Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, November 02, 2012

Projek Lembah Sireh-kelantan dapat 46 juta


(Sidang media selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri Kelantan)

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan telah memperolehi pulangan sejumlah RM46 juta dari projek Pembangunan Lembah Sireh yang mula beroperasi 2007.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob, berkata pulangan itu termasuk RM3 juta untuk projek kos rendah dan bantuan kepada petani di Lembah Sireh.

Beliau berkata demikian pada sidang media khas selepas mesyuarat exco, di Bilik Mesyuarat MMK, di Kota Darulnaim, di sini baru-baru ini.

Sidang media itu khusus untuk menjawab tomahan pihak tertentu terhadap kelewatan projek pembangunan Lembah Sireh sehingga membuat laporan SPRM.

Katanya,  peruntukkan itu tidak termasuk yang diperolehi oleh MPKB setiap bulan yang dianggarkan RM906,000 setahun untuk bayaran cukai pintu.

“Walaupun projek ini belum lagi berjaya sepenuhnya namun imbuhan telah diperolehi kerajaan negeri bukan sahaja modal tidak pernah dikeluarkan untuk projek pembangunan ini,”ujarnya.

Katanya lagi projek pembangunan Lembah Sireh dibangunkan oleh kerajaan negeri dengan kerjasama pihak swasta, malah kerajaan negeri tidak mengeluarkan wang walau satu sen pun untuk pembangunan itu.

Bagaimanapun kerajaan negeri menyediakan tanah dalam bentuk pajakan seluas 717 ekar dari 1,000 ekar mengikut perjanjian asal bagi memperolehi beberapa pulangan dalam bentuk seperti masjid, stadium tertutup seperti perjanjian pada tahun 2003.

“Apabila hanya sejumlah 717 ekar sahaja diperuntukkan, pulangan pada kerajaan negeri tidak akan diperolehi sebagaimana yang dijanjikan.

“Kerana kekurangan itu, terutama disebelah Zon B, iaitu dari Istana Kota Lama ke Kampung Cina, kerajaan negeri telah memperuntukkan sejumlah 150 ekar kepada syarikat terbabit,”ujar Ahmad (gambar).

Bagaimanapun,  kerana projek tebatan banjir  seluas 100 ekar tanah di situ pula tidak dapat dilaksanakan projek pembangunan mengikut yang dirancangkan.

Ahmad seterusnya memberitahu, kelulusan projek pembangunan EIA pula diluluskan pada tahun 2006 dan seterusnya mendapat kelulusan pula dari pihak MPKB.

Kerana itu, menurutnya pada tahun 2007 Pasaraya Tesco mula didirikan.

“Lagipun kerajaan negeri mempunyai masa yang panjang lagi untuk menyiapkan projek itu yang bermula pada tahun 2007 hingga 2019,”ujarnya.

Ahmad seterusnya memberitahu, selain kerajaan negeri tidak mengeluarkan wang, pada masa yang sama kerajaan negeri telah berjaya menyelamatkan wang sejumlah RM500 hingga RM600 juta untuk kos tebatan banjir sebenar di situ.

Katanya, kebiasaannya kos untuk 2 kilometer sebanyak RM262 juta peruntukkan yang diperlukan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan, bagaimanapun beranggapan laporan Ombak ke SPRM supaya menyiasat kelewatan pembinaan itu perkara biasa dan kerajaan negeri mengalu-alukannya.

Bagaimanapun, katanya kerajaan negeri berharap semua urusan siasatan perlu diserahkan pada SPRM sendiri dan tidak perlu dicampuri oleh pihak luar.

Pada masa yang sama beliau menyeru semua pihak menerima keputusan yang dibuat oleh SPRM tanpa sebarang kenyataan tidak puas hati sehingga menganggap badan itu berat sebalah dan sebagainya.

Beliau turut mendedahkan empat perkara yang disyorkan oleh SPRM kepada Unit Pembangunan Ekonomi Negeri berhubung projek itu,  membuat penilaian terhadap sumbangan syarikat yang bekerjasama dengan kerajaan negeri dan penilaiannya hendaklah berdasarkan nilaian tanah semasa dan kemudahan yang disediakan.

Keduanya, kata Takiyuddin lagi setiap projek usahasama perlu dikaji dengan teliti oleh pakar dan agensi kerajaan negeri dilantik untuk mengurus dan memantau dan perlaksanaan projek.

“Pihak UPEN perlu mengambil tindakan segera untuk memastikan syarikat menyerahkan bon jaminan pelaksanaan sebagaimana dalam perjanjian.

“Ketiganya kerajaan negeri perlu meneliti setiap terma dalam perjanjian usahasama dengan terperinci supaya kepentingan kerajaan negeri dan rakyat terjamin,”ujarnya lagi.

Sambungnya, kaedah yang dilakukan oleh kerajaan negeri dalam setiap projek pembangunan adalah saluran biasa mengikut undang-undang.

