Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Jun 10, 2011

The Art of The War karya agung Sun Tzu


Buluh buku - mengikat - UCR.jpg
The Art of War adalah kuno risalah tentera China yang dikaitkan dengan Sun Tzu (juga disebut sebagai "Sunzi" dan "Sun Wu"), seorang jeneral tentera berpangkat tinggi dan strategi dari Kerajaan Wu yang aktif di akhir- abad keenam SM, pada akhir tempoh Musim Semi dan Musim Luruh. (Beberapa sarjana percaya bahawa Seni Perang belum selesai sampai selanjutnya masa Perang Amerika . [1] ) Terdiri dari 13 bab, yang masing-masing dikhususkan untuk salah satu aspek peperangan, dikatakan sebagai pekerjaan definitif tentang strategi tentera dan taktik pada masanya, dan masih membaca wawasan tenteranya.
The Art of War adalah salah satu dan paling berjaya buku tertua tentang strategi militer di dunia. Ini telah menjadi paling terkenal dan berpengaruh dari China Tujuh Klasik Tentera : "untuk tahun terakhir dua ribu itu tetap tentera risalah terpenting di Asia, di mana bahkan orang awam tahu dengan nama." [2] Hal ini mempunyai pengaruh yang di Timur tentera berfikir, taktik perniagaan, dan seterusnya.
Sun Tzu menekankan pentingnya kedudukan dalam strategi ketenteraan, dan bahawa keputusan untuk kedudukan tentera harus didasarkan pada kedua-dua keadaan objektif di persekitaran fizikal dan keyakinan subjektif yang lain, pelaku yang kompetitif dalam persekitaran itu. Dia berfikir strategi yang tidak bercadang dalam erti bekerja melalui senarai dibentuk, tetapi lebih kerana itu memerlukan tanggapan cepat dan tepat untuk keadaan yang berubah. Perancangan bekerja dalam persekitaran yang terkawal, tetapi dalam persekitaran yang berubah, bersaing rencana berbenturan, mencipta situasi yang tidak terduga.
Buku ini pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis pada 1772 oleh Perancis Jesuit Jean Joseph Marie Amiot , dan ke dalam Bahasa Inggeris oleh pegawai Inggeris Everard Ferguson Calthrop pada tahun 1905. Pemimpin yang pelbagai seperti Mao Zedong , Jeneral Vo Nguyen giáp , Baron Antoine-Henri Jomini , Jeneral Douglas MacArthur , Napoleon , dan ahli-ahli tertentu dari Nazi Komando Tinggi mendakwa telah ditarik inspirasi dari pekerjaan. The Art of War juga telah dilaksanakan untuk perniagaan strategi dan pengurusan. [2] [3] [4]

