Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Disember 10, 2010

Lebuh Raya PLUS dekat rembau berhantu

Dari Blog Singalautmetro
LEBUH RAYA DEKAT PLAZA TOL LINGGI-PEDAS BERHANTU? 17 MATI DALAM TEMPOH 60 HARI! TELAH menjadi lelucon di kalangan sesetengah orang konon lebuhraya berdekatan Plaza Tol Pedas-Linggi berhantu.


(Mungkin pemimpin negara perlu buat solat hajat di lebuhraya ini sepertimana pemimpin negara ini buat solat hajat sebelum terowong dirasmikan , gambar di sini http://tehranifaisal.blogspot.com/2010/12/hukum-solat-dalam-terowong-smart.html )

Sementara mereka yang pernah cedera kerana terbabit di dalam kemalangan di kawasan berkenaan pula dikatakan paranoid, sehingga penduduk berdekatan kawasan berkenaan mula menggelar kawasan itu sungai maut! 
Secara kebetulan menarik dilihat berdasarkan jumlah 17 yang terkorban akibat nahas maut di kawasan itu dalam tempoh 60 hari sehingga semalam. 
Kes terbaru membabitkan kematian berlaku malam tadi apabila seorang penumpang kenderaan pacuan empat roda terbunuh apabila kenderaan dinaiki terbabas dan terbalik ke dalam longkang tidak jauh dari plaza tol itu. 
Pada 4 Disember lalu pula, tiga lagi menjadi mangsa kemalangan di kawasan itu apabila kereta jenis MyVi yang dinaiki melanggar belakang treler yang membawa jengkaut.
Ketiga-tiga mangsa turut rentung apabila kenderaan dinaiki terbakar. Jumlah angka paling ramai terkorban masih dalam ingatan kita pada pertengahan Oktober lalu. seramai 13 orang termasuk seorang mati di hospital apabila sebuah bas ekspress terbabs dan terbalik lalu merintang jalan bertentangan. 
Sehingga kini, berdasarkan laporan akhbar tidak kurang 40 tercedera kerana terbabit dalam kemalangan di kawasan  itu dalam tempoh lebih kurang 60 hari. Dengan angka kematian sebanyak 17 orang dan 40 tercedera, benarkah plaza tol Pedas-Linggi berhantu, atau sebenarnya kita sebagai pemandu yang memandu melulu!?  
" 

Kerajaan Malaysia dicengkam Israel

KUALA LUMPUR 9 DIS: Rasa terhutang budi kerajaan Malaysia terhadap perunding rejim Zionis, Apco Worldwide mengakibatkan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen gigih untuk menghukum Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada terus menjadi tembok penghalang Barisan Nasional (BN).rlaku dalam pendedahan laman web kontroversi 'Wikileaks' yang mengaibkan nama baik Malaysia dengan mengaitkan dua syarikat tanah air dalam skandal kewangan dunia.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang ditemubual Tv Selangor di lobi parlimen berkata agenda merapatkan hubungan Malaysia dan Amerika Syarikat telah tersasar dari objektif sehingga mengakibatkan negara dicengkam Israel tanpa disedari. 
"Tetapi sudah sampai kepada peringkat kerajaan begitu jauh sehingga pemimpin termasuk isteri Perdana Menteri telah terikat dengan Apco," jelas beliau.
Pemilik laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin hari ini mendedahkan dokumen-dokumen Apco yang berkisarkan tindakan terdesak kerajaan Malaysia memperkukuh hubungan dengan Amerika Syarikat selain mendedahkan syarikat itu membiayai program isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi sehingga bulan September tahun ini.
Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS berkata kesan langsung daripada usaha itu mengakibatkan Malaysia diheret supaya akur dengan kehendak Amerika Syarikat dan Israel sekaligus memaparkan imej buruk kepada negara-negara Islam yang membenci rejim itu.
Justeru beliau menyifatkan Malaysia telahpun tunduk kepada Apco apabila mengambil keputusan tergesa-gesa untuk menghukum Anwar tanpa memberi peluang Ketua Umum itu membela diri.
"Tindakan terhadap Datuk Seri Anwar adalah tindakan mempertahankan Apco," tegas beliau. 
Selain itu Mahfuz khuatir sekiranya Malaysia begitu tunduk kepada perunding antarabangsa itu mungkin mereka akan bertindak mendedahkan rahsia negara termasuk pemimpin-pemimpin tanahair.
Beliau mengambil contoh kejadian yang berlaku dalam pendedahan laman web kontroversi 'Wikileaks' yang mengaibkan nama baik Malaysia dengan mengaitkan dua syarikat tanah air dalam skandal kewangan dunia.
Ditanya adakah tindakan kerajaan terhadap Datuk seri Anwar adalah untuk menutup mulut beliau, Mahfuz setuju.
"Ya. Ini sudah tentu usaha untuk menutup kejahatan yang dilakukan pemimpin-pemimpin Umno," ujarnya.

Bina saja kuil Hindu sebelah surau Kg Kerinchi



"Senang je nak elak DBKL merobohkan Surau Al Falah di Kg Kerinchi, Kuala Lumpur. Minta penganut Hindu bina kuil sebelah surau tersebut, kita tengok berani tak DBKL nak roboh kuil tersebut. Tak percaya, 

baca kisah benar nasib masjid di Negeri Sembilan dihttp://amkns.blogspot.com/2010/11/bina-kuil-hindu-sebelah-surau-masjid.html  

