Kota Bharu airport akan dinaik taraf untuk menampung kod 4C penuh operasi pesawat. Kerja-kerja utama akan termasuk menaik taraf infrastruktur di airside. Kerja di atas lanjutan landasan akan bermula pada Oktober ke-3 2010. Semua kerja dijangka siap menjelang September 2011. Apabila siap, panjang landasan akan menjadi 2400 meter (2.4 kilometer). Ini adalah cadangan pembangunan.
Daripada AIC Malaysia:
MAKLUMAT PENERBANGAN WILAYAH KUALA LUMPUR
Kota Bharu / SULTAN ISMAIL PETRA AIRPORT
PENAIKTARAFAN Lapangan Terbang Kota Bharu
1. PENGENALAN
1.1 Lapangan Terbang Kota Bharu akan dinaik taraf untuk menampung operasi pesawat Kod 4C penuh. Kerja-kerja utama termasuk menaik taraf infrastruktur di airside. Semua kerja-kerja yang dijadualkan
siap pada September 2011.
1.1 Lapangan Terbang Kota Bharu akan dinaik taraf untuk menampung operasi pesawat Kod 4C penuh. Kerja-kerja utama termasuk menaik taraf infrastruktur di airside. Semua kerja-kerja yang dijadualkan
siap pada September 2011.
2. TUJUAN
2.1 Tujuan Pekeliling ini Maklumat Penerbangan (AIC) adalah untuk menyediakan maklumat terlebih dahulu dan nasihat mengenai skop kerja-kerja yang berkaitan dengan Lapangan Terbang Kota Bharu menaik taraf program. AIC ini akan diikuti oleh beberapa Tambahan AIP yang akan memberikan butir-butir kerja-kerja menaik taraf, pengenalan kemudahan baru dan semakan kepada prosedur yang sedia ada.
2.1 Tujuan Pekeliling ini Maklumat Penerbangan (AIC) adalah untuk menyediakan maklumat terlebih dahulu dan nasihat mengenai skop kerja-kerja yang berkaitan dengan Lapangan Terbang Kota Bharu menaik taraf program. AIC ini akan diikuti oleh beberapa Tambahan AIP yang akan memberikan butir-butir kerja-kerja menaik taraf, pengenalan kemudahan baru dan semakan kepada prosedur yang sedia ada.
3. PERGERAKAN PESAWAT KAWASAN DAN KEMUDAHAN SAMPINGAN
3.1 Panjang landasan sedia ada 1981m x 45m akan diperluaskan dari Landasan Ambang 28 sebanyak 491 meter. Apabila siap panjang landasan akan menjadi 2400m x 45m. Landasan Akhir Keselamatan Kawasan (RESA) 90m x 90m disediakan di landasan kedua-duanya berakhir.
3.1 Panjang landasan sedia ada 1981m x 45m akan diperluaskan dari Landasan Ambang 28 sebanyak 491 meter. Apabila siap panjang landasan akan menjadi 2400m x 45m. Landasan Akhir Keselamatan Kawasan (RESA) 90m x 90m disediakan di landasan kedua-duanya berakhir.
3.2 taxiway selari separa baru akan diperkenalkan untuk menyambung Apron Parking Ambang Runway 28 dan, dalam usaha untuk meningkatkan pergerakan pesawat, taxiway menghubungkan akan disediakan pada 2000 meter dari Ambang Runway 10.
3.3 VDGS yang sedia ada di Bay 1, 2 dan 3 akan disusun semula untuk memenuhi keperluan jarak pemisahan Kod C pesawat.
3.4 Satu apron baru untuk operasi helikopter akan disediakan.
3.5 Stesen kajicuaca yang sedia ada akan dipindahkan ke tapak baru.
3.6 Airport saliran sistem, pagar keselamatan dan airside jalan perimeter bagi kawasan dilanjutkan akan disediakan.
4. PELAYARAN AIDS DAN VISUAL AIDS
4.1 Aerodrome baru Ground Lampu (AGL) akan disediakan untuk landasan panjang, taxiway baru selari dan menghubungkan taxiway.
4.2 Pendekatan Mudah Sistem Lampu untuk Runway 28 akan dipindahkan pada kedudukan baru untuk landasan panjang.
PAPI 4.3 untuk Runway 28 akan dipindahkan ke kedudukan yang baru. Lampu ambang Baru dan tanda-tanda untuk Runway 28 juga akan disediakan.
4.4 Localizer ILS sedia ada akan dipindahkan pada kedudukan baru untuk landasan panjang. Detail downtime Localizer ILS akan disiarkan dalam Tambahan AIP.
5. STRUKTUR DAN PROSEDUR ruang udara
5.1 menaik taraf Lapangan Terbang Kota Bharu menggabungkan semakan prosedur sedia ada ruang udara, ketibaan dan berlepas selaras dengan landasan panjang. SIDS dan
Bintang akan diperkenalkan untuk meningkatkan aliran trafik. Bukan ketepatan pendekatan dan prosedur pendaratan akan disediakan termasuk prosedur RNAV. Laluan udara akan diselaraskan dengan carta yang berkaitan disemak.
Bintang akan diperkenalkan untuk meningkatkan aliran trafik. Bukan ketepatan pendekatan dan prosedur pendaratan akan disediakan termasuk prosedur RNAV. Laluan udara akan diselaraskan dengan carta yang berkaitan disemak.
DATO 'Azharuddin Abdul Rahman.
Ketua Pengarah
Jabatan Penerbangan Awam
Malaysia.
Ketua Pengarah
Jabatan Penerbangan Awam
Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan