Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Ahad, Mei 01, 2011

Hukuman Terhadap Orang Yang Menuduh Zina Tanpa Membawa 4 Saksi Yang Adil

Di dalam Syariat Islam - iaitu Agama yang menjadi anutan majoriti orang Melayu di Malaysia termasuklah ahli-ahli UMNO - orang yang menuduh ke atas seseorang wanita atau lelaki muslim yang lain melakukan zina hendaklah membawa 4 (EMPAT) orang saksi yang adil yang menyaksikan sendiri dengan mata mereka dengan jelas alat kelamin lelaki yang dituduh itu masuk ke dalam alat kelamin wanita, maka barulah hukuman hudud jenayah zina itu boleh dijatuhkan oleh Hakim Mahkamah Syariah Islam.



Saksi yang adil yang dinyatakan di sini bermaksud 4 orang saksi yang tidak melakukan dosa besar dan tidak mengekalkan dalam melakukan dosa-dosa kecil.

Perkara ini telah dijelaskan oleh ALLAH S.W.T di dalam Surah An-Nur ayat 4 hingga 5 di didalam Kitab Suci Al-Quran - iaitu kitab yang wajid diikuti dan diamalkan akan segala perintah di dalamnya oleh sekelian umat manusia yang mengaku sebagai orang yang menganut agama Islam termasuklah ahli UMNO.

Sebagai orang yang mengaku orang Islam, perintah atau hukuman ini WAJIB diikuti dan tidak boleh ditakwil-takwil lagi kerana ia adalah perintah ALLAH.

Jika gagal membawa 4 orang saksi yang adil yang melihat sendiri dengan jelas perlakuan zina itu ( alat kelamin lelaki masuk ke dalam alat kelamin wanita ), maka pemerintah Islam hendaklah menjatuhkan hukuman sebat sebanyak 80 kali sebatan ke atas orang yang menuduh. Kita tidak perlu lagi teraba-teraba mencari penyelesaian terhadap isu ini yang kini berlaku di negara kita kerana segala-galanya telah diterangkan dengan jelas dan nyata oleh ALLAH S.W.T sejak lebih dari 1400 tahun yang lalu.

Masalahnya sekarang, yang menjadi kerumitan kepada sebahagian besar umat Islam di Malaysia dalam isu ini ialah mereka semua tidak membaca Al-Quran, tidak memahami Al-Quran atau sengaja tidak mahu beramal dengan Al-Quran. Yang menjadi penduan dan rujukan sebahagian besar umat Islam di Malaysia hari ini termasuklah majoriti ahli-ahli UMNO yang kerap mahu melakukan sumpah laknat ialah Utusan Malaysia, Berita Harian, The Star, Harian Metro, Kosmo, New Strait Times, dan segala akhbar yang sewaktu dengannya. Semua media inilah yang menjadi kitab rujukan yang menggantikan Al-Quan dalam kehidupan mereka.

Sebab itulah mereka ini suka sangat melakukan sumpah laknat untuk membenarkan dakwaan dan tuduhan mereka. Sikit-sikit nak bersumpah laknat. Maka sibuklah pergi ke Masjid nak melakukan sumpah laknat sedangkan masa sembahyang berjemaah lima waktu setiap hari dan setiap malam selepas solat Maghrib atau Isyak ketika tuan-tuan guru, alim ulamak dan ustaz menyampaikan pengajian Fardhu Ain tentang hukum-hukum Islam, tentang Halal - Haram, Tentang Sah Batal, tentang muamalat, tentang Syariat Islam dan segala macam yang menjadi fardhu ain yang WAJIB dipelajari, mereka ini tidak pernah hadir. Sementara orang-orang Islam yang beriman hadir ke masjid untuk mengimarahkan rumah-rumah Allah, tetapi manusia-manusia bangsat dan munafiq ini datang ke masjid hanya untuk melakukan sumpah laknat. Maka hari ini seringkali kita lihat fenomena ini sudah menjadi satu trend di zaman "Perdana Menteri Seluar Dalam" ini.

Allah S.W.T tidak memerintahkan orang yang menuduh zina ke atas orang lain untuk membawa saksi atau bukti dalam bentuk video, gambar atau filem bagi tujuan membenarkan tuduhan mereka tetapi saksi yang perlu dibawa ialah saksi dalam bentuk manusia yang adil yang melihat sendiri perlakuan zina itu dengan jelas. Allah Taala Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana, Islam sudahpun memberitahu bahawa bukti seperti gambar dan video boleh dicipta atau dimanipulasikan. 55 tahun dahulu kita melihat sendiri P.Ramlee pernah memarahi dan menampar P.Ramlee dalam Filem Anakku Sazali. Bukankah dalam "Anakku Sazali" ada dua P.Ramlee. Filem Melayu yang ditayangkan buat pertama kalinya itu dalam bulan Oktober 1956 sudahpun memberitahu kita bahawa filem boleh dimanipulasikan.

Kepada semua ahli-ahli UMNO yang masih jahil, pemberita-pemberita bodoh dan talibarut yang bersubahat dengan kebatilan, lebih-lebih lagi pemimpin-pemimpin dan menteri UMNO dan BN yang beragama Islam yang masih tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai Kitab panduan hidup, berhentilah menjadikan TV dan Surat Khabar sebagai kitab rujukan dan kembalilah kepada Al-Quran kalau mahu selamat di akhirat. Tetapi jika anda mahu menjadi penghuni neraka buat selama-lamanya itu terpulanglah kepada anda. Kalau anda merasa terlalu hebat dapat melawan azab siksa ALLAH Taala kerana kononnya mempunyai kuasa politik dan wang yang banyak seperti yang boleh anda taburkan berjuta-juta ringgit semasa pilihanraya kecil atau pilihanraya umum, maka silakanlah taburkan pula wang berjuta-juta itu kepada malaikat-malaikat di padang mahsyar jika anda percaya semua malaikat itu boleh makan rasuah.

Untuk itu saya bawakan di sini Kuliah Penuh Tafsiran Surah An-Nur dalam 4 siri untuk menjadi renungan dan panduan. Selebihnya, setelah menyaksikan kuliah ini, terserahlah kepada anda samada untuk merenungi dan mengakui kebenarannya kerana sumbernya adalah dari Al-Quran, atau terus menjadikan kitab-kitab dan media Yahudi & Nasrani sebagai buku dan sumber panduan hidup anda di dunia ini. Nauzubillah himin zaalik!













Link Terus ke Youtube:-

Bahagian 1:-


Bahagian 2:-


Bahagian 3:-


Bahagian 4:-

Pelaburan Dinar Emas jadi tarikan utama bank antarabangsa melabur di Klate

dina emas kelantan

Kota Bharu, 26 April 2011 - Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad (KFHMB), adalah bank antarabangsa Islam pertama di Malaysia telah secara rasminya beroperasi di Negeri Kelantan dengan berlangsungnya majlis pembukaan cawangan bank antarabangsa tersebut yang disempurnakan oleh Sultan Kelantan Sultan Muhammed V di Kota Bharu hari ini.


Ketua Eksekutif Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad (KFHMB) , Puan Jamelah Jamaluddin di dalam ucapan alu-aluannya berkata bahawa dasar pembangunan ekonomi Islam kerajaan negeri kelantan yg berasaskan emas dinar, Peningkatan dan permintaan tinggi terhadap akaun pelaburan emas di negeri Kelantan menjadi penyebab utama mengapa Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad (KFHMB) membuka cawangan di Negeri Kelantan.Lebih dari 20KG Emas 995 telah dijual di Kelantan dan permintaan terhadap Akaun Pelaburan Emas dalam bentuk Emas Dinar amatlah tinggi serta mendapat sambutan yang menggalakkan di negeri ini

Di antara jemputan khas yang memeriahkan majlis tersebut adalah Setiusaha Kerajaan Negeri Kelantan,Speaker DUN Kelantan, Exco-exco kerajaan Negeri Kelantan, para pegawai tinggi kerajaan Negeri Kelantan, para ahli perniagaan dan usahawan tempatan serta pelanggan Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad di Kota Bharu. Fenomena positif Ini menandakan bahawa kehadiran mana-mana syarikat tempatan atau asing sepertimana Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad (KFHMB) di negeri Kelantan mendapat kerjasama dan galakan dari Kerajaan Negeri Kelantan.

Turut hadir sebagai jemputan khas di majlis pembukaan cawangan Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad tersebut adalah YB Dato Haji Husam selaku Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan 

YB Dato Haji Husam,dilaporkan berkata bahawa kerajaan Negeri Kelantan amat mengalu-alukan syarikat multinasional dan antarabangsa melabur dan beroperasi di negeri Kelantan di dalam pelbagai bidang industri hiliran dan teknologi tinggi. Masih terdapat banyak peluang perniagaan dan pelaburan jangka masa panjang untuk diterokai di negeri Kelantan ujar beliau.

Malahan ujar beliau, Kerajaan Negeri Kelantan bersedia membantu dan bekerjasama dengan semua syarikat tempatan dan antarabangsa yang berminat untuk melabur dan beroperasi di Negeri Kelantan untuk kemajuan dan kemakmuran rakyat negeri Kelantan di bawah pemerintahan yang berlandaskan Al-Quran dan Hadis.

Konsep Membangun Bersama Islam yang dilaksanakan kerajaan Negeri Kelantan terbukti berkesan kerana menarik minat DAN pelabur asing untuk berurus niaga di negeri Kelantan.Suasana politik yang aman dan pemerintahan kerajaan negeri yang bebas dari rasuah menjadi salah satu faktor penyebab bank antarabangsa ini untuk beroperasi dan berurusniaga di Negeri Kelantan.Gerbang Kota Darul Naim sentiasa terbuka buat mereka di bawah polisi pembangunan ekonomi mengikut acuan sistem ekonomi islam kerajaan negeri Kelantan yang mesra pelabur.

YB Dato Haji Husam juga berkata bahawa Kerajaan negeri Kelantan menggalakkan institusi kewangan lain melabur serta memajukan produk mereka untuk dinikmati bersama oleh rakyat Negeri Kelantan.

majlis pembukaan cawangan bank antarabangsa turut mendapat liputan media tempatan dan antarabangsa, seperti di web portal berita yang berpengkalan di UAE, www.zawya.com

YB Dato Haji Husam juga turut membuka akaun di Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad.


Di antara senarai kemudahan kewangan di bank Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad adalah seperti pelaburan emas, akaun simpanan semasa dan tetap, akaun tabungan haji dan umrah, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi dan perniagaan, pembelian kenderaan dan banyak lagiboleh dirujuk di laman web rasmi Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad.

Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad (KFHMB) juga turut melancarkan produk kewangan khas di negeri Kelantan, iaitu kemudahan pinjaman tanpa faedah dan tempoh masa (minimum pinjaman ialah RM3,000 dan pinjaman maksimum pula sebanyak RM30,000) untuk para ibu tunggal memulakan perniagaan di Kelantan.

Kuwait Finance House di Kota Bharu adalah cawangan KFHMB yang ke 9 di Malaysia.Cawangan-cawangan lain Kuwait Finance House di Malaysia adalah di Kuala Lumpur, Shah Alam, Klang, Johor Bahru, Pulau Pinang, Kuching, Kota Kinabalu, Bureau de Change, KLIA, LCCT serta KL Sentral.

Ma Sanbao:Pelayar Cina Muslim

Zheng He (1371 - 1435Cina Tradisional鄭和Cina Ringkas郑和pinyin: zhèng hé, Wade-Giles: Cheng Ho; nama asli: Cina Tradisional馬三寶Cina Ringkas马三宝pinyin: Mǎ Sānbǎo; nama Arab: حجّي محمود شمس Haji Mahmud Shams) ialah pelaut dan pengembara China yang paling terkenal dalam catatan 4000-tahun China. [1] Dikenali juga sebagai Mah Sam Po (Cina Tradisional馬三寶Cina Ringkas马三宝pinyin: mǎ sān bǎo), beliau mengetuai armada China sebanyak tujuh kali ke tiga puluh buah negara di serata alam MelayuAsia SelatanTimur Tengah, dan juga benua Afrika, hampir satu abad sebelum Christopher Columbus tiba di Amerika. Pelayarannya telah dirakamkan dalam karya "Sida-sida Sanbao ke Lautan Barat" (三保太監下西洋) atau "Zheng He ke Lautan Barat".

Riwayat hidup

Dilahirkan dengan nama Ma He di Yunnan, sebuah provinsi Mongol ketika itu yang terletak beberapa minggu perjalanannya dari pelabuhan terdekat, Zheng He merupakan orang Cina berketurunan Asia Tengah. Anak kepada seorang pegawai luar bandar, beliau ditangkap oleh tentera Cina yang menggulingkan Dinasti Mongol pada tahun 1382Dikembiri, beliau dilatih menjadi sida-sida empayar dan ditugaskan ke istana Zhu Di, putera Yan yang mahir berperang. [1]
Dalam tempoh 20 tahun, Zheng He telah menjadi salah satu pembantu utama putera Yan, serta juga ahli strategi utama dalam pemberontakan yang menyebabkan Zhu Di (dengan gelaran Maharaja Yongle yang secara harfiah bermaksud "Maharaja Kebahagiaan Abadi") menjadi maharaja Dinasti Ming yang ketiga pada tahun 1402. Dinamai semula sebagai Zheng oleh Maharaja selepas kemenangannya dalam pertempuran di Zenglunba yang terletak berhampiran dengan Beijing, beliau kemudian dilantik untuk mengetuai salah satu angkatan tentera laut yang paling kuat di dunia ketika itu. [1] Misinya membuktikan kehebatan dan keupayaan pengurusan dan teknologi, tetapi tidak membawa kepada perdagangan yang besar. Ini disebabkan Zheng He merupakan seorang laksamana dan pegawai, bukannya pedagang.
Shen Du (沈度 shen3 du4), Zirafah dibawa balik dari Afrika pada tahun ke dua belas Yongle (1414 AD)
Pada tahun 1424, Maharaja Yongle mangkat. Penggantinya, Hongxi (memerintah 1424 - 1425), memutuskan untuk mengurangkan pengaruh sida-sida di istana. Zheng He melakukan satu lagi pelayaran di bawah Maharaja Xuande (memerintah 1426 - 1435) tetapi selepas itu, pelayaran kapal harta karun China berakhir.
Menurut buku SELAYANG PANDANG SEJARAH MADURA yang dibuat oleh DR Abdurrahman [perlu rujukan], Laksamana Zheng He tewas dalam pertempuran dengan Pangeran JOKOTOLE / Pangeran Secodiningrat III / Pangeran Setyodiningrat III dari Kerajaan Sumenep di PulauMadura
Laksamana Zheng He beserta perahunya hancur luluh ketanah tepat di atas Bancaran (artinya, bâncarlaan)[perlu rujukan], Bangkalan di pulau Madura. Sementara Piring Zheng He jatuh di Ujung Piring yang sekarang menjadi nama desa di Kecamatan Kota Bangkalan. Sedangkan jangkarnya jatuh di Desa/Kecamatan Socah

Pelayaran

"Lautan Barat" merujuk kepada tempat di Asia dan Afrika yang dilawati Laksamana Zheng He, termasuk:
Jumlah pelayarannya pelbagai bergantung kepada kaedah pembahagian, tetapi dia mengembara sekurang-kurangnya sebanyak tujuh kali ke "Lautan Barat" dengan armadanya. Armadanya termasuk 30,000 orang dan tujuh puluh kapal pada kemuncak penjelajahannya. Dia membawa balik banyak tropi dan wakil dari tiga puluh kerajaan ke China — termasuk Raja Alagonakkara dari Sri Lanka, yang datang ke China untuk bertemu Maharaja.
Majalah Life menempatkan kedudukan Zheng He sebagai tokoh yang ke-14 penting pada masa milenium yang lalu.

