Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Disember 10, 2010

Dinasti Liao辽朝






CapitalShangjing
(918-1120)
ReligionTengrismBuddhism,TaoismConfucianism,Chinese folk religion,Islam
GovernmentElective Monarchy thenMonarchy
Khan then Emperor
 - 916-926Emperor Taizu
 - 1101-1125Emperor Tianzuo
LegislatureKurultai then abolished when they took the title of emperor
History
 - Abaoji was elected to be the chieftain907
 - Established916
 - Emperor Tianzuodiwas captured1125
Area
 - 947 est.2,600,000 km2(1,003,866 sq mi)
Population
 - peak est.9,000,000 
CurrencyChinese cashChinese coincopper coins etc.
1. Other Khitan Dynasties are including Northern Liao andWestern Liao.
2. Liao Dynasty had a different name "Khitan" which was used in 916-947, 983-1066.


Pra-Empayar sejarah

Para Khitan adalah suku Mongolic yang awalnya membentuk sebahagian dari negara Xianbei Tanshihuai sebelum menghantar bersama-sama dengan Xi Kumo ke pemimpin Yuwen selepas disintegrasi negara. Mereka menganggap diri mereka keturunan dari Khagan Qishou legenda, yang adalah keturunan dari Tanshihuai (memerintah 157-181). Xi Kumo dan Khitan dipisahkan sebagai satu tubuh dari Yuwen selepas Yuwen dikalahkan oleh Huang Murong dari suku Murong di 344.
Dalam 388 yang Khitan dipisahkan dari Xi Kumo. Ini bermula sejarah bertulis daripada Khitan sebagai suku bebas. Pada tempoh Zhenjun (r. 440-449) mereka 'meminta membayar ufti' (setiap persembahan hadiah oleh orang asing dipandang sebagai 'ufti' tunduk) dan disajikan tunggangan yang terkenal ke mahkamah dari Wei Utara. Pada tempoh Xianzu (466-470) Mofuhe Hechen dari Khitan memimpin lapan suku Khitan (Xiwandan, Hedahe, Fufuyu, Yuling, Rilian, Pijie, Li dan Tuliuyu) disajikan tunggangan terkenal dan bulu berkualiti tinggi kepada Wei Utara pada modal mereka Datong dan Khitan adalah 'dibenarkan' untuk berdagang di kawasan-kawasan County Miyun moden Kota Beijing.

The Khitan tinggal di lereng timur kisaran Khingan Greater Mountain, dalam bahagian timur Mongolia Dalam sekarang. Daerah ini ideal untuk memelihara ternakan dan kuda, yang merupakan sumber asas kekayaan bagi orang-orang Khitan. Budaya mereka berkembang selama berkurun-kurun, dipengaruhi oleh konflik dan interaksi budaya dengan tetangga mereka, baik nomaden dan menetap. Hal itu juga berlaku bagi Khitan untuk berkahwin dengan orang-orang dari suku padang rumput tetangga.
Selama Dinasti Tang di China, diketahui bahawa Khitan itu tunduk kepada Uyghur yang memiliki modal mereka atur di Dataran Tinggi Mongolia sebelum memindahkan mereka ke arah barat di 840s. Perdana pengembangan ke barat di dataran Mongolia, mengisi kekosongan kuasa yang dicipta oleh berlepas Uyghur. orang padang lain yang berada di kawasan tersebut adalah Shiwei, Xi dan Tartar. Uyghur tersisa lari ke barat dalam menghadapi kemajuan Khitan.
Selama masa, Khitan telah membuat beberapa pemerhatian penting. Mereka memerhatikan bagaimana Uyghur telah memaksa Dinasti Tang untuk membayar ufti. Mereka juga melihat kesan menakutkan padang kavaleri digunakan oleh orang Turki Shatuo, yang Kirgistan, dan Uyghur telah melawan pasukan tentera China [rujukan?]. pemimpin Khitan juga rupanya membuat pemerhatian bahawa untuk menjadi menetap sendiri akan bererti bahawa mereka harus bersaing dengan China dengan syarat mereka [rujukan?], sesuatu di mana Khitan tidak akan punya harapan untuk berjaya. Mereka tahu bahawa mereka harus mempunyai akses kepada sumber kuasa dari China tanpa kehilangan budaya dan / atau identiti yang merupakan komponen penting dari budaya padang rumput mereka.


Kebangkitan Abaoji
Dari 750s, sebuah klan menggunakan nama Yaolian telah mengadakan judul khan, memegang monopoli kuasa selama lebih dari seratus lima puluh tahun. Mereka mempunyai hubungan yang penuh dengan mahkamah Dinasti Tang. Yang khan Yaolian pertama bahkan mempunyai nama keluarga diraja Li dianugerahkan kepadanya, walaupun tidak ada seorang pun di padang rumput itu mengganggu dengan itu. khan Yaolian goyah dari perikatan dengan Dinasti Tang untuk bergabung dengan koalisi menentangnya. Selama jangka waktu ini, hanya klan Yaolian menggunakan nama antara Khitan.
nota China merujuk pada lapan suku Khitan. Yang paling kuat dari suku ini adalah suku Yila.
Abaoji dilahirkan dalam suku ini di 872. Suku Yila tidak menggunakan riasan Cina seperti nama keluarga saat ini dalam sejarah, walaupun mereka mempunyai hubungan erat dengan China, menumpukan pada perjuangan mereka dengan jiedushi timur laut (gabenor tentera) dari Dinasti Tang.
Abaoji terpilih menjadi kepala suku dari Suku Yila di 901. Dua tahun kemudian, ia bernama "yuyue", komander semua pasukan tentera Khitan. Suku Yila mempunyai hubungan rapat dengan Turki Shatuo.
Li Keyong adalah sebahagian Shatuo-sinified Turki yang merupakan jiedushi Shanxi utara. Pada 905, Abaoji membawa kekuatan 70.000 pasukan askar berkuda untuk Datong dan bersumpah persaudaraan darah dengan Li Keyong, hubungan yang membentuk wilayah lama selepas kematian mereka berdua.
The Khitan memilih mereka Great Khan, atau khaghan, di dewan tiga tahunan.
Sebuah Yaolian telah dipilih pada masing-masing dewan sejak 750s. Namun, kejayaan Abaoji's mengakibatkan statusnya naik antara Khitan. Melihat dia sebagai layak, bahkan Yaolian bersetuju untuk pemilihannya sebagai Great Khan dari Khitan di 907.


sistem pentadbiran Liao
Abaoji memperkenalkan sistem baru yang revolusioner kerajaan kedua-dua penduduk nomad dan menetap secara bersamaan. Konsepnya adalah untuk membahagi kerajaan menjadi dua bahagian yang disebut Chancelleries. The Canselor Utara ( ) terdiri dari masyarakat nomad padang rumput, termasuk Khitan dan menakluk puak-puak padang. Para Canselor Selatan, sebaliknya, termasuk wilayah dimasukkan ke dalam domain Khitan yang dihuni oleh China dan masyarakat Balhae.
Canselor Utara ini dijalankan pada model tentera padang rumput. Abaoji dikenali sebagai Khan Agung dari Canselor Utara. Populasi turun padang selalu dimobilisasi, siap untuk aksi militer harus itu diperlukan. Bahasa Khitan, yang skrip yang direka di 920 dan 925, adalah bahasa rasmi dari Canselor Utara. Keluarga Xiao, keluarga permaisuri kepada keluarga Maharaja baru, akan menetapkan Utara.
The Canselor Selatan (
) yang dijalankan pada model awam. Ini Abaoji menjabat sebagai maharaja lebih sesuai dengan model China kepimpinan. Majoriti pekerjaan pentadbiran dilakukan oleh penduduk menetap diri di bawah kepimpinan keluarga Abaoji, yang di beberapa titik mengadopsi nama keluarga Yelü. China adalah bahasa rasmi pentadbiran daerah. Para Canselor Selatan bahkan mengadopsi amalan Tang dari ujian yang kompetitif perkhidmatan awam untuk kakitangan pelbagai birokrasi pemerintah diperlukan untuk menetapkan penduduk menetap besar. Namun, kerana kecurigaan atas sistem ini terang-terangan China, awalnya sebilangan kecil pemegang gelar jinshi benar-benar dilantik untuk posting kerajaan. Loyalitas, sebuah peninggalan amalan padang rumput umum, masih lebih penting cara pelantikan, bahkan di Canselor Selatan.