Sambungnya, mendakwa kegagalan projek itu suatu penyelewengan adalah suatu perkara yang tidak betul.

Malah, katanya tiada penyelewengan dalam projek Lembah Sireh ini seperti yang dihebohkan oleh pihak tertentu untuk tujuan-tujuan tertentu.

Takiyuddin seterusnya memberitahu, jumlah keseluruhan projek yang dipersetujui untuk projek pembangunan 716.8 ekar, bagaimanapun syarikat hanya menebusguna tanah berkenaan sebanyak 230 ekar.

“Sehingga kini hanya lima peratus sahaja projek pembangunan telah dilaksanakan dikeluasan terbabit yang diberi milik melalui pajakan,”ujarnya.

Naiktaraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu


Pelan Pembesaran Lapangan Terbang KB
Landasan panjang semasa KB Airport
Kota Bharu airport akan dinaik taraf untuk menampung kod 4C penuh operasi pesawat. Kerja-kerja utama akan termasuk menaik taraf infrastruktur di airside. Kerja di atas lanjutan landasan akan bermula pada Oktober ke-3 2010. Semua kerja dijangka siap menjelang September 2011. Apabila siap, panjang landasan akan menjadi 2400 meter (2.4 kilometer). Ini adalah cadangan pembangunan.
Daripada AIC Malaysia:
 MAKLUMAT PENERBANGAN WILAYAH KUALA LUMPUR 
Kota Bharu / SULTAN ISMAIL PETRA AIRPORT 
PENAIKTARAFAN Lapangan Terbang Kota Bharu
1. PENGENALAN 
1.1 Lapangan Terbang Kota Bharu akan dinaik taraf untuk menampung operasi pesawat Kod 4C penuh. Kerja-kerja utama termasuk menaik taraf infrastruktur di airside. Semua kerja-kerja yang dijadualkan 
siap pada September 2011.
2. TUJUAN 
2.1 Tujuan Pekeliling ini Maklumat Penerbangan (AIC) adalah untuk menyediakan maklumat terlebih dahulu dan nasihat mengenai skop kerja-kerja yang berkaitan dengan Lapangan Terbang Kota Bharu menaik taraf program. AIC ini akan diikuti oleh beberapa Tambahan AIP yang akan memberikan butir-butir kerja-kerja menaik taraf, pengenalan kemudahan baru dan semakan kepada prosedur yang sedia ada.
3. PERGERAKAN PESAWAT KAWASAN DAN KEMUDAHAN SAMPINGAN 
3.1 Panjang landasan sedia ada 1981m x 45m akan diperluaskan dari Landasan Ambang 28 sebanyak 491 meter. Apabila siap panjang landasan akan menjadi 2400m x 45m. Landasan Akhir Keselamatan Kawasan (RESA) 90m x 90m disediakan di landasan kedua-duanya berakhir.
3.2 taxiway selari separa baru akan diperkenalkan untuk menyambung Apron Parking Ambang Runway 28 dan, dalam usaha untuk meningkatkan pergerakan pesawat, taxiway menghubungkan akan disediakan pada 2000 meter dari Ambang Runway 10.
3.3 VDGS yang sedia ada di Bay 1, 2 dan 3 akan disusun semula untuk memenuhi keperluan jarak pemisahan Kod C pesawat.
3.4 Satu apron baru untuk operasi helikopter akan disediakan.
3.5 Stesen kajicuaca yang sedia ada akan dipindahkan ke tapak baru.
3.6 Airport saliran sistem, pagar keselamatan dan airside jalan perimeter bagi kawasan dilanjutkan akan disediakan.
4. PELAYARAN AIDS DAN VISUAL AIDS
4.1 Aerodrome baru Ground Lampu (AGL) akan disediakan untuk landasan panjang, taxiway baru selari dan menghubungkan taxiway.
4.2 Pendekatan Mudah Sistem Lampu untuk Runway 28 akan dipindahkan pada kedudukan baru untuk landasan panjang.
PAPI 4.3 untuk Runway 28 akan dipindahkan ke kedudukan yang baru. Lampu ambang Baru dan tanda-tanda untuk Runway 28 juga akan disediakan.
4.4 Localizer ILS sedia ada akan dipindahkan pada kedudukan baru untuk landasan panjang. Detail downtime Localizer ILS akan disiarkan dalam Tambahan AIP.
5. STRUKTUR DAN PROSEDUR ruang udara
5.1 menaik taraf Lapangan Terbang Kota Bharu menggabungkan semakan prosedur sedia ada ruang udara, ketibaan dan berlepas selaras dengan landasan panjang. SIDS dan 
Bintang akan diperkenalkan untuk meningkatkan aliran trafik. Bukan ketepatan pendekatan dan prosedur pendaratan akan disediakan termasuk prosedur RNAV. Laluan udara akan diselaraskan dengan carta yang berkaitan disemak.
DATO 'Azharuddin Abdul Rahman. 
Ketua Pengarah 
Jabatan Penerbangan Awam 
Malaysia.