Ikatan sejarah Empayar China Akhir

Salah satu kepercayaan popular adalah selepas pengembaraan Zheng He, China telah berpaling daripada penjelajahan laut dan melalui tempoh beku teknologi. Sudut pandangan sejarah sebegini telah digunakan dalam menyokong pendapat mengenai pelaburan ke dalam penjelajahan angkasa. Walaupun pakar sejarah seperti John Fairbanks dan Joseph Needhammempopularkan pandangan sebegini pada 1950an, kebanyakan pakar sejara China kini mempersoalkan ketepatannya. Mereka menunjukkan bahawa perdagangan laut China tidak terhenti selepas pelayaran Zheng He tamat, dan China kekal mengawal perdagangan Asia Tenggara sehingga abad ke-19 dan perdagangan China dengan India dan Afrika Timur kekal aktif lama selepas tempoh masa Zheng He. Walaupun Dinasti Ming pernah mengharamkan pelayaran dengan Hai jin untuk beberapa abad, mereka akhirnya membatalkan pengharaman tersebut.
Bagaimanapun, usaha tentera laut Ming merosot dengan mengejut selepas pelayaran Zheng He. Bermula pada awal abad ke 15 negara China mengalami tekanan yang meningkat dari kaum Mongol yang melanda dari utara. Sebagai pengakuan ke atas kesedaran ini dan kemungkinannya untuk berada lebih hampir dengan pengkalan kuasa sejarah keluarganya, Maharaha Yongle memindahkan ibu negara utara dari Nanjing ke Beijing pada 1421. Dari ibu negara baru ini beliau boleh mengawasi secara langsung usaha untuk mempertahankan perbatasan utara. Dengan kos pembiayaan yang besar, negara China melancarkan ekspedisi ketenteraan tahunan dari Beijing untuk melemahkan orang-orang Mongol. Kos yang diperlukan untuk kempen ini bertanding secara langsung dengan tabung yang diperlukan untuk meneruskan penjelajahan laut.
Pada tahun 1449 pasukan berkuda Mongol menyerang hendap ekspedisi darat yang diketuai secara langsung oleh Maharaja Zhengtong kurang dari sehari perjalanan dari tembok ibu kota. Tentera Mongol menghapuskan tentera Chinese dan berjaya menangkap Maharaja. Pertempuran ini menghasilkan dua kesan. Kesan pertama, ia membuktikan dengan jelas ancaman yang diberikan oleh orang-orang nomad utara. Keduanya adalah krisis politik di China yang berlaku apabila orang-orang Mongol hanya membebaskan Zhengtong selepas saudara tirinya telah melantik dirinya sebagai Maharaja baru Jingtai. Hanya selepas tahun 1457 barulah politik China kembali stabil apabila maharaja Zhengtong berjaya merampas kembali takhtanya. Selepas kembali berkuasa, China meninggalkan strategi ekspedisi darat tahunannya dan sebaliknya melaksanakan usaha menyambung Tembok Besar Negara China secara besar-besaran yang menelan belanja yang mahal. Dengan keadaan sebegini, sumber kewangan untuk ekspedisi laut makin berkurangan.
Lebih asas lagi, tidak seperti ekspedisi negara-negara Eropah, ekspedisi tentera laut China kelihatannya gagal dalam jangka masa panjang (sekurang-kurangnya pada kaca mata penentuan ekonomi) kerana pelayaran tersebut ketiadaan motif ekonomi. Pelayaran-pelayaran tersebut dilakukan bertujuan meningkatkan lagi kemasyhuran maharaja dan kos ekspedisi dan hadiah balas kepada raja-raja asing melebihi ufti yang diterima. Dengan itu, apabila kewangan negara China berhadapan dengan masalah (yang serupa dengan semua kewangan kerajaan medieval akhirnya), pembiayaan untuk tentera laut lesap begitu sahaja. Berbeza dengan misi eropah pada abad ke 16, kebanyakan penjelajah eropah mendapat keuntungan daripada perdagangan yang terhasil dan dari perampasan tanah / sumber pribumi untuk menjadi bebas dari keadaan kewangan negara asal.

Gema Budaya

Teori kontrovesi terkini yang dikemukakan oleh Gavin Menzies (lihat buku 1421 dicatatkan di bawah 'Bacaan Lanjut' di bawah) mencadangkan bahawa Zheng He mengelilingi dunia dan menjumpai Amerika pada abad ke 15 sebelum Ferdinand Magellan dan Christopher Columbus. Teori ini tidak mendapat sokongan dikalangan pakar sejarah (lihat juga: Dokumentasi Sung).
Masyarakat pelayar angkasa "Qeng Ho" dalam novel fiksyen sains A Fire Upon the Deep oleh Vernor Vinge dan A Deepness in the Sky merujuk kepada nama Zheng He.
Pengembaraan laksamana Zheng He berkemungkinan mencetuskan penulisan cerita Sinbad pada masa berikutnya.

Sun Tzu:Panglima Perang Sebelum Masihi


A statue of Sun Tzu

Sun Zi/Sun Tzu (diperkirakan lahir pada tahun 535 SM) adalah penulis Sun Zi Bingfa (Inggris: Sun Tzu's Art of War), sebuah buku filsafat militer China kuno yang sangat berpengaruh (sebagian besar isinya tidak berhubungan langsung dengan taktik). Dia juga salah seorang realis paling awal dalam bidang ilmu politik.
Sun Tzu bukanlah nama asli, melainkan sebuah sebutan kehormatan seperti halnya Kong Tzu (Konfusius) atau Lao Tzu (Lao Tse).