Walaupun kecemerlangan ini inovasi pentadbiran, paling jelas tidak bertemu dengan persetujuan universal dari elit Khitan. Mereka percaya, dengan beberapa justifikasi, bahawa pembangunan sistem empayar China-gaya serius akan merugikan kepentingan mereka dalam masyarakat Khitan. Dengan demikian, banyak elit, termasuk dalam keluarga sendiri Abaoji itu, memberontak terhadap pemerintahannya. Hal ini berlangsung selama sembilan tahun.
Pada 916, Abaoji mulai usahanya untuk lembaga lain inovasi menstabilkan, meminjam idea China anak yg sulung. Dia bernama putra sulungnya, Putera Bei, pewaris, yang pertama dalam sejarah dari Khitan. Namun, walaupun sokongan Abaoji untuk sistem ini, tidak pernah benar-benar memegang sampai akhir abad kesepuluh.
Pada tahun 918, kerajaan menduduki berdinding baru dibina-bandar yang akan menjadi ibukota Liao. Disebut Shangjing
上京 (Agung Modal), tidak hanya berfungsi sebagai pusat pentadbiran kerajaan baru, itu juga termasuk kawasan komersil disebut bandar 汉城 China (Hancheng - jangan dikelirukan dengan nama China bekas Seoul yang sama ). Bandar ini dibina di halaman dikuduskan oleh orang-orang Khitan di hulu Sungai Muren Shira.
Lebih dari tiga puluh bandar bertembok dibina, termasuk empat modal tambahan yang berfungsi sebagai modal anak syarikat untuk empat daerah lain di empayar. Sebuah Modal Timur dibina di dekat Liaoyang saat ini. Setelah Wilayah Enam belas diserap ke dalam empayar, Modal Barat dibina di dekat Datong sedangkan Modal Selatan dibina di lokasi Beijing sekarang. Ada juga Modal Tengah.
Bandar-bandar tidak hanya ibukota daerah masing-masing, mereka juga menjabat sebagai pusat perdagangan, dan memberikan kekayaan besar bagi Dinasti Liao.

isu tuntutan
Abaoji mempunyai nama putra sulungnya, Putera Bei, pewaris jelas di 918. Namun, jandanya, Ibusuri Yingtian, lebih dari seorang tradisionalis dari suaminya. Dengan demikian, dia tidak begitu mudah menerima idea-idea tentang anak yg sulung. Dia percaya bahawa anak keduanya, Deguang, akan membuat seorang maharaja Khitan lebih tepat kerana ia menunjukkan ciri-ciri tradisional dianggap sesuai untuk padang rumput kepimpinan. Dia dinyatakan sebagai pengganti Abaoji sementara Putera Bei mempertahankan gelarnya. Putera Bei kemudian pergi ke China, di mana dia dibunuh di 936.
Pewarisan masalah tidak diselesaikan pada saat kematian Deguang di 947. Ibusuri Yingtian, menyokong putra ketiga, akan menuduh cucunya, yang selaras untuk menjadi maharaja Liao ketiga. Namun, Putera Lihu terlihat oleh semua sebagai sepenuhnya tidak pantas untuk menjadi pemimpin dari Khitan. Perang saudara menjulang, tapi tidak terwujud kerana mahkamah gagal untuk menyokong Yingtian pada kesempatan ini. Cucunya Shizong menjadi maharaja.
Pewarisan tidak kembali ke garis Putera Bei, sebagaimana dimaksud dalam Abaoji di 918, sampai 969 dengan kematian Muzong dan aksesi Yelu Longxu sebagai Maharaja Jingzong. Pewarisan akan tetap di baris ini sampai jatuhnya Dinasti Liao tahun 1125. Walaupun kestabilan ini menyesatkan, masih ada cabaran suksesi banyak untuk akhir dinasti.
Undang-undang

Undang-undang di Dinasti Liao diterapkan secara berbeza di Utara dan Selatan Chancelleries. Para Canselor Utara, ditetapkan oleh klan permaisuri Xiao, mempertahankan aksara khas Khitan-padang rumput.
Klan Yelu, yang memerintah Canselor Selatan, adalah jauh lebih sinified dalam aksara. Awalnya, keadilan tidak disampaikan dalam suatu cara yang bahkan-diserahkan kepada penduduk China empayar. Hal ini dilaporkan telah berubah dari 989. Mulai tahun 994, Khitans telah melakukan salah satu dari sepuluh kejahatan-kejahatan berat akan dihukum mengikut undang-undang China. Hal ini menunjukkan peralihan daripada "undang-undang etnik" untuk "undang-undang teritorial."

China akulturasi
Tingkat sinification orang Khitan telah dipertikaikan. Walaupun jelas bahawa penguasa klan Yelu telah sinified sampai batas tertentu, sebahagian besar orang Khitan tampaknya telah menolak akulturasi China. Perlawanan di atas dengan idea anak yg sulung di antara elite Khitan hanya satu penunjuk adanya penentangan terhadap akulturasi China. Namun, kesamaan fizikal samping, asimilasi budaya jelas direkodkan oleh fakta bahawa orang-orang Rusia yang telah menjalin hubungan dengan orang-orang Khitan, sebenarnya sudah percaya bahawa mereka telah menjalin hubungan dengan orang-orang Cina, dan nama untuk "China" di Bahasa Rusia selalu "Китай", yang diucapkan "kitai".
Salah satu tujuan lain dari pembahagian empayar antara Canselor Utara dan Selatan Canselor adalah untuk mencipta bentuk-bentuk yang berbeza daripada kerajaan bagi masyarakat padang di utara, yang dipelihara padang norma masyarakat dan kerajaan, dan untuk masyarakat menetap di selatan, yang menggunakan kaedah kebanyakan China kerajaan.
Abaoji, yang sendiri bercakap Cina dan akrab dengan budaya China, tidak berbahasa Cina di depan rakyatnya. Dia mendedahkan untuk Kemudian utusan Dinasti Tang Yao Kun sebelum kematiannya sendiri bahawa dia tidak mahu orang-orang Khitan kehilangan tepi bahawa mereka dinikmati sebagai orang nomad.
Dia tidak mahu mereka menjadi "perisian" seperti China.
Indikasi lain ketahanan terhadap akulturasi adalah idea China penggunaan nama keluarga, idea yang merupakan ukuran dalam meminimumkan kenalan incest berpotensi. Untuk satu setengah abad di bawah klan Yaolian, hanya imperial marga digunakan nama keluarga. Hanya selepas Abaoji naik ke kedudukan Great Khan, melakukan marga serta permaisuri marga Xiao mengadopsi nama keluarga, walaupun waktu yang tepat adalah masalah perdebatan. Ini mungkin berlaku, baik sebelum atau selepas kematian Abaoji's. Masalah ini muncul lagi pada 1074 ketika sebuah usulan agar semua nama keluarga menggunakan Khitan ditolak oleh Maharaja kerana terlalu China. Ia percaya bahawa hal itu menghasilkan penataan kembali radikal dalam masyarakat Khitan dilihat sebagai tidak diingini