Summary Bab

  1. Rencana Pemasangan / Perhitungan menjelajah lima faktor fundamental (Jalan, musim, medan, kepimpinan, dan pengurusan) dan tujuh elemen yang menentukan hasil dari penglibatan tentera. Dengan berfikir, menilai dan membandingkan titik-titik ini, seorang komander boleh mengukur peluangnya untuk kemenangan. Kebiasaan penyimpangan dari perhitungan ini akan memastikan kegagalan melalui tindakan yang tidak tepat. Mesej menekankan bahawa perang adalah masalah yang sangat besar bagi negara, dan tidak boleh bermula tanpa pertimbangan.
  2. Melancarkan Perang / The Challenge menjelaskan bagaimana memahami ekonomi perang, dan bagaimana kejayaan memerlukan penglibatan yang menentukan pemenang dengan cepat. Bahagian ini menyarankan bahawa kempen ketenteraan yang berjaya memerlukan kos menyekat persaingan dan konflik.
  3. Serangan oleh siasat / Rencana Serangan mendefinisikan sumber kekuatan sebagai kesatuan, bukan ukuran, dan membahas lima faktor yang diperlukan untuk berjaya dalam perang apapun. Dalam rangka kepentingan, faktor-faktor kritikal adalah: Attack, Bollywood, Perikatan, Tentera Darat, dan Kota.
  4. Taktikal kedudukan / Positioning menjelaskan pentingnya mempertahankan kedudukan yang ada sampai seorang komander mampu maju dari kedudukan-kedudukan dalam keselamatan. Ini mengajarkan komander pentingnya mengenali kesempatan strategik, dan tidak mengajarkan untuk mencipta peluang bagi musuh.
  5. Tenaga / Mengarahkan menjelaskan penggunaan kreativiti dan masa dalam membina sebuah momentum tentera.
  6. Mata Lemah & Kuat / Illusion dan Realiti menjelaskan bagaimana peluang seorang tentera datang dari bukaan dalam lingkungan yang disebabkan oleh kelemahan relatif dari musuh di daerah tertentu.
  7. Manuver / Melibatkan Daya menjelaskan bahaya konflik langsung dan bagaimana untuk menang mereka konfrontasi ketika mereka dipaksa pada komander.
  8. Variasi dalam Taktik / Sembilan Variasi menumpukan pada keperluan untuk fleksibiliti dalam sebuah respons ketenteraan. Ini menjelaskan bagaimana respons pergeseran keadaan berjaya.
  9. Tentera Darat pada bulan Mac / Pindah Daya menggambarkan situasi yang berbeza di mana tentera mencari dirinya ketika bergerak melintasi wilayah-wilayah musuh baru, dan bagaimana respons situasi ini. Sebahagian besar bahagian ini tertumpu pada menilai niat orang lain.
  10. Terrain / Situasional Positioning melihat pada tiga kawasan umum pertahanan (jarak, bahaya, dan halangan) dan enam jenis kedudukan tanah yang timbul dari mereka.Masing-masing enam kedudukan lapangan menawarkan keuntungan tertentu dan kekurangan.
  11. Sembilan Situasi / Sembilan sembilan medan menggambarkan situasi umum (atau tahapan) dalam kempen, dari hamburan untuk mematikan, dan tumpuan khusus yang komander akan perlukan untuk berjaya mengemudi mereka.
  12. Serangan oleh Fire / Attack Fiery menjelaskan penggunaan umum senjata dan penggunaan khusus persekitaran hidup sebagai senjata. Bahagian ini membincangkan lima sasaran serangan, lima jenis serangan persekitaran, dan tanggapan yang sesuai untuk serangan tersebut.
  13. Global Spies / Global Perisikan menumpukan pada pentingnya pengembangan sumber-sumber maklumat yang baik, dan menetapkan lima jenis sumber perisikan dan bagaimana cara terbaik menguruskan masing-masing.

Keaslian

 Sudut Pandang tradisionalis

ulama tradisionalis atribut ini buku dengan Wu Sun bersejarah, yang direkodkan baik di Shiji dan Musim Semi dan Musim Luruh Kronik sebagai telah aktif dalam Wu sekitar akhir abad keenam SM, bermula pada tahun 512 SM. Penafsiran tradisional menyimpulkan bahawa teks kerana itu harus tanggal dari tempoh ini, dan langsung harus mencerminkan taktik dan strategi yang digunakan dan diciptakan oleh Sun Wu. Pendekatan tradisional menganggap bahawa hanya sedikit semakan sangat mungkin terjadi tak lama selepas kematian Sunzi, pada awal abad kelima SM, sebagai badan tulisannya mungkin perlu disusun dalam rangka untuk membentuk moden, teks penuh. [5]
Sokongan tekstual untuk paparan tradisionalis adalah bahawa beberapa tertua dari Tentera Klasik Tujuh berkongsi fokus pada konsep sastera tertentu (seperti klasifikasi medan) yang ulama tradisionalis menganggap dicipta oleh Sunzi juga. The Art of War saham turun frasa beberapa umum dengan Classics Tentera lain, membayangkan bahawa teks-teks lain yang dipinjam dari Seni Perang, dan / atau bahawa Seni Perang dipinjam dari teks-teks lain. Menurut ulama tradisionalis, kenyataan bahawa Seni Perang adalah yang paling banyak dihasilkan semula dan beredar teks tentera Amerika tempoh Perang menunjukkan bahawa setiap pinjaman teks antara teks tentera harus sudah eksklusif dari Seni Perang teks-teks lain, dan tidak sebaliknya sebaliknya. [6] (Teks-teks klasik yang paling serupa mencerminkan's keperluan Sunzi dan kata-kata adalah Liaozi Wei dan Sun Bin's Art of War .) [7]


Akhir Empayar China Kritik

Skeptis ke paparan tradisionalis dalam China telah berlimpah sekurang-kurangnya sejak saat dinasti Song . Beberapa, mengikuti Du Fu , menuduh Seni pertama komentator's War, Cao Cao , pemotongan teks. Kritik dari Cao Cao didasarkan pada Kitab Han notasi bibliografi karya terdiri daripada lapan puluh dua bahagian yang dihubungkan dengan Sunzi. Penerangan dari suatu karya Sunzi terdiri daripada lapan puluh dua bahagian kontras dengan Shiji keterangan s 'Seni Perang sebagai mempunyai tiga belas bahagian (jumlah sekarang). Lain-lain meragukan kewujudan sejarah Sunzi, dan / atau mendakwa bahawa pekerjaan harus pemalsuan kemudian. Sebahagian besar sejarah kecaman Seni Perang di China telah kerana pendekatan realistik untuk warcraft: itu penyokong memanfaatkan mata-mata dan penipuan. Advokasi kaedah tidak jujur ​​dianggap bertentangan dengan nilai-nilai Konfusianisme, sehingga target sasterawan Konfusianisme sepanjang sejarah kemudian China. Menurut ulama kemudian Konfusianisme, bersejarah kewujudan Sun Wu terjadi adalah fabrikasi terlambat, tidak layak pertimbangan kecuali oleh tercela secara moral. [8]


Modern Penemuan Arkeologi

Penemuan pada tahun 1972 dari dinasti Han lengkap copy-hampir dari Seni Perang dari sebuah makam, yang hampir sepenuhnya sama dengan edisi moden, membuktikan secara meyakinkan bahawa Seni Perang telah mencapai bentuk yang sekarang oleh sekurang-kurangnya awal dinasti Han, dan penemuan dari salinan yang kurang lengkap tarikh dahulu menyokong pandangan bahawa hal itu ada di sekitar bentuk yang sekarang oleh sekurang-kurangnya apabila Amerika Perang pertengahan-akhir. Kerana bukti arkeologi membuktikanbahawa Seni Perang ada dalam bentuk yang sekarang oleh dinasti Han awal, dinasti Han nota karya lapan puluh dua bahagian dihubungkan dengan Sunzi diandaikan oleh para sejarawan moden berupa kesalahan, atau hilang bekerja menggabungkan Seni ada Perang dengan dan dialektik bahan biografi. Beberapa sarjana moden menyatakan bahawa Seni Perang harus sudah ada di tiga belas bahagian sebelum Sunzi bertemu dengan Raja Wu, kerana raja menyebutkan nombor tiga belas di Shiji keterangan 'pertemuan mereka. [9]


Apakah Seni Perang Dibuat di Akhir Perang Amerika?

Tanpa mempersoalkan bahawa Seni Perang telah ada di sekitar bentuk yang sekarang sekurang-kurangnya sejak tempoh Perang Amerika akhir, tafsiran tradisional teks sejarah yang ditentang oleh sejarawan moden. Bahkan jika kemungkinan semakan kemudian diabaikan, tafsiran tradisional yang Sunzi mencipta Seni Perang ex nihilo, dan bahawa semua sarjana tentera yang lain harus mempunyai disalin dan meminjam dari dia, mengabaikan kemungkinan dari setiap tradisi formal atau sastera dahulu kajian taktikal , walaupun sejarah kewujudan lebih daripada 2000 tahun peperangan China dan pembangunan taktikal sebelum 500 SM. Kerana tidak mungkin bahawa Sunzi berkesan mencipta seluruh tubuh China kajian taktikal, "konsep-konsep asas dan bahagian umum tampaknya berdebat demi sebuah tradisi ketenteraan yang komprehensif dan keahlian berkembang, daripada penciptaan ex nihilo." [6]
Salah satu alternatif moden dengan teori tradisional menyatakan bahawa Seni Perang mencapai bentuk yang sekarang oleh Amerika Perang pertengahan ke-akhir (abad keempat-ke-tiga SM), abad selepas kematian Matahari sejarah Wu. Penafsiran ini didasarkan pada perbezaan antara Seni's Perang taktik dan keadaan sejarah peperangan di akhir musim semi dan tempoh Musim Gugur (akhir abad keenam SM). Contoh perang digambarkan dalam Seni Perang yang tidak berlaku sampai Negara Perang tempoh meliputi: mobilisasi seribu kereta dan 100,000 tentera untuk pertempuran tunggal; pengepungan yang berlarut-larut (bandar-bandar kecil, lemah benteng, ekonomi dan strategik penting pusat di Musim Semi dan tempoh Musim Gugur), kewujudan pegawai tentera sebagai subclass yang berbeza dari kaum bangsawan; menghormati hak pemerintah 'untuk perintah tentera untuk para pegawai, penggunaan maju dan terperinci mata-mata dan taktik ortodoks (tidak pernah ditekankan pada semua di Musim Semi dan tempoh musim gugur), dan, penekanan yang luas pada kelajuan infantri dan mobiliti, daripada peperangan kereta. Kerana keadaan dan taktik yang dianjurkan dalam Seni Perang secara bersejarah anakronistik untuk sejarah Wu Sun waktu itu, adalah mungkinbahawa Seni Perang diciptakan dalam ke-akhir Negara Perang tempoh pertengahan. [10]


Apakah Ini Dini Negara Perang Kejadian?

Pandangan yang menjadi perantara antara tafsiran tradisional, bahawa Matahari sejarah Wu adalah satu-satunya penyumbang untuk Seni Perang, dan mungkin tafsiran yang paling berlawanan, bahawa Seni Perang dicipta pada akhir Perang Amerika tempoh pertengahan, abad setelah kematian sejarah Sun Wu, adalah bahawa inti dari teks diciptakan oleh Sun Wu dan mengalami masa semakan sebelum mencapai kira-kira bentuk yang sekarang dalam abad kematian Sun Wu (pada paruh terakhir SM abad kelima). "Nampaknya bahawa tokoh sejarah (Sun Wu) ada, dan bahawa ia tidak hanya menjabat sebagai strategi dan mungkin seorang jeneral, tetapi juga menyusun inti dari buku yang menyandang namanya Selanjutnya,. Ajaran penting itu mungkin dihantar dalam keluarga atau sekolah-rajut berhampiran murid, sedang diperbaiki dan disemak dengan dekad melewati sementara secara berperingkat mendapatkan sosialisasi yang lebih luas. " [11] Pandangan bahawa Seni Perang semua kira-kira bentuk yang sekarang oleh kelima SM-abad akhir ini disokong oleh pemulihan yang ada serpihan tertua dari Seni Perang, dan dengan analisis prosa dari Art of War, yang mirip dengan teks-teks lain yang lebih definitif tarikh pada (-abad kelima SM iaitu akhir Mozi ), tetapi berbeza baik untuk sebelumnya (iaitu Analects ) atau yang lebih baru (iaitu Xunzi ) literatur dari kira-kira tempoh yang sama. [7] Teori ini akaun baik untuk menyambung catatan sejarahSeni Perang Sun Wu, dan untuk keterangan taktik anakronistik untuk Sun Wu masa dalam Seni Perang.
Beberapa sarjana telah mengangkat pertanyaan mengenai keaslian senarai kebajikan berasal komander dalam Bahagian I, ss.9. Telah mendesak bahawa bahagian ini ditambah secara Anumerta untuk menyesuaikan The Art of War dengan lima kebajikan kardinal Konfusianisme. Hal ini didasarkan pada anggapan bahawa keikhlasan berdiri menentang penipuan dalam perang yang membahas teks. [12] sumber tidak boleh dipercayai? ] Kerana pemulihan arkeologi dari teks membuktikan bahawa teks itu ada di sekitar bentuk yang sekarang oleh dinasti Han awal ( ketika Konfusianisme pertama kali secara rasmi diterima sebagai falsafah negara), kerana pemulihan arkeologi membuatnya sangat mungkin bahawa Seni Perang ada di sekitar bentuk yang sekarang oleh (paling lambat) Negara Perang akhir tempoh pertengahan, dan kerana ulama Konfusianisme pada akhir sejarah China tidak mengakui Seni Perang sebagai mempromosikan nilai-nilai Confucius, [9] tidak mungkin bahawa teks moden langsung diubah oleh para ahli Konfusianisme awal untuk mencerminkan nilai-nilai Konfusianisme.Jika teks moden Seni Perang kontras mencerminkan interpretasi nilai dalam ksatria dalam peperangan, kewujudan tafsiran yang berbeza dalam teks menyokong teori bahawa inti dariSeni Perang dicipta oleh seorang tokoh (iaitu Sun sejarah wu) yang ada pada saat ksatria lebih sangat dihargai (iaitu Musim Semi dan tempoh Musim Gugur), dan bahawa teks telah diubah oleh para pengikutnya untuk mencerminkan realiti peperangan pada tempoh, seterusnya jelas un-kesatria (iaitu Berperang Amerika tempoh).

Penjelasan

Sebahagian dari The Art of War discript Tangut .
Sebelum buluh versi tatal ditemui oleh ahli arkeologi pada bulan April 1972, yang dipetik versi umum dari The Art of War adalah Annotation Sun Tzu Bollywood oleh Cao Cao , pengasas Kerajaan Wei . Dalam kata pengantar, dia menulis bahawa penjelasan sebelum itu tidak terfokus pada idea-idea penting. penjelasan lain yang dipetik dalam buku-buku sejarah rasmi termasuk Shen You (176-204) Sun Tzu Bollywood Tentera, Jia Xu's Copy Sun Tzu Bollywood Tentera, Cao Cao dan Wang Ling 's Tentera Tzu Bollywood Sun. [13]
Para Kitab Sui didokumentasikan tujuh buah buku dinamakan Sun Tzu . Anotasi oleh Du Mu juga meliputi penjelasan Cao Cao. Li Jing 's The Art of War adalah dikatakan sebagai semakan Sun strategi Master. Anotasi oleh Cao Cao, Du Mu dan Li Quan telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Tangut sebelum Masihi 1040. Sebuah buku bernama Sepuluh Sekolah dari The Art of War Anotasi diterbitkan sebelum Masihi 1161. rujukan? ]
Setelah printer jenis bergerak diciptakan, The Art of War (dengan Cao penjelasan Cao) diterbitkan dalam buku teks tentera bersama-sama dengan enam buku strategi lain, yang dikenali sebagai Tujuh Klasik Tentera (武经七书/武经七书).
Sebagai tentera membaca buku teks yang diperlukan sejak Dinasti Song , Tujuh Klasik Tentera mempunyai banyak penjelasan. Lebih daripada 30 versi yang berbeza beranotasi buku-buku ini ada saat ini.
Dua yang paling umum versi China tradisional Seni Perang, (Spesialis Lengkap Fokus dan Alkitab versi tentera) merupakan sumber untuk terjemahan awal dalam bahasa Inggeris dan bahasa yang lain. Tidak sampai tahun 1970-an yang karya-karya ini disusun dengan lebih penemuan arkeologi baru-baru ini menjadi versi lengkap tunggalnya lebih di Taipei, Taiwan.Karya yang dihasilkan dikenali sebagai Versi Lengkap Sun Tzu's Art of War. National Defense Research Pejabat Siasatan telah source untuk terkini dan lengkap terjemahan lebih.rujukan? ]

Kutipan

Ayat dari buku harian terjadi pada moden China idiom dan frase, seperti ayat terakhir dari Bab 3:
故曰: 知彼 知己, 百战不殆; 不知 彼 而 知己, 一 胜 一 负; 不知 彼, 不 知己, 每 战 必 殆.
Jadi dikatakan bahawa jika anda tahu musuh anda dan mengenal diri sendiri, anda boleh memenangi seratus pertempuran tanpa kehilangan tunggal.  Jika anda hanya mengenal diri sendiri, tapi tidak pihak lawan anda, anda mungkin boleh menang atau kalah.  Jika anda tidak tahu diri atau musuh anda, anda sentiasa akan membahayakan diri sendiri.
Ini telah lebih kaku diinterpretasikan dan kental ke dalam pepatah moden:
知己知彼, 百战不殆.
Jika anda mengetahui baik diri sendiri dan musuh anda, anda boleh menang banyak (harfiah, 'seratus') pertempuran tanpa bahaya.
Namun, Guru Sun tahu bahaya terlalu percaya dalam strategi. '知己知彼, 百战百胜' ('Jika anda tahu kedua-dua belah pihak, anda akan memenangi seratus kali dalam seratus pertempuran') tidak benar kerana pada perenggan awal bab empat, Master Sun menulis 'Oleh kerana itu, kita juga boleh meramalkan siapa yang akan menang tetapi tidak ada strategi yang menjamin kemenangan (故曰: 胜 可知, 而 不可 为.) '.
ayat-ayat serupa juga telah dipinjam-dalam cara menafsirkan ketrampilan sebagai kemenangan "tanpa berjuang" - sebagai contoh:
是故 百战百胜, 非 善 之 善 者 也; 不 战 而 屈 人 之 兵, 善 之 善 者 也.
Oleh kerana itu seratus kemenangan dalam seratus pertempuran bukan yang paling terampil. Perebutan musuh tanpa bertarung adalah yang paling terampil.
Lain petik (bab 1, ayat 18) menyatakan:
兵不厌诈.
Semua perang didasarkan pada penipuan.
atau, sebagai alternatif:
Tidak akan pernah mereka yang berperang ban penipuan.,
Aku akan memaksa musuh untuk mengambil kekuatan kita untuk kelemahan, dan kelemahan kita untuk kekuatan, dan dengan demikian akan berubah kekuatannya menjadi kelemahan. [14]

aplikasi Tentera

Di banyak Asia Timur negara , The Art of War merupakan sebahagian daripada sukatan calon calon ujian latihan ketenteraan. Berbagai terjemahan yang sedia.
Selama era Sengoku di Jepun , seorang daimyo bernama Takeda Shingen (1521-1573) dikatakan telah menjadi hampir tak terkalahkan di semua pertempuran tanpa bergantung padasenjata , kerana ia belajar The Art of War. [15] Buku ini bahkan memberinya inspirasi untuk standard pertempuran terkenal " Fūrinkazan "(Angin, Hutan, Api dan Gunung), cepat erti sebagai angin, diam sebagai hutan, ganas sebagai api dan tidak bergerak sebagai gunung. [16]
Penterjemah Samuel B. Griffith menawarkan sebuah bab tentang "Sun Tzu dan Mao Tse-Tung" di mana The Art of War dikutip sebagai mempengaruhi Mao's On Guerrilla Warfare, Pada Perang berpanjangan, dan Strategik Masalah China Perang Revolusi dan merangkumi's kutipan Mao: "Kita tidak boleh meremehkan ungkapan dalam kitab Wu Sun Tzu, ahli tentera besar China kuno, 'Kenalilah musuhmu dan mengenal diri sendiri dan anda boleh melawan seribu pertempuran tanpa bencana.'" [17]
Selama Perang Vietnam , beberapa Vietkong pegawai mempelajari The Art of War, dan dilaporkan boleh membaca seluruh bagian dari memori.
Jeneral Vo Nguyen giáp berjaya melaksanakan taktik yang diterangkan dalam The Art of War selama Pertempuran Dien Bien Phu berakhir penglibatan utama di Indocina Perancis dan mengarah pada kesepakatan yang membahagi Vietnam menjadi Utara dan Selatan. Jeneral Vo , kemudian dalang tentera di balik kemenangan atas pasukan Amerika Syarikat diVietnam , adalah seorang mahasiswa avid dan pengamal Tzu idea Sun. kekalahan Amerika di sana, lebih daripada peristiwa lain, membawa Sun Tzu menjadi perhatian para pemimpin dari teori tentera Amerika. [18] [19]
Jabatan Tentera Darat di Amerika Syarikat, melalui Command dan General Staff College, telah mengarahkan semua unit untuk mempertahankan perpustakaan di markas masing-masing untuk meneruskan pendidikan tenaga dalam seni perang. The Art of War disebutkan sebagai contoh karya dapat dipertahankan pada setiap unit individu, dan kakitangan pegawai tugas wajib untuk menyiapkan makalah singkat untuk persembahan untuk pejabat lain pada pembacaan mereka. [20]
The Art of War berdaftar di Program Membaca Profesional Kor Marin (dahulu dikenali sebagai Commander's Reading List itu). Disarankan membaca untuk semua anggota Tentera Amerika Syarikat Perisikan dan bacaan wajib bagi semua pegawai CIA. [21]

Aplikasi di luar ketenteraan

The Art of War telah dilaksanakan untuk pelbagai bidang baik di luar ketenteraan. Sebahagian besar teks tentang bagaimana untuk melawan perang tanpa benar-benar harus melakukan peperangan: ia memberikan tips tentang cara untuk mengakali lawan seseorang sehingga pertempuran fizikal tidak perlu. Oleh itu, ia telah menemukan aplikasi sebagai panduan latihan bagi usaha kompetitif banyak yang tidak melibatkan pertarungan yang sebenarnya.
Ada perniagaan buku pelajaran untuk melaksanakan " politik pejabat "dan strategi syarikat. [22] [23] [24] Banyak Jepun syarikat membuat buku bacaan wajib untuk kunci mereka eksekutif[25] Buku ini juga popular di kalangan Barat pengurusan perniagaan , yang telah berpaling ke untuk inspirasi dan nasihat mengenai bagaimana untuk berjaya dalam situasi perniagaan yang kompetitif. Ini juga telah dilaksanakan dalam bidang pendidikan. [26]
Seni Perang telah menjadi subjek berbagai buku-buku undang-undang [27] [28] dan artikel undang-undang pada proses mahkamah, termasuk taktik perundingan [29] [30] dan percubaan strategi. [31] [32] [33] [34 ] [35] [36]
The Art of War juga telah dilaksanakan dalam dunia sukan. NFL pelatih Bill Belichick diketahui telah membaca buku pelajaran dan digunakan untuk mendapatkan wawasan dalam mempersiapkan permainan. [37] Australia cricket serta Brazil bola sepak pelatih Luis Felipe Scolari dan Carlos Alberto Parreira diketahui telah memeluk teks. Scolari membuat BrazilPiala Dunia skuad tahun 2002 mempelajari karya kuno selama kempen sukses mereka. [38]

Gambaran di media

Itu adalah ulang dalam bentuk buku komik pada tahun 2010 oleh Smarter Komik [39]


Televisyen

  • Pada tahun 1996, sebuah episod siri TV 13 berdasarkan Kehidupan kisah Sun Tzu, berjudul Sun Wu (孙子兵法-孙武兵圣传奇), dihasilkan, dibintangi Sun Yanjun sebagai Sun Tzu.[40]
  • Pada tahun 2008, penerbit Zhang Jizhong diadaptasi's cerita kehidupan Sun Tzu ke-episod siri TV drama sejarah 40 berjudul Bing Sheng (兵圣; alias The Ultimate Master of War: Sun Tzu), dibintangi Zhu Yawen sebagai Sun Tzu. [41]
  • Pada tahun 2009, History Channel menerbitkan sebuah khusus pada Seni Perang, menjelajah isi buku dan bagaimana ia telah telah dilaksanakan sepanjang sejarah.