Persatuan Mahasiswa UM Bantah Pencerobohan Surau Al-Falah 
Kuala Lumpur: Beberapa persatuan mahasiswa kampus Universiti Malaya hari ini menyatakan bantahan terhadap usaha pihak tertentu untuk merobohkan sebuah Surau yang terletak di Kampung Kerinchi. Surau itu didakwa akan dirobohkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyebabkan penduduk dan mahasiswa yang tinggal di sekitar Pantai Dalam menyatakan bantahan terhadap usaha tersebut. 
Minggu lalu, isu ini tercetus apabila satu surat telah dikeluarkan oleh DBKL mengarahkan agar surau tersebut dikosongkan sebelum tarikh 9 Disember ini bagi untuk kerja-kerja perobohan dilakukan. 
Akibatnya, beberapa penduduk khususnya penduduk asal Kampung Kerinchi mula membuat bantahan bagi mempertahankan surau yang telah dibina melebihi 20 tahun ini. Menurut YDP PMIUM, Saudara Ahmad Syazwan Muhammad Hassan menyatakan bahawa perbincangan secara terperinci harus dilakukan oleh pihak terbabit dengan penduduk kampung. 
“Pihak yang ingin merobohkannya harus berbincang, tanya kepada penduduk di sana mengapa tak nak dirobohkan surau itu, semestinya ada sebab tertentu yang amat penting yang sepatutnya didengar.”, jelasnya. Tambahnya, “Ini hak rakyat, rakyat bebas membuat keputusan berdasarkan hak mereka dan demi kesejahteraan masyarakat setempat. Surau itu semestinya ada sejarahnya tersendiri dan pihak terbabit patut melihat pro kontranya (merobohkan surau).” 
Menurut kenyataan YDP Persatuan Mahasiswa Kedah UM (PERMADAH UM), Saudara Mohd Fazrin Mustaffa, beliau tidak bersetuju dengan usaha untuk merobohkan Surau Al-Falah itu. “Saya memang menentang usaha itu kerana bagi saya isu pembangunan yang dimainkan pihak terbabit tidak releven kerana di ibu kota ini sudah maju dan sepatutnya pihak terbabit memikirkan pembangunan di sekitar luar bandar yang masih ternanti-nantikan ‘kedatangan’ mereka.” 
“Surau ini pernah cuba dipindahkan ke PPR Kerinchi, namun surau yang baru itu hanya mampu menampung 50 orang sahaja dalam satu-satu masa. Sebab itulah mereka (masyarakat Pantai Dalam) mahu pertahankan sebab surau yang lama ini dapat menampung lebih ramai.”, jelasnya. 
Sementara itu, wakil MPMUM, Saudara Mohd Syahid Mohd Zaini menyatakan MPMUM turut sama membantah usaha yang cuba dilakukan pihak terbabit. “Saya mewakili mahasiswa Islam menyatakan pendirian tidak bersetuju dengan usaha yang cuba dilakukan untuk merobohkan surau tersebut.” 
“Saya dapat tahu masyarakat di sekitar sana memang selalu mengadakan sesuatu program dan aktiviti di surau terbabit termasuk yang terbaru Majlis Korban Perdana. Jadi, aktiviti seperti itu amat baik terutama kepada generasi muda dan anak-anak kecil demi perpaduan dan kesejahteraan masyarakat setempat.”, ujarnya. 
Arahan merobohkan surau tersebut telah dikeluarkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin atas alasan projek pembangunan yang akan dilakukan. 
Namun menurut beberapa penduduk di sekitar sana, pemaju yang bertanggungjawab membangunkan projek tersebut menyatakan bahawa projek tersebut masih dalam perancangan dan tidak akan dilakukan dalam masa terdekat. Malah pemaju juga pernah berjanji akan menaiktaraf semula surau yang telah sedia ada selaras dengan pembangunan yang akan dilaksanakan. 
Surau Al-Falah antara surau yang awal didirikan di kawasan penempatan awam di Kampung Kerinchi. Pada tahun 2008, semua penempatan penduduk di sekitar surau telah dirobohkan dan penduduk telah dipindahkan ke PPR Kerinchi. Dengan pelbagai usaha dilakukan, Surau Al-Falah tersebut dapat dipertahankan sehingga kini dan berita tentang usaha untuk merobohkan surau tersebut ternyata tidak menyenangkan penduduk sekitar. – UMtoday. 

MB N.sembilan gila bina bangunan macam PM

Wednesday, December 8, 2010
NS MB 'building crazy' like PM
(MB N.Sembilan gila bina bangunan macam PM) By Zefry Dahalan  - SEREMBAN: There is no difference between Negri Sembilan Menteri Besar Mohd Hasan and Prime Minister Najib Tun Razak, said Paroi rep Mohd Taufek Abdul Ghani.

The two were more interested in wasting funds on building projects instead of safeguarding the welfare of the people, added PAS' sole state assemblyman in Negri Sembilan. 

He was referring to Najib's plan to build the 100-storey Warisan Merdeka tower and Mohd Hasan's announcement that a new state administration building would be constructed. 
Speaking to FMT, Mohd Taufek said he opposed the plan to build the new state administration building in Bandar Baru Sendayan, some 20km from the existing building here. Mohd Hasan had announced the plan to build the RM230 million building during the state assembly sitting last week. 
"What irked me is that the current state adminsitration building known as Wisma Negeri which houses the menteri besar's office, state secretariat and state assembly hall is in good condition "I don't see the need for another building which will be a waste of public funds. It will also be a hassle for people to liaise with state secretariat officials as the new location is far from Seremban,” said the PAS rep. Mohd Taufek felt that the RM230 million could be put to better use such as upgrading the infrastructure in rural areas and helping the hardcore poor. 
133 years to settle debt 
The PAS rep said that according to the state budget for 2011 that was tabled by the menteri besar, the total revenue for 2011 was RM298,184,000. “This revenue is very average for a state if compared with the Klang Municipal Council which is earning almost RM400 million per year,” he said. 
"The state government's debt with the federal government so far is RM2.4 billion. According to the 2011 budget, the state government can only afford to pay the federal government RM18 million per year. This means the state needs 133 years to pay off the RM2.4 billion loan. 
"This calculation does not include the RM230 million that is going to be spent for the new administration complex,” he added. Mohd Taufek urged the MB to focus on more pressing issues like poverty, improvement of public amenities, public transport and funds for religious, Chinese and Tamil schools. 
"This project (new state administration building) is absolutely unnecessary at the moment especially with the current economic slump," he said. Bandar Baru Sendayan is situated in Mohd Hasan's Rantau state seat. 
" 

Jalan Raya Bukit Beruntung/Bukit Sentosa Rosak Teruk

Ni lubang di Jalan Cempaka.. Berhadapan dengan perumahan teres Jalan Cempaka 1A,
Teman dah post isu jalanraya kat area Bukit Beruntung yang makin teruk hari tu..
Boleh refer kat sini..
teman dah adukan secara rasmi melalui Aduan@portal Majlis Daerah Hulu Selangor..
Tapi sampai la ni belum ada apa-apa jawapan..

Teman dah tanya kat beberapa orang ahli majlis yang berada di area Bukit Beruntung...
Pun tiada jawapan..
yang pasti jalan makin lama makin teruk!
Lubang kat jalan tu makin lama makin besor!
hati teman makin lama makin panas!
Teman kompom hati rakyat kat sini pun makin lama makin meluat!

Tak kira la siapa pun memerintah..
Pastinya berkuasa ke atas semua PBT yang ada..
Kalau isu jalan ni pun lembab..
Tak payah sembang isu lain laaaa...

Ni.. teman paparkan gambo2 lubang dan lokasinya..
Mana la tahu.. pihak-pihak berkenaan dah cari tapi tak jumpa!

Aduyaiiiii...

sunsnake 09122010

Lubang betul-betul dihadapan Balai Polis Bukit Sentosa, Jalan Cempaka

Lubang di Jalan Bukit Sentosa 1, dihadapan Pasaraya A-Smart

Lubang paling 'worst' di Jalan Bukit Sentosa 1, hadapan A-Smart jugak!
Berhampiran restoran milik ahli majlis dengornya... aduhhhh!
Pun lubang di Jalan dan lokasi yang sama , Jalan Bukit Sentosa 1..
memenuhi hampir keseluruhan jalan..
hampir tiada ruang untuk kenderaan seperti kereta untuk mengelak!

Jalan Bukit Sentosa 1 jugak!

Pun Jalan Bukit Sentosa 1... adehhh!!

Jalan Bukit Sentosa 1 jugak tapi berhadapan dengan Restoran Salam Bistro!

Jalan Bukit Sentosa 1 jugak tapi berhadapan dengan Restoran Salam Bistro!

Logik ke lubang sedalam ini dah berbulan-bulan dibiarkan tanpa ada pihak nak membaikinya?
Dah berapa banyak kenderaan rosak termasuk kemalangan penunggang motosikal!!!
Nak salahkan Kerajaan Pusat juga ke?
Lubang berhadapan Restoran Salam Bistro.. (Traffic Light)

Lagi lubang berhadapan Restoran Salam Bistro..
(Traffic Light)
Lagi lubang berhadapan Restoran Salam Bistro..
(Traffic Light)

Lubang besar giler disimpang berhampiran Kedai Buku Bookworm!
jalan Bukit Sentosa 1 jugakk!!

Lubang berhadapan dengan Restoran Salam (lama)
Jalan Bukit Sentosa 1
Lubang di persimpangan berhampiran Balai Polis Bukit Sentosa..
pun dah banyak kali berlaku kemalangan..
takkan asyik nak salahkan takdir??

Dihadapan Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sentosa, Jalan Cempaka..
Aduhhhh!!!

Sejarah Islam Di China

Tuntutlah Ilmu sampai ke negeri Cina,” begitu kata petuah Arab. Jauh sebelum ajaran Islam diturunkan Allah SWT, bangsa Cina memang telah mencapai peradaban yang amat tinggi. Kala itu, masyarakat Negeri Tirai Bambu sudah menguasai beragam khazanah kekayaan ilmu pengetahuan dan peradaban.
Tak boleh dinafikan bahawa umat Islam juga banyak menyerap ilmu pengetahuan serta peradaban dari negeri ini. Beberapa contohnya antara lain, ilmu ketabiban, kertas, serta bubuk mesiu. Kehebatan dan tingginya peradaban masyarakat Cina ternyata sudah terdengar di negeri Arab sebelum tahun 500 M.
Sejak itu, para saudagar dan pelaut dari Arab membina hubungan dagang dengan `Middle Kingdom '- gelaran China. HISTORY OF ISLAM IN CAHINA
Untuk bisa berkongsi dengan para saudagar China, para pelaut dan saudagar Arab dengan gagah berani mengarungi ganasnya samudera. Mereka `angkat skrin 'dari Basra di Teluk Arab dan bandar Siraf di Teluk Parsi menuju lautan Lautan Hindi.
Sebelum sampai ke daratan Cina, para pelaut dan saudagar Arab melintasi Srilanka dan mengarahkan kapalnya ke Selat Melaka. Setelah itu, mereka berlego jangkar di pelabuhan Guangzhou atau orang Arab menyebutnya Khanfu. Guangzhou merupakan pusat perdagangan dan pelabuhan tertua di China. Sejak itu banyak orang Arab yang menetap di China.
Ketika Islam sudah berkembang dan Rasulullah SAW menubuhkan kerajaan di Madinah, di seberang lautan China tengah memasuki tempoh penyatuan dan pertahanan. Menurut catatan sejarah awal China, masyarakat China pun sudah mengetahui adanya agama Islam di Timur Tengah. Mereka menyebut kerajaan Rasulullah SAW sebagai Al-Madinah.

The Great Mosque of Xi’an, one of China’s oldest mosques
Orang Cina mengenal Islam dengan sebutan Yisilan Jiao yang berarti ‘agama yang murni’. Masyarakat Tiongkok menyebut Makkah sebagai tempat kelahiran ‘Buddha Ma-hia-wu’ (Nabi Muhammad SAW). Terdapat beberapa versi hikayat tentang awal mula Islam bersemi di dataran Cina. Versi pertama menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di Cina dibawa para sahabat Rasul yang hijrah ke al-Habasha Abyssinia (Ethopia). Sahabat Nabi hijrah ke Ethopia untuk menghindari kemarahan dan amuk massa kaum Quraish jahiliyah. Mereka antara lain; Ruqayyah, anak perempuan Nabi; Usman bin Affan, suami Ruqayyah; Sa’ad bin Abi Waqqas, paman Rasulullah SAW; dan sejumlah sahabat lainnya.
Para sahabat yang berhijrah ke Etopia itu mendapat perlindungan dari Raja Atsmaha Negus di bandar Axum. Banyak sahabat yang memilih menetap dan tak kembali ke tanah Arab. Konon, mereka inilah yang kemudian berlayar dan tiba di tanah besar China pada masa Dinasti Sui berkuasa (581 M - 618 M).

Sumber lain menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di China ketika Sa'ad Abi Waqqas dan tiga sahabatnya belayar ke China dari Ethopia pada tahun 616 M.Setelah sampai di China, Sa'ad kembali ke Arab dan 21 tahun kemudian kembali lagi ke Guangzhou membawa kitab suci Al-Quran.

Ada pula yang menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di Cina pada 615 M - lebih kurang 20 tahun selepas Rasulullah SAW tutup usia. Adalah Khalifah Utsman bin Affan yang menugaskan Sa'ad bin Abi Waqqas untuk membawa ajaran Illahi ke tanah besar China. Konon, Sa'ad meninggal dunia di China pada tahun 635 M.Kuburannya dikenali sebagai Geys 'Mazars.

Utusan khalifah itu diterima secara terbuka oleh Maharaja Yung Wei dari Dinasti Tang. 
Maharaja pun lalu memerintahkan pembangunan Masjid Huaisheng atau masjid Memorial di Canton - masjid pertama yang berdiri di tanah besar China.Ketika Dinasti Tang berkuasa, China tengah mencapai masa keemasan dan menjadi kosmopolitan budaya. Sehingga, dengan mudah ajaran Islam tersebar dan dikenali masyarakat China.