Status perempuan 


Perempuan dalam masyarakat padang biasanya mempunyai liputan yang lebih besar hak-hak dan tanggung jawab daripada mereka di dalam masyarakat menetap ke selatan. perempuan kelas Upper bebas untuk berkahwin lagi selepas kematian suami mereka. Ratu yang benar-benar dianggap sebagai ko-penguasa dengan suami mereka. 
Mereka juga termasuk dalam kehidupan beragama dan ritual masyarakat. Namun, dengan peningkatan hak-hak ini juga datang tanggung jawab.Perempuan mungkin perlu menanggung lebih banyak bekerja keras untuk mempertahankan kehidupan sehari-hari sebagai orang-orang itu sering keluar memburu atau mempersiapkan perang. Mereka cekap dalam berbagai bentuk kerja dan harus mengatasi kesulitan dengan cara yang menetap rakan-rakan mereka tidak terkena. 
Amalan tradisional dituntut untuk berkahwin suami dari kakak tua seseorang saat dia meninggal itu berakhir dengan dekri maharaja di 940, meskipun tidak dilarang. 
Melek 

Para Khitan awalnya masyarakat buta huruf. Pada 920, Abaoji memerintahkan kejadian script yang kemudian dikenali sebagai script besar Khitan-. Sementara itu tampaknya memasukkan elemen-elemen penulisan China, keduanya tidak saling difahami dan masih belum dihuraikan hingga ke hari ini oleh ahli bahasa. 
Pada 925, paparan dari utusan Uyghur untuk Liao memacu panggilan untuk membuat script baru berdasarkan prinsip alfabetik dari script Uighur. Ini kecil Khitan-script yang sederhana untuk digunakan dari yang sebelumnya. Telah sebahagian dihuraikan oleh para ahli linguistik, dan diharapkan penemuan terbaru berhampiran Datong akan membantu dalam syarikat yang sepenuhnya dihuraikan. 
menulis China digunakan dalam pentadbiran Canselor Selatan, namun penggunaannya dibatasi dengan elit Khitan. Abaoji dan maharaja berikutnya Liao tidak membolehkan penggunaan luas China kerana takut bahawa hal itu akan menghasilkan kompromi budaya yang berlebihan. 
Ia juga takut bahwa hal itu akan menguatkan setiap pembangkangan terhadap hegemoni China Liao-Khitan sedangkan Dinasti Song Utara ke selatan itu masih musuh yang cukup. 
Agama 

Agama Buddha 



Walaupun maharaja pengasas Abaoji memerintahkan pembangunan Buddha, Confucius, dan kuil Tao, Maharaja berturut-turut memeluk agama Buddha.Peningkatan nyata dalam pengabdian kepada Buddhisme dapat ditelusuri kepada pemerintahan Maharaja Shengzong. Dalam satu abad, pejabat pemerintah daerah melaporkan bahawa ada 360.000 biarawan dan biarawati di 1078, mewakili sekitar sepuluh peratus dari penduduk. Bahkan jika berlebihan, jelas bahawa Buddhisme merupakan bahagian integral dari kehidupan Liao. 
Beberapa menggunakan adopsi Buddhisme sebagai bukti tambahan untuk berdebat untuk sinification, bagaimanapun, Khitan tampaknya telah dianggap Buddhisme sebagai agama non-China apabila mereka menyedari bahawa Uyghur dipraktikkan juga. 
Para Liao lebih komited untuk kajian Buddha dari tetangga Song mereka. Edisi lengkap Tripitaka sekitar 1075 dengan high cetak yang jauh melebihi yang sezaman Song nya. Ini digunakan oleh Korea untuk menghasilkan versi mereka sendiri Tripitaka oleh 1082. 
Kuil Pagoda Fogong dibina 1056 semasa Maharaja Daozong

Kuil Pagoda Tianning(Beijing) dibina pada 1119 atau 1120
Agama  Tradisional
Namun, yang paling Khitan masih menganut agama animistik di mana matahari disembah. Dengan demikian, Maharaja menghadapi timur, tempat matahari terbit, bukan selatan sebagai maharaja cina itu. Kerana Khitan mengutamakan ritual ke kiri, utara diberikan keutamaan untuk selatan. 

Hubungan luar negeri 

China Dinasti 

Dari kebangkitan Abaoji untuk jatuhnya Dinasti Liao tahun 1125, jumlah keseluruhan enam dinasti memerintah China utara. Pertama adalah Lima Dinasti, yang memerintah China utara berturut-turut 907-960. Kemudian, ada Dinasti Song, yang berjaya yang Kemudian Dinasti Zhou di 960, dan yang dalam dua dekad, mampu menggabungkan kerajaan selatan ke wilayah tersebut, penyatu hampir semua tanah tradisional China. 

Kemudian Tang 
Kemudian Dinasti Tang ini ditubuhkan oleh orang Turki Shatuo di 923 selepas pengasasnya, Li Cunxu, anak saudara kandung Abaoji Li Keyong, telah menggulingkan Kemudian Dinasti Liang. Namun, hubungan antara keduanya memburuk, terutama kerana serangan Khitan menjadi Hebei, mengambil jarahan dan tawanan. 
Li Cunxu meninggal dunia di 926. Walaupun penurunan umum dalam hubungan, yang Kemudian Dinasti Tang menghantar utusan dengan nama Yao Kun ke Dinasti Liao.Ketika ia tiba, bagaimanapun, Abaoji ada di kempen, menyelesaikan pembukaan kerajaan menetap dari Balhae (dikenali dalam sejarah China sebagai Bohai.) Nafsu makan Abaoji untuk pengembangan itu nampaknya belum puas dengan penaklukan Balhae, kerana ia menghantar permintaan pengambilalihan dari Wilayah Enam belas, yang terdiri wilayah sempadan antara dua kerajaan. Namun, Abaoji meninggal dunia pada tarikh 6 September sementara memadam perhatian dari Wilayah Sixteen. 

Kemudian Jin 
Kemudian Dinasti Tang ini melemah pada 930s. Ketika Shi Jingtang memberontak, Liao menghantar pasukan besar melalui melewati di Shanxi untuk membantu.Sebagai ganjaran untuk mendapatkan bantuan dalam pemberontakan nya, Jin baru Kemudian, Shi menyerahkan para Wilayah Sixteen ke Liao. 
Han Shatuo China dan Turki yang tinggal di kawasan-kawasan Kemudian Jin lecet pada kedudukan bawahan mereka berhubung dengan Liao. Hal ini menyebabkan mahkamah Kemudian Jin untuk mula memaparkan kemerdekaan daripada Liao.Akibatnya, Khitan menyerang sejauh Kaifeng, di mana mereka mencuri arkib peta, jam air, alat muzik, dan salinan dari Klasik, dan pengrajin diculik dan sarjana. Mereka kemudian memutuskan untuk bergerak lebih banyak ke hari kini wilayah Hebei dan Shanxi. Namun, menghadapi kesulitan menetapkan penduduk menetap besar, maharaja Liao berubah fikiran tentang menjadi maharaja China dan memutuskan untuk kembali ke Ibukota Selatan. Pada kembali dalam 947, Maharaja meninggal. 
Kejadian-kejadian ini menyebabkan runtuhnya Dinasti Jin Kemudian, dan dengan kekosongan kuasa yang tersisa saat kematian maharaja Liao, yang Kemudian berumur pendek Dinasti Han diasaskan. 

Kemudian Zhou 
The Kemudian Dinasti Zhou melanda pada kedudukan Liao di 958 dalam usaha untuk mendapatkan kembali Wilayah Sixteen. Selepas berjaya mengambil dua wilayah di Hebei, Maharaja Muzong bermunculan ke dalam tindakan, memimpin pasukan kavaleri Khitan ke Ibukota Selatan pada tahun berikutnya. Tentera konfrontasi itu dielakkan dengan kematian Maharaja Zhou Kemudian. 