Sumber dan terjemahan

Menjalankan Tekan Imej ringkas Edition dari Ralph D. Sawyer terjemahan 1994, dicetak pada tahun 2003
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh Lionel Giles (2005) [Terjemahan pertama kali diterbitkan 1910] -. The Art of War oleh Sun Tzu Edisi Khusus. El Paso Norte Press. ISBN 0-9760726-9-6 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh kumpulan terjemahan Denma (2001):. The Art of War terjemahan Denma. Shambhala Classics. ISBN 1-57062-904-8 .
  • Sun-Tzu diterjemahkan oleh Roger Ames (1993). The Art of Warfare. Random House. ISBN 0-345-36239-X . ,
  • Sun Tzu diedit oleh James Clavell (1983). The Art of War. Delacorte Tekan. ISBN 0-385-29216-3 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh Ralph D. Sawyer (1994). The Art of War. Barnes & Noble. ISBN 1-56619-297-8 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh John Minford (2002). The Art of War. Viking. ISBN 0-670-03156-9 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh Yuan Shibing (1987): Sun Tzu. Seni Perang Modern China Interpretasi. Sterling Publishing Co, Inc. ISBN 0-8069-6638-6 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh Thomas Cleary (1991). The Art Of War. Penerbitan Shambhala. ISBN 0-87773-537-9 .
  • Sun Tzu diterjemahkan oleh JH Huang (1993):. The Art of War The Terjemahan Baru. Bulu ayam William Morrow. ISBN 0-688-12400-3 .
  • Sun Tzu translated by Samuel B. Griffith (1963). The Art of War . Oxford University Press. ISBN 0-19-501476-6 .
  • Sun Tzu translated by Donald G. Krause (1995). The Art of War For Executives . Berkely Publishing Group (Under Perigee Books. ISBN 0-399-51902-5 .
  • Sun Tzu translated by Stephen F. Kaufman (1996). The Art of War: The Definitive Interpretation of Sun Tzu's Classic Book of Strategy . Tuttle Publishing. ISBN 0-8048-3080-0 .
  • Sun Tzu translated by Prof. Chow-Hou WEE (2003). Sun Zi Art of War: An Illustrated Translation with Asian Perspectives and Insights . Pearson Education Asia Pte Ltd. ISBN 0-13-100137-X .
  • Sun Tzu translated by Paul Brennan (2007). The Art of War for Martial Artists . Odos Books. 2007. ISBN 978-1-60402-416-6
  • Sun Tzu translated by Victor H. Mair (2007). The Art of War: Sun Zi's Military Methods . Columbia University Press. ISBN 978-0-231-13382-1
  • The Art of Strategy . translated by RL Wing. Seattle, Washington: Main Street Books. 1988-05. ISBN 0-385-23784-7 .
  • The Art of War plus The Ancient Chinese Revealed . translated by Gary Gagliardi. Hillsborough, Washington: Clearbridge Publishing. 2003. ISBN 1-929194-42-0 . Gagliardi's articleabout problems of translating the text.
  • Sun Tzu translated and annotated by Thomas Huynh and the Editors of Sonshi.com (2008). The Art of War: Spirituality for Conflict . Skylight Paths Publishing. ISBN 978-1-59473-244-7
  • 'The Art of Electoral War': A liberal interpretion of Sun Tzu's The Art of War in the context of Indian electoral scene by Madhuker Upadhyay, Celebrated Indian Journalist and Author.(2004). ANA Publishers. ISBN 81-89015-01-X
  • Sun Tzu translated in Hindi by Eminent Indian Journalist and Author Madhuker Upadhyay (2001). 'Yudhkala'. ISBN 81-7778-041-7

Note that there is an error in the final sentence of Project Gutenberg 's transcription of Lionel Giles' work. In the fragment "Spies are a most important element in war" the word "war" is transposed to "water". Also in Chapter 9, "If, when the soldiers have become attached to you, punishments are not enforced, they will still be useless", the word "useless" is transposed as "unless".

1 ulasan:

  1. buku ni memang hebat. Kalaulah ada terjemahan bahasa melayu, Insya-Allah saya akan dapatkan

    BalasPadam