangan tengah yang diambil oleh kerajaan dan sekitarnya tempat disimpan oleh petani secara individu. Dengan cara ini, kerajaan boleh menyimpan surplus makanan dan mendistribusikannya pada saat kelaparan atau tuai buruk. Beberapa sektor perkilangan penting selama tempoh ini termasuk peleburan tembaga, yang penting untuk membuat senjata dan alat-alat pertanian. Sekali lagi, industri-industri ini didominasi oleh kaum bangsawan yang mengarahkan pengeluaran bahan-bahan tersebut.projek pertama China teknik hidrolik telah bermula pada Dinasti Zhou, akhirnya sebagai alat untuk membantu pengairan pertanian. The Canselor Wei, Sunshu Ao, yang memegang jawatan Raja Zhuang dari Chu, dibendung sungai untuk membuat reservoir pengairan besar di zaman moden wilayah Anhui utara. Untuk ini, Sunshu dikreditkan sebagai jurutera pertama hidrolik China. Wei kemudian negarawan ximen Bao, yang melayani Marquis Wen dari Wei (445-396 SM), adalah jurutera hidrolik pertama dari China untuk mencipta sistem pengairan saluran besar. Sebagai fokus utama dari projek megah itu, terusan karyanya akhirnya dialihkan perairan Sungai Zhang turun (漳河) ke tempat yang jauh di Sungai Kuning.
Pemerintah
Raja Wu周武王
Raja Cheng周成王-anak Raja Wu
Raja Kang周康王-anak Raja Cheng
Raja Zhao周昭王-anak Raja Kang
Raja Mu周穆王-anak Raja Zhao
Raja Gong周共王-anak Raja Mu
Raja Yi周懿王-anak Raja Gong
Raja Xiao周孝王-anak saudara Raja Yi
Raja Yi(Ji Xie)周夷王-anak Raja Yi
Raja Li周厉王-anak Raja Yi(Ji Xie)
Gonghe共和
Raja Xuan周宣王-anak Raja Li
Raja You周幽王-anak Raja Xuan
Raja Ping周平王-anak Raja You
Raja Huan周桓王-anak Raja Ping
Raja Zhuang周莊王-anak Raja Huan
Raja Xi周釐王-anak Raja Zhuang
Raja Hui周惠王,-anak Raja Xi
Raja Xiang-周襄王-anak Raja Hui
Raja Qing周頃王-anak Raja Xiang
Raja Kuang匡王-anak Raja Qing
Raja Ding周定王-adik Raja Kuang
Raja Jian周簡王-anak Raja Ding
Raja Ling周靈王-anak Raja Jian
Raja Jing(Ji Gui)周景王-anak Raja Ling
Raja Dao周悼王-anak Raja Jing(Ji Gui)
Raja Jing(Ji Gai周敬王-adik Raja Dao
Raja Yuan周元王-anak Raja Jing(Ji Gai)
Raja Zhending周贞定王-anak Raja Yuan
Raja Ai周哀王-anak Raja Zhending
Raja Si周思王-adik Raja Ai
Raja Kao周考王-adik Raja Si
Raja Weillie周威烈王-anak Raja Kao
Raja An 周安王-anak Raja Kao
Raja Lie周烈王-anak Raja An
Raja Xian周顯王-adik Raja Lie
Raja Shenjing周慎靚王-anak Raja Xian
Raja Nan周赧王-anak Raja Shenjing
Raja Hui 2东周惠王
Tiada ulasan:
Catat Ulasan