Id Khar Mosque
Pada awalnya, pemeluk agama Islam terbanyak di China adalah para saudagar dari Arab dan Parsi. Orang Cina yang pertama kali memeluk Islam adalah suku Hui Chi.Sejak saat itu, pemeluk Islam di China kian bertambah banyak. Ketika Dinasti Song bertahta, umat Muslim telah menguasai industri eksport dan import. Bahkan, pada tempoh itu jawatan pengarah jeneral pelayaran secara konsisten dijabat orang Muslim.

Pada tahun 1070 M, Maharaja Shenzong dari Dinasti Song mengundang 5.300 lelaki Muslim dari Bukhara untuk tinggal di China. Tujuannya untuk membina zon penimbal di antara China dengan Empayar Liao di wilayah Timur Laut. Orang Bukhara itu lalu menetap di di antara Kaifeng dan Yenching (Beijing). Mereka dipimpin Putera Amir Sayyid alias 'So-Fei Er'. Dia bergelar `bapak 'komuniti Muslim di China.
Ketika Dinasti Mongol Yuan (1274 M -1368 M) berkuasa, jumlah pemeluk Islam di China semakin besar. Mongol, sebagai minoriti di China, memberi peluang kepada imigran Muslim untuk naik status menjadi China Han. Sehingga pengaruh umat Islam di China semakin kuat. Ratusan ribu pendatang Muslim di wilayah Barat dan Asia Tengah direkrut Dinasti Mongol untuk membantu perluasan wilayah dan pengaruh empayar.
Bangsa Mongol menggunakan jasa orang Parsi, Arab dan Uyghur untuk mengurus cukai dan kewangan. Pada waktu itu, banyak Muslim yang memimpin korporat di awal tempoh Dinasti Yuan. Para sarjana Muslim mengkaji astronomi dan menyusun kalendar. Selain itu, para arkitek Muslim juga membantu mendesain ibu kota Dinasti Yuan, Khanbaliq.
Pada masa kekuasaan Dinasti Ming, Muslim masih mempunyai pengaruh yang kuat di lingkaran kerajaan. Pengasas Dinasti Ming, Zhu Yuanzhang adalah jeneral Muslim terkemuka, termasuk Lan Yu Who. Pada 1388, Lan memimpin pasukan Dinasti Ming dan menundukkan Mongolia. Tak lama selepas itu muncul Laksamana Cheng Ho - seorang pelaut Muslim boleh dipercayai.
Saat Dinasti Ming berkuasa, pendatang dari negara-negara Muslim mula dilarang dan dihalang. Cina pun berubah menjadi negara yang mengasingkan diri. Muslim di China pun mula menggunakan dialek bahasa Cina. Senibina Masjid pun mula mengikuti tradisi China. Pada masa itu Nanjing menjadi pusat pengajian Islam yang penting. Setelah itu hubungan penguasa China dengan Islam mulai memburuk.
Masa Surut Islam di Daratan Cina

The Niujie Mosque in Beijing
Hubungan antara Muslim dengan penguasa China mulai memburuk sejak Dinasti Qing (1644-1911) berkuasa. Tak cuma dengan penguasa, relasi Muslim dengan masyarakat Cina lain menjadi makin sulit. Dinasti Qing melarang pelbagai kegiatan Keislaman.
. Menyembelih haiwan korban pada setiap Idul Adha dilarang. Umat Islam tak boleh lagi membina masjid. Bahkan, penguasa dari Dinasti Qing juga tak membenarkan umat Islam menunaikan rukun Islam kelima - menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci Makkah.

Taktik adu domba pun diterapkan penguasa untuk memecah belah umat Islam yang terdiri dari bangsa Han, Tibet dan mogol. 
Akibatnya ketiga suku penganut Islam itu saling bermusuhan. Tindakan represif Dinasti Qing itu mencetuskan pemberontakan Panthay yang terjadi di wilayah Yunan dari 1855 M hingga 1873 M.

Setelah jatuhnya Dinasti Qing, Sun Yat Sen akhirnya mendirikan Republik China.Rakyat Han, Hui (Muslim), Meng (Mongol) dan Tsang (Tibet) berada di bawah Republik China. 
Pada 1911, Wilayah Qinhai, Gansu dan Ningxia berada dalam kekuasaan Muslim yakni keluarga Ma.

Keadaan umat Islam di China makin memburuk ketika terjadi Revolusi Budaya.Kerajaan mula mengendurkan polisinya kepada Muslim pada 1978. 
Kini Islam kembali menggeliat di China. Hal itu ditandai dengan banyaknya masjid serta aktiviti Muslim antaretnis di China.


Tokoh Muslim Terkemuka dari China
Dominasi peranan Muslim dalam lingkaran kekuasaan dinasti-dinasti China pada abad pertengahan telah melahirkan sejumlah tokoh Muslim terkemuka. 
Mereka adalah:

Pelaut dan Pelayar
* Cheng Ho atau Zheng He: Laksamana Laut China yang menjelajahi dua benua dalam tujuh kali ekspedisi.
* Fei Xin: Penterjemah andalan Cheng Ho.
* Ma Huan: Seorang pengikut Ceng Ho.

Tentera
* Agung pengasas Dinasti Ming: Chang Yuchun, Hu dahai, Lan Yu, Mu Ying.
* Pemimpin pemberontakan Panthay: Du Wenxiu, Ma Hualong.
* Kumpulan tentera Ma selama era Republik China: Ma Bufang, Ma Chung-ying, Ma Fuxiang, Ma Hongkui, Ma Hongbin, Ma Lin, Ma Qi, Ma Hun-shan Bai Chongxi.

Sarjana dan Penulis
* Bai Shouyi, sejarawan.
* Tohti Tunyaz, sejarawan.
* Yusuf Ma Dexin, penterjemah Al-Quran pertama ke dalam bahasa Cina.
* Muhammad Ma Jian, penulis dan peberjemah Al-Quran yang terkemuka.
* Liu Zhi, penulis di era Dinasti Qing.
* Wang Daiyu, ahli astronomi pada era Dinasti Ming.
* Zhang Chengzhi, penulis kontemporari.

Politik
* Hui Liangyu, Timbalan Perdana Menteri Hal Ehwal Pertanian China
* Huseyincan Celil, Imam Uyghur yang dipenjara di China
* Xabib Yunic, Menteri Pendidikan Second East Turkistan Republic
* Muhammad Amin Bughra, Naib Ketua Second East Turkistan Republic

Kandungan
* Noor Deen Mi Guangjiang, ahli kaligrafi.
* Ma Xianda, ahli beladiri.
* Ma menta, pengurus Persekutuan Wushu Tongbei Rusia.