Dinasti Song 
Song Dinasti kejayaan Kemudian Dinasti Zhou, yang terakhir dari Lima Dinasti, di 960. Awalnya, mahkamah Dinasti Song difokuskan pada reunifying alam China dengan memasukkan kerajaan selatan sisa tersisa dari masa Kerajaan Sepuluh di selatan. Namun, setelah Wuyue dibawa ke flip tahun 978, Maharaja Taizong mulai fokus pada utara. 
Dua isu utama yang menyebabkan hubungan antara Liao dan Song untuk asid. Salah satunya ialah Liao pendudukan lanjutan dari Wilayah Sixteen. Yang lain ialah Liao sokongan bagi kerajaan Han Utara, sisa-sisa Dinasti Han Kemudian yang digulingkan di 950. 
Maharaja Taizong memimpin penaklukan Han Utara di 979. Kemudian, ia memimpin pencerobohan keliru dari Wilayah Sixteen. Hasilnya ialah Liao kemenangan gemilang, memaksa Maharaja Song mundur dalam aib. 
Maharaja Song Taizong cuba mengambil keuntungan daripada Maharaja Liao lima belas tahun dengan melancarkan serangan tiga cawangan di 986. Lagu yang tegas dikalahkan pada ketiga front. Mahkamah Song kemudian dilanjutkan kenalan diplomatik dengan Liao. 
Para Liao menyerang Dinasti Song di 1004, dan berhenti di utara Shanyuan, sekitar 100 batu (160 kilometer) utara ibukota Kidung Kaifeng. The Zhenzong Maharaja Song bertemu dengan mereka dengan kekuatan. Perjanjian Shanyuan telah bekerja pada bulan Januari, 1005. Dinasti Song diwajibkan untuk membayar ufti tahunan kepada Liao. Perjanjian itu juga menetapkan bahawa dua keluarga diraja alamat satu sama lain menggunakan istilah kekeluargaan. ufti itu meningkat dan diperluas ke Xi Xia ketika Liao dan Tanguts terancam pencerobohan lebih lanjut di 1042. 

Goryeo 
Ketika Khitan menakluk kerajaan Balhae, sempadan dengan Korea telah didorong ke Sungai Yalu. Korea sendiri, sedang mengalami perubahan yang signifikan pada masa yang sama. Goryeo ditubuhkan pada tahun 918, dan akhirnya menyatukan seluruh Semenanjung Korea. Kerajaan Silla, yang telah memerintah seluruh semenanjung sejak abad ketujuh, jatuh 935. 
Pada 993, yang Khitan menyerbu Goryeo barat laut sempadan dengan 60.000 pasukan. Para Khitan berundur dan menyerahkan wilayah sebelah timur Sungai Yalu saat Goryeo bersetuju untuk menamatkan perikatan dengan Dinasti Song China.Namun, Goryeo terus berkomunikasi dengan Song, yang memperkuat posisinya dengan membina benteng di kawasan-kawasan utara yang baru diperolehi. 
Pada 1010, Maharaja Shengzong dari Liao memimpin pencerobohan besar-besaran dengan 400.000 laki-laki, memimpin pasukan sendiri. Dia dengan mudah mengalahkan pasukan melawan Gang Umum Jo, yang dieksekusi oleh Khitans.Namun, Gang Gam-chan mendesak Raja Hyeonjong untuk melarikan diri dari istana, dan tidak menyerah pada pasukan Liao menyerang. Raja Hyeonjong mengikuti saran Gang Gam-chan, dan berjaya melarikan diri dari ibukota terbakar. Sebuah pemberontakan Korea mulai mengusik pasukan Khitan. Akhirnya, Shengzong memerintahkan penarikan seluruh kekuatan Khitan, sedangkan Khitans kalah perang, dan tidak mendapat apa-apa. Jadi lain perang berdarah antara dua negara itu meramalkan, kerana kedua-dua belah pihak tetap saling bermusuhan. Setelah perang, Gang dipromosikan sebagai Menteri Kerajaan. 
Pada 1018, Xiao Umum Baiya dari Liao menyerang Goryeo dengan 100.000 laki-laki. Kali ini, banyak pegawai mendesak kepada raja untuk memasukkan perundingan keamanan, kerana kerosakan dari Koryo Perang Khitan-2 begitu besar dan Goryeo tidak dapat pulih daripada kerosakan. Namun Gang Gam-chan lagi mendesak raja untuk melawan Khitans, kerana kekuatan Khitan jauh lebih kecil dibandingkan dengan pencerobohan dahulu. Gang Umum memimpin sekitar 200.000 lelaki terhadap sempadan Goryeo-Liao. Pertempuran pertama perang adalah Pertempuran Heunghwajin, yang dimenangi oleh Gang Umum dengan menghalang aliran sungai dan kemudian menghancurkan empangan ketika Khitans adalah pertengahan jalan melalui persimpangan. 
Banyak Khitans tenggelam, tapi Umum Xiao tidak menyerah harapan menangkap modal, Gaeseong, dan terus berbaris arah selatan. Kemudian Xiao menyedari bahawa misi itu tidak mungkin untuk mencapai, dan memutuskan untuk berundur.Gang Umum tahu bahawa tentera Khitan akan menarik diri dari perang, dan menunggu mereka di benteng Kwiju, di mana ia bertemu Khitans berundur pada 1019. (Pertempuran Kwiju). Berkecil hati dan kelaparan, yang Khitans menang.Setelah kemenangannya di ketiga Goryeo-Khitan Perang, keamanan dibuat. 

Lain-lain diplomatik


Dari masa kejadian empayar sepanjang jalan menurun tersebut, Dinasti Liao diakui oleh Korea. orang Rusia di kenalan pertama mereka dengan orang-orang Khitan dari Liao, telah percaya bahawa mereka sebenarnya sudah kenalan ditubuhkan dengan empayar China, yang secara kultural dan fizikal serupa dengan China, dan selanjutnya, negara-nama Cina dalam bahasa Rusia, adalah disebut Китай (diucapkan kitai). Para Khitan juga pada kenalan kerajaan Abassid, dan mahkamah di Baghdad pernah meminta seorang puteri Khitan untuk berkahwin. Hubungan-hubungan ini membentuk Khitans di seluruh stepa, sebelum pengembangan Mongol.kegiatan komersil membolehkan Khitans untuk membuat nama mereka dikenali di luar Pamirs dan di Eropah. 
Masjid Nuijie di Beijing dibina semasa Dinasti Liao

Menurun 
Pada pertengahan abad 11, para Khitan telah kehilangan moral mereka dan mula mengadopsi sikap defensif terhadap tetangga mereka. Ini sebahagian disebabkan oleh pengaruh Buddhisme dan hilangnya cara hidup nomad di antara banyak Khitan.Sekitar abad ke-12, penurunan melambatkan empayar mempercepatkan sebagai akibat dari masalah suksesi, bencana alam, dan kemajuan positif Jurchen di timur laut. tekanan Lebih dipasang pada Khitan ketika Jurchen & Song memasuki Perikatan di Laut terhadap mereka dan di 1124-1125, Empayar Khitan runtuh. 
Emigrasi 

Setelah jatuhnya empayar, sebahagian daripada bangsawan Khitan yang dipimpin oleh Yelü Dashi berhijrah ke Uyghur Xinjiang, dan dengan bantuan mereka mencipta Kerajaan Karakhitan. Ini adalah kerajaan Turko-Mongol yang sangat sinicized.Kerajaan ini membolehkan Buddhisme dan Kristian Nestorian berkembang.Ibukotanya berada di Balasaghun, selatan Tasik Balkhash dan diperluas ke medan Kashgar dan Samarkand. Kerajaan menikmati kemenangan atas Turki Seljuk dekat Samarkand pada 1141 dan tetap stabil sampai dihancurkan oleh Genghis Khan di 1218.
Pemerintah

Yelü Abaoji 耶律阿保機 
Yēlǜ Déguāng 耶律德光-anak Yelü Abaoji
Yēlǜ Ruǎn 耶律阮-anak saudara Yēlǜ Déguāng
Yēlǜ Jǐng 耶律璟-anak Yēlǜ Déguāng
Yēlǜ Xián 耶律賢
Yēlǜ Lóngxù 耶律隆緒
Yēlǜ Zōngzhēn 耶律宗真-anak Yēlǜ Lóngxù
Yēlǜ Hóngjī 耶律洪基-anak Yēlǜ Zōngzhēn
Yēlǜ Yánxǐ 耶律延禧-cucu Yēlǜ Hóngjī

Tiada ulasan:

Catat Ulasan