Sumber-sumber mengenai kehidupan Sun Zi :

Satu-satunya sumber mengenai kehidupan Sun Zi yang masih tersisa adalah biografi yang ditulis pada abad ke-2 SM oleh ahli sejarah Sima Qian, yang mendeskripsikannya sebagai jendral yang hidup di negara Wu pada abad ke-6 SM. Namun, biografi ini tidak konsisten dengan sumber-sumber yang lain tentang periode tersebut, dan bentuk dan konteksnya mengindikasikan bahwa biografi ini kemungkinan besar ditulis antara 400 SM dan 320 SM.

Karya Sun Zi sendiri, Sun Zi Bingfa, tampaknya memuat beberapa petunjuk langsung tentang kehidupannya. Contohnya, kereta perang yang dijelaskan Sun Zi digunakan dalam periode yang relatif singkat, yang berakhir pada abad ke-4 SM, yang berarti sebagian buku ini ditulis pada periode tersebut.

Beberapa orang ahli menyimpulkan bahwa tulisan Sun Zi sebenarnya digarap oleh beberapa orang filsuf China yang tidak diketahui dan bahwa Sun Zi sebenarnya tidak ada dalam sejarah. Ini dapat dilihat lebih jauh dalam kenyataan bahwa kesejarahan Sun Zi dibahas panjang-lebar dalam kata pengantar untuk terjemahan Giles pada 1910 (tersedia online dalam Proyek Gutenberg). Giles mengemukakan perasaan ragu dan kebingungan yang melingkupi topik ini.

Pada tahun 1972, satu set teks ditemukan di kuburan dekat Linyi di Shandong. Ini telah membantu mengonfirmasi teks yang telah diketahui sebelumnya, dan juga menambah bab-bab baru. Teks tersebut diperkirakan ditulis antara 134 SM-118 SM , sehingga meruntuhkan teori lama yang menyatakan bahwa sebagian buku ini ditulis lebih belakangan.

Sun Pin, keturunan Sun Zi, juga menulis teks yang berjudul Art of War (Seni Perang), walaupun mungkin judul yang lebih cocok adalah Art of Warfare (Seni Peperangan) karena lebih membahas sisi praktis peperangan . Sedikitnya satu penerjemah menjudulinya The Lost Art of War (Seni Perang yang Hilang), karena buku ini, dalam waktu yang lama, memang hilang.

Sun Zi Bingfa (Hanyu Pinyin: Sūnzĭ Bīngfǎ)(mandarin traditional 孫子兵法), atau dikenal pula sebagai Sun Tzu Art of War, adalah sebuah buku filsafat militer yang diperkirakan ditulis pada abad ke-6 oleh Sun Zi. Terdiri dari 13 bab di mana setiap bagian membahas strategi dan berbagai metode perang. Karya ini merupakan karya tulis militer Tiongkok yang paling dihormati dan paling terkenal di luar negeri Tiongkok.[1] Siapa yang menulis buku ini sampai sekarang masih diperdebatkan oleh para pakar sejarah. Beberapa ahli berpendapat bahwa Sun Zi bukanlah nama asli penulis buku ini, melainkan julukan yang diberikan orang kepada penulis tersebut. Sebab, kata "Zi" pada nama Sun Zi sebenarnya digunakan untuk mengacu pada seorang filsuf sehingga Sun Zi diartikan sebagai "filsuf Sun."[1]

Buku ini juga menjadi salah satu buku strategi militer tertua di dunia dan banyak memberikan pengaruh dalam perencanaan strategi militer baik Dunia Timur maupun Barat, taktik bisnis, dan banyak lagi. Buku yang ditulis sekitar tahun 400—320 SM ini pertama kali diperkenalkan di Jepang pada tahun 716—735 M. Sementara itu, di Eropa, buku ini diperkenalkan oleh Jean Joseph Marie Amiot, yang menerjemahkannya ke dalam bahasa Perancis. Kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris oleh Kapten E. F. Calthrop, seorang kapten berkebangsaan Inggris.