PLEASE VISIT HERE NOW HISTORY OF ISLAM IN CAHINA
cn.jpg
0548muslim01.jpg

Dinasti Qing清朝



Bendera Dinasti Qing dipercayai ditiru dariada Bendera Dinasti Tang cuma dan dihilangkan kalimat syahadah(bendera Tang)

CapitalShengjing
(1636–1644)

Beijing
(1644–1912)
Language(s)Chinese
Manchu
GovernmentMonarchy
Emperor
 - 1626–1643Huang Taiji
 - 1908–1912Xuantong Emperor
Prime Minister
 - 1911Yikuang
 - 1911–1912Yuan Shikai
History
 - Renamed from "Later Jin" to "Great Qing"1636
 - Captured Beijing1644
 - Complete conquest of southern Ming1662
 - Beginning of Xinhai RevolutionOctober 10, 1911
 - Abdication of the last emperorFebruary 12, 1912
Population
 - 1740 est.140,000,000 
 - 1776 est.268,238,000 
 - 1790 est.301,000,000 
 - 1812 est.361,000,000 
 - 1820 est.383,100,000 
CurrencyChinese yuanChinese cash
Sejarah
Penubuhan Negeri Manchu

Dinasti ini bukan ditubuhkan oleh bangsa Han yang membentuk majoriti populasi China, sebaliknya ditubuhkan oleh kaum Manchu yang pada zaman sekarang sekelompok etnik minoriti di China. Orang Manchu merupakan keturunan kaumJurchen (Cina女真pinyin: Nǚzhēn), sekelompok orang Tungus yang berdiam di sekitar rantau yang kini merangkumi wilayah Primorsky KraiRusia dan wilayahHeilongjiangChina. Penubuhan yang kemudiannya bergelar negeri Manchu itu ditubuhkan oleh Nurhachi, ketua sebuah puak Jurchen kecil di Jianzhou (建州), pada wala abad ke-17. Mula-mulanya seorang vasal Dinasti MingNurhaci pada tahun 1582 memulakan satu perbalahan antara puak yang berkembang menjadi satu kempen penyatuan puak Jurchen Jianzhou. Menjelang tahun 1616 beliau menggabungkan rantau Jianzhou dengan secukupnya agar mengisytiharkan diri beliau sebagai Khan'Jin Agung' yang menyentuh wangsa Jurchen sebelumnya. Ahli-ahli sejarah menggelar entiti pra-Qing ini sebagai 'Jin Akhir' untuk membezakannya daripada Dinasti Jin pertama. Dua tahun kemudian Nurhachi secara terbukanya meninggalkan ketuanan kedaulatan Wangsa Ming agar dapat melengkapkan penyatuan puak-puak Jurchen yang masih bersekutu dengan Dinasti Ming. Selepas serantaian pertempuran yang memihak kepada beliau, Nurhaci memindahkan ibu negerinya dari Hetu Ala ke kota-kota Wangsa Ming yang lebih besar secara berturut-turut di wilayah Liaodong (辽东), Liaoyang pertama (辽阳bahasa Manchudergi hecen) pada tahun 1621 dan sekali lagi pada tahun 1625 ke Shenyang (沈阳; dinamakan semula sebagai Shengjing; bahasa Cina盛京bahasa ManchuMukden).
Pemindahan istan dari Jianzhou ke Liaodong memberi Nurhaci tapak kuasa yang lebih besar dari segi sumber manusia dan bahan-bahan; secara georgafi ini juga mendekatkan beliau lagi dengan kawasan Mongol di dataran Mongolia. Meskipun menjelang masa ini negara Mongol yang pernah bersatu di bawah Genghis Khan sudah pun lama berpecah menjadi puak-puak individu yang kadang-kalanya bermusuhan, puak-puak yang berpecah-belah ini masih menjadi ancaman serius kepada keselamatan sempadan Ming. Dasar Nurhaci kepada orang Mongol adalah untuk bersahabat dengan mereka dan meraih kerjasama daripada mereka, maka terjaganya sempadan barat Jurchen dari musuh berpotensi. Lebih-lebih lagi, orang Mongolterbukti sebagai sekutu perang berguna yang meminjamkan kepakaran tradisional sebagai pemanah berkuda kepada orang Jurchen. Agar mengekalkan perikatan baru ini, Nurhacimelaksanakan dasar pengacukan antara orang Jurchen dan bangsawan Mongol yang setia kepada kepimpinan Jurchen, manakala sesiapa yang menentang dihadapkan dengan tindakan ketenteraan. Ini cuma salah satu daripada banyak inisiatif Nurhachi yang kemudiannya dijadikan dasar kerajaan Qing yang rasmi, oleh itu Nurhachi banyak dipercayai oleh ahli sejarah di samping keturunan beliau - maharaja Qing berturut-turut sebagai pengasas Wangsa. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem pentadbiran sivil dan ketenteraan yang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya menjadi satu negara.
Kejayaan tentera Nurhaci berturut-turut tanpa henti akhirnya menemui kebuntuan pada Januari 1626 apabila beliau tewas kepada Jeneral Yuan Chonghuan ketika menyerang kota Ningyuan. Beliau meninggal dunia beberapa bulan kemudian[1] lalu diwarisi oleh anak lelaki kelapan beliau Hung Taiji yang timbul selepas satu pergelutan politik singkat di kalangan pesaing berpotensi lain sebagai Khan baru. Sungguhpun selaku jeneral berpengalaman dan komander untuk dua Panji-panji pada masa kenaikannya, pemerintahan Hung Taiji tidak bermula dengan baik dari segi ketenteraan. Orang Jurchen kalah lagi pada tahun 1627 di tangan Yuan Chonghuan. Seperti pada tahun sebelumnya kekalahan ini diakibatkan kekuatan senjatan api tentera Ming yang ketika itu baru membeli meriam dari orang Portugis. Untuk membetulkan kelemahan teknologi dan bilangan ini Hung Taiji pada tahun 1634 mereka kor meriam sendiri (Cina重军bahasa Manchuujen chooha) dari kalangan tentera Han beliau yang membentuk meriam sendiri berdasarkan rekabentuk Eropah dengan bantuan tawanan seniman Cina. Pada tahun 1635 sekutu Mongol Manchu diterapkan sepenuhnya ke dalam hierarki Panji-Panji berasingan di bawah arahan terus Manchu. Pada tahun 1637, Hong Taiji kemudian menewaskan tentera Raja Injo Korea yang mengakibatkan (i) Korea menjadi negara ufti Manchu dan (ii) Korea akan berkhidmat pada perang seterusnya menentang China Ming. Bersama-sama tentera Korea dan tentera yang dibentuk daripada pelbagai puak yang ditawan di Manchuria, orang Manchu pimpinan Hung Taiji mampu menewaskan tentera Ming dengan hebatnya dalam satu siri pertempuran dari tahun 1640 hingga 1642 untuk wilayah-wilayah Songshan (松山) dan Jingzhou (锦州). Kemenangan terakhir ini mengakibatkan penyerahan kalah kebanyakan tenteraWangsa Ming yang dikeraskan peperangan serta pengunduran sepenuhnya tentera Ming yang masih ada dari kawasan di utara Tembok Besar.
Dalam bidang sivil, Hung Taiji, atas nasihat pegawai Ming yang menyerah diri, mendirikan sistem birokratik asas berdasarkan model kerajaan Ming. Birokrasi Hung Taiji dianggotai sebilangan bangsa han yang di luar jangkaan, kebanyakannya pegawai Ming yang baru menyerah diri. Namun begitu, dominasi Jurchen yang berterusan dalam kerajaan dipastikan oleh satu kuota etnik untuk pelantikan birokratik peringkat atasan. Pemerintahan Hung Taiji juga melihatkan perubahan besar dalam dasar terhadap taklukan bangsa Han beliau. Sementara di bawah pimpinan Nurhaci kesemua orang China Han dilihat sebagai musuh dalam selimut bagi pihak Wangsa Ming dan dilayan seperti catel - termasuk yang kemudiannya memegang jawatan kerajaan penting, Hung Taiji sebaliknya menerapkan merkea ke dalam "negara" Jurchen sepenuhnya jika bukan warga kelas pertama yang turut diwajibkan untuk menawarkan khidmat ketenteraan. Perubahan dasar ini bukan shaaja mengukuhkan kekuasaan Hung Taiji dan mengurangkan pergantungan tentera kepada Panji-Panji yang bukan di bawah kawalan peribadi beliau, bahkan juga menggalakkan taklukan China Han yang lain dari Wangsa Ming untuk menyerah diri dan menerima pemerintahan Jurchen setelah ditewaskan sebagai tentera. Melalui ini dan langkah-langkah lain, Hung Taiji mampu memusatkan kuasa beliau sehingga kedudukan Khan yang mana pada jangka masa lama menghalang persekutuan Jurchen daripada berpecah setelah kematiannya.
Salah satu peristiwa terpenting ketika pemerintahan Hung Taiji ialah pengamalan rasmi nama "Manchu" (满族) bagi kesemua orang Jurchen pada bulan November 1635. Tambahan pula, apabila mohor diraja maharaja Yuan disembahkan kepada Hung Taiji oleh anak lelaki Ligden Khan, Khan agung Mongol yang terakhir, Hung Taiji pada tahun 1636 menamakan semula negara dari "Jin Akhir" menjadi "Qing Agung" serta menaikkan kedudukannya dari Khan ke Maharaja, menandakan cita-cita sebagai maharaja selain menyatukan wilayah-wilayah Manchu. Sesetengah sumber menyatakah bahawa nama "Qing" dipilih sebagai reaksi kepada perkara yang sama bagi Wangsa Ming () yang terdiri daripada aksara Cina untuk matahari () dan bulan () yang dikatikan dengan unsur api. Aksara Qing () terdiri daripada radikal air () dan aksara untuk biru-hijau (), kedua-duanya dikaitkan dengan unsur air. Yang lain mencadangkan bahawa perubahan nama melalui proses yang lama untuk memulihkan negeri Manchu di hadapan mata bangsa Han zaman Ming yang banyak dipengaruhi sistem pendidikan Neo-Konfusianisme maka melihat bekas dinasit JinJurchen sebagai penceroboh asing.
Manchu menuntut Mandat Syurga
Hung Taiji mangkat tiba-tiba pada September 1643 tanpa menetapkan pewarisnya. Memandangkan kaum Jurchen secara tradisinya "melantik" ketua mereka melalui majlis bangsawan, maka negeri Qing tiada sistem pewarisan yang jelas sehingga zaman pemerintahan Maharaja Kangxi. Pada ketika ini, kekuasaan direbut oleh anakanda sulung Hung Taiji, Hooge dan adinda tiri Hung Taiji yang sama ayahanda, Dorgon. Perbalahan Hooger dan Dorgon untuk merebut jawatan pemimpin dibendung dengan menobatkan anakanda lelaki Hung Taiji yang berusia lima tahun Fulin sebagai Maharaja Shunzhi, dengan Dorgon sebagai pemangku dan pemimpin de facto bangsa Manchu. Musuh ketat Manchu, Dinasti Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan seorang kanak-kanak menjadi Maharaja. Krisis dalaman Dinasti Ming memuncak pada April 1644, apabila ibu kota (di Beijing masa kini) diserbu oleh sepakatan angkatan pemberontak pimpinan Li Zicheng, seorang pegawai bawahan Ming yang menjadi ketua pemberontakan para petani. Maharaja Ming terakhir, Chongzhen membunuh diri apabila jatuhnya kota tersebut, menandakan berakhirnya dinasti Ming.
Setelah mudah menawan Beijing, Li Zicheng memimpin pakatan pemberontaknya yang beratus-ribu orangnya untuk bersemuka dengan Wu Sangui, panglima yang memerintah garison Ming diShanhaiguan. Shanhaiguan ialah sebuah genting behrampiran Tembok Besar China yang terletak 50 batu di timur laut Beijing, dan di situlah terletaknya sistem pertahanan Ming yang menghalang kaum Manchu dari terus menyerang ibu kota Ming selama bertahun-tahun. Wu yang terkepit di antara segerombolan pemberontak yang dua kali bilangan bala tenteranya, dan sebuah musuh luar yang dilawannya bertahun-tahun, membuat keputusan untuk bersepakat dengan puak Manchu untuk melawan para pemberontak. Ada yang berpendapat bahawa tindakan Wu dipengaruhi oleh khabar penindasan terhadap keluarganya dan gundiknya Chen Yuanyuan di tangan para pemberontak setelah jatuhnya ibu kota. Tidak kira apa sebab sebenarnya beliau berbuat demikian,[2] perikatan yang janggal dan dikatakan sinis antara Wu dan bekas musuh ketatnya dilakukan dengan tujuan membalas dendam atas kemangkatan Maharaja Chongzhen. Kedua-dua bekas musuh itu bersama-sama menumpaskan angkatan pemberontak Li Zicheng dalam pertempuran pada 27 Mei 1644. Selepas itu, kaum Manchu menawan Beijing pada 6 Jun, di mana Maharaja Shunzhi ditabalkan sebagai "Anak Syurga" pada 30 Oktober. Kaum Manchu yang menggelar diri mereka sebagai pewaris politik kepadaDinasti Ming dengan menewaskan Li Zicheng, melengkapkan adat peralihan mereka dengan mengadakan upacara pemakaman rasmi untukMaharaja Chongzhen. Namun demikian, proses menakluki seluruh China mengambil masa 17 tahun lagi untuk bertungkus-lumus melawan puak setiawan Ming, pengaku takhta dan pemberontak, sehingga ramai sekali yang terkorban, termasuk peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Yangzhou selama sepuluh hari pada tahun 1645, apabila bala tentera memperoleh restu Putera Dodo untuk mengamuk di situ sehingga mengakibatkan kira-kira 800,000 orang terbunuh. Pengaku takhta Ming yang terakhir, Putera Gui, meminta perlindungan di Burma, sebuah negeri lindungan Dinasti Ming, tetapi kemudian diserahkan kepada pasukan ekspedisi Qing yang diperintah oleh Wu, lalu dibawa ke wilayah Yunnanuntuk dihukum mati pada tahun 1662.
Tujuh tahun pertama pemerintahan Shunzhi dikuasai oleh putera pemangku raja Dorgon, yang memusatkan kuasanya di bawah kawalannya atas nama Maharaja gara-gara ketaktentuan kedudukan politiknya dalam struktur kekuasaan Manchu, sehingga menjejaskan putera-putera Manchu lain yang turut merebut kuasa dengan menurunkan pangkat atau memenjarakan mereka dengan bermacam-macam dalih. Sungguhpun begitu pendek tempoh pemangkuannya, namun pengaruh Dorgon dalam dinasti Qing memang mendalam. Mula-mulanya, puak Manchu berjaya memasuki wilayah "China sebenar" hanya kerana Dorgon menerima rayuan Wu Sangui untuk menghulurkan bantuan ketenteraan. Selepas menawan Beijing dan bukan menjarah kota itu seperti yang dilakukan oleh para pemberontak sebelum kedatangan mereka, Dorgon mendesak agar Beijing dijadikan ibu kota Qing walaupun dibantah oleh putera-putera lain, lalu melantik semula kebanyakan pegawai Ming kepada jawatan masing-masing. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya. Pengekalan ibu kota dan para pegawai Ming ini mempercepatkan langkah penstabilan negara dan proses penaklukan oleh Manchu. Namun demikian, bukan semua dasar Dorgon disambut baik atau dilaksanakan dengan mudah.
Salah satu keputusan paling kontroversi yang diambil oleh Dorgon adalah mengeluarkan titah perintah pada Julai 1645, yang mewajibkan semua lelaki berbangsa Cina Han forced untuk mencukur rambut depan dan menyikat rambut yang selebihnya menjadi tocang, jika tidak boleh dihukum mati.[3] Bagi kaum Manchu, dasar ini menguji ketaatan rakyat serta membantu membezakan sahabat daripada musuh negara. Bagi kaum Cina Han pula, tindakan ini merupakan "penurunan martabat yang mengaibkan" yang bercanggah dengan nilai-nilai Konfusius.[4] Perintah itu begitu terkutuk sehingga mencetuskan tentangan terhadap pemerintahan Qing di Jiangnan sehingga seawal-awalnya akhir 1640-an.[5]
Pada 31 Disember 1650, Dorgon mati secara tiba-tiba ketika dalam ekspedisi memburu, maka bermulanya Maharaja Shunzhi memerintah dengan sendiri. Walaupun demikian, memandangkan Maharaja hanya berusia 12 tahun ketika itu, kebanyakan keputusan dibuat bagi pihaknya oleh bondanya, iaitu Maharani Balu Xiaozhuang yang mahir dalam bidang politik. Sungguhpun pentingnya sokongan Dorgon kepada Shunzhi's ascent, namun Dorgon selama bertahun-tahun ini banyak memusatkan kuasa dalam tangannya dengan hajat untuk terus mencabar takhta, sebegitu hingga selepas meninggal dunia, beliau dikurniakan gelaran anumerta Maharaja Yi (義皇帝), satu-satu kalinya dalams sejarah dinasti Qing yang mana seorang "putera darah daging" Manchu diberi penghormatan sedemikian. namun begitu, setelah dua tahun Shunzhi memerintah sendiri, Dorgon bukan sahaja dilucutkan segala gelarannya, malah jenazahnya turut digali keluar lalu dicacat-cacatkan[6] sebagai balasan terhadap berbilang-bilang "kesalahannya", termasuk one of menghukum mati kanda sulung seayahanda Shunzhi, Hooge. Lebih penting lagi, kejatuhan muka Dorgon ini turut menandakan seluruh kerabat diraja dilucutkan kebanyakan kuasa politik sehingga ditumpukan kembali kepada Maharaja. Sungguhpoun bermula dengan begitu cemerlang, pemerintahan Shunzhi dipendekkan dengan kemangkatan akibat cacar air ketika berusia 24 tahun pada tahun 1661, lalu diwarisi oleh anakanda ketiganya Xuanye, yang memerintah sebagai Maharaja Kangxi.

Maharaja Kangxi




Selama 61 tahun, Kangxi merupakan Maharaja China yang paling lama memerintah. Penting sekali, selain begitu lama memerintah, pemerintahan Kangxi juga disanjungi sebagai bermulanya “Zaman Kegemilangan Kang-Qian” (康乾盛世), yang mana dinasti Qing mencapai kemuncak kuasa sosial, ekonomi dan ketenteraanya. Pemerintahan lama Kangxi bermula seusia lapan tahun setelah kemangkatan ayahandanya. Demi mengelakkan berulangnya pembolotan kuasa maharaja oleh Dorgon selaku pemangku, Maharaja Shunzhi yang ketika di ambang kemangkatan dengan terdesaknya melantik empat orang menteri jemaah kanan untuk mentadbir negara bagi pihak anakandanya yang masih belum cukup usia itu. Empat menteri tersebut: SoninEbilunSuksaha, dan Oboi, dilantik bukan sahaja kerana lama berkhidmat untuk maharaja, bahkan juga dengan tujuan mengimbangi pengaruh sesama sendiri. Lebih penting lagi, mereka berempat tiada pertalian rapat dengan kerabat diraja, oleh itu tidak boleh menuntut takhta. Namun setelah masa berlalu, Oboi, iaitu yang terbaru di kalangan empat menteri, mengambil kesempatan dan berkomplot untuk mencapai kekuasaan politik sehingga mampu menggugat maharaja. Biarpun tidak pernah dipertikaikan ketaatan Oboi, namun keangkuhan keperibadiannya serta pendirian konservatif dalam hal politik menjadikannya semakin bermusuhan dengan Maharaja muda itu. Pada tahun 1669, Maharaja Kangxi yang berusia 15 tahun menggunakan helah untuk mengatasi, melucutkan dan memenjarakan Oboi yang agak licik orangnya di samping berpengalaman sebagai pemerintah tentera.
Puak Manchu akhirnya terasa bahangnya ketika memegang "Mandat Syurga". Wilayah China begitu luas sehingga bilangan bala tenteranya hanya cukup untuk mempertahankan kota-kota terpenting yang membentuk tulang belakang kepada rangkaiana pertahan yang amat bergantung kepada askar Ming yang menyerah diri. Selain itu, tiga orang bekas panglima Ming dipilih atas sumbangan mereka kepada penubuhan dinasti Qing, diangkat sebagai putera feudal (藩王), serta dikurniakan jawatan pemerintah di China Selatan. Yang ketua di antara mereka ialah Wu Sangui yang ditugaskan ke wilayah Yunnan dan Guizhou, manakala Shang Kexi dan Geng Zhongming pula masing-masing diserahkan wilayahGuangdong dan Fujian.
Bertahun-tahun kemudian, ketiga-tiga pemerintah feudal dan wilayah mereka semakin berautonomi. Akhirnya, pada tahun 1673, Shang Kexi mengutuskan rayuan kepada Maharaja Kangxi mengenai hajatnya untuk bersara di kampung halamannya di wilayah Liaodong serta mencalonkan anaknya sebagai pengganti. Maharaja muda tersebut memperkenan persaraanya, tetapi menolak pewarisan tanah pegangannya. Sebagai balasan, dua panglima lain turut mengutuskan persaraan mereka untuk menguji ketetapan Kangxi, dengan sangkaan bahawa baginda tidak berani menyinggung perasaan mereka. Bagaimanapun, Maharaja akhirnya menyedari temberang mereka dengan memperkenan persaraan mereka lalu menitah agar ketiga-tiga tanah pegangan mereka diserahkan kembali kepada kekuasaan maharaja.
Berdepan dengan kelucutan kuasanya, Wu Sangui merasai dirinya tiada pilihan selain memberontak, dan oleh itu turut disertai oleh Geng Zhongming Shang Zhixin, anak kepada Shang Kexi, untuk memberontak selama lapan tahun. Ketika nasib paling menyebelahi mereka, mereka bertiga berjaya meluaskan pengaruhnya sejauh Sungai Yangtze di utara. Akhirnya, kerajaan Qing berjaya mematahkan pemberontakan itu dan mengusai seluruh China selatan.
Untuk menggabungkan semula empayarnya, Maharaja Kangxi dengan sendirinya melancarkan beberapa kempen tentera terhadap Tibet,Dzungar, dan Rusia. Baginda mengahwinkan puterinya dengan Khan Mongol Gordhun untuk mengelakkan persengketaan tentera. Kempen tentera Gordhun melawan Qing menemui kegagalan, sekaligus memperkukuhkan lagi Empayar. Taiwan turut ditakluki oleh tentera Empayar Qing dari kekuasaan Zheng Keshuang, cucu kepada Koxinga, pada tahun 1683. Koxinga pernah menawan Taiwan dari penjajah Belandauntuk menjadikan pulau tersebut sebagai pangkalan untuk menentang Dinasti Qing. Menjelang akhir abad ke-17, China mencapai kemuncak kekuasaanya sejak Dinasti Ming.
Maharaja Kangxi turut mengundang ramai mubaligh Jesuit yang tiba di China. Antara mereka, termasuk Tomás PereiraMatteo RicciMartino MartiniJohann Adam Schall von BellFerdinand Verbiest dan Antoine Thomas, juga memegang jawatan sebagai ahli matematik, ahli astronomi dan penasihat kepada Maharaja.
Islam di Dinasti  Qing
Hubungan antara Muslim dengan penguasa China mulai memburuk sejak Dinasti Qing (1644-1911) berkuasa. Tak cuma dengan penguasa, relasi Muslim dengan masyarakat Cina lain menjadi makin sulit. Dinasti Qing melarang pelbagai kegiatan Keislaman.
Menyembelih haiwan korban pada setiap Idul Adha dilarang. Umat Islam tak boleh lagi membina masjid. Bahkan, penguasa dari Dinasti Qing juga tak membenarkan umat Islam menunaikan rukun Islam kelima - menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci Makkah.
Taktik adu domba pun diterapkan penguasa untuk memecah belah umat Islam yang terdiri dari bangsa Han, Tibet dan mogol. Akibatnya ketiga suku penganut Islam itu saling bermusuhan. Tindakan represif Dinasti Qing itu mencetuskan pemberontakan Panthay yang terjadi di wilayah Yunan dari 1855 M hingga 1873 M.
Setelah jatuhnya Dinasti Qing, Sun Yat Sen akhirnya mendirikan Republik China.Rakyat Han, Hui (Muslim), Meng (Mongol) dan Tsang (Tibet) berada di bawah Republik China. Pada 1911, Wilayah Qinhai, Gansu dan Ningxia berada dalam kekuasaan Muslim yakni keluarga Ma.
Keadaan umat Islam di China makin memburuk ketika terjadi Revolusi Budaya.Kerajaan mula mengendurkan polisinya kepada Muslim pada 1978. Kini Islam kembali bangkit di China. Hal itu ditandai dengan banyaknya masjid serta aktiviti Muslim antaretnis di China.
Pemerintah

Nurhaci努爾哈赤
Hong Taiji皇太極-anak Nurhaci
Fúlín福臨-anak Hong Taiji
Xuányè玄燁-anak Fúlín
Yìnzhēn胤禛-anak Xuányè
Hónglì弘曆-anak Yìnzhēn
Yóngyǎn顒琰-anak Hónglì
Mínníng旻寧-anak Yóngyǎn
Yìzhǔ奕詝-anak Mínníng
Zǎichún載淳-anak Yìzhǔ
Zǎitián載湉-cucu Mínníng
Pǔyí溥儀-anak Zǎitián