Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Disember 10, 2010

Sejarah Islam Di China

Tuntutlah Ilmu sampai ke negeri Cina,” begitu kata petuah Arab. Jauh sebelum ajaran Islam diturunkan Allah SWT, bangsa Cina memang telah mencapai peradaban yang amat tinggi. Kala itu, masyarakat Negeri Tirai Bambu sudah menguasai beragam khazanah kekayaan ilmu pengetahuan dan peradaban.
Tak boleh dinafikan bahawa umat Islam juga banyak menyerap ilmu pengetahuan serta peradaban dari negeri ini. Beberapa contohnya antara lain, ilmu ketabiban, kertas, serta bubuk mesiu. Kehebatan dan tingginya peradaban masyarakat Cina ternyata sudah terdengar di negeri Arab sebelum tahun 500 M.
Sejak itu, para saudagar dan pelaut dari Arab membina hubungan dagang dengan `Middle Kingdom '- gelaran China. HISTORY OF ISLAM IN CAHINA
Untuk bisa berkongsi dengan para saudagar China, para pelaut dan saudagar Arab dengan gagah berani mengarungi ganasnya samudera. Mereka `angkat skrin 'dari Basra di Teluk Arab dan bandar Siraf di Teluk Parsi menuju lautan Lautan Hindi.
Sebelum sampai ke daratan Cina, para pelaut dan saudagar Arab melintasi Srilanka dan mengarahkan kapalnya ke Selat Melaka. Setelah itu, mereka berlego jangkar di pelabuhan Guangzhou atau orang Arab menyebutnya Khanfu. Guangzhou merupakan pusat perdagangan dan pelabuhan tertua di China. Sejak itu banyak orang Arab yang menetap di China.
Ketika Islam sudah berkembang dan Rasulullah SAW menubuhkan kerajaan di Madinah, di seberang lautan China tengah memasuki tempoh penyatuan dan pertahanan. Menurut catatan sejarah awal China, masyarakat China pun sudah mengetahui adanya agama Islam di Timur Tengah. Mereka menyebut kerajaan Rasulullah SAW sebagai Al-Madinah.

The Great Mosque of Xi’an, one of China’s oldest mosques
Orang Cina mengenal Islam dengan sebutan Yisilan Jiao yang berarti ‘agama yang murni’. Masyarakat Tiongkok menyebut Makkah sebagai tempat kelahiran ‘Buddha Ma-hia-wu’ (Nabi Muhammad SAW). Terdapat beberapa versi hikayat tentang awal mula Islam bersemi di dataran Cina. Versi pertama menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di Cina dibawa para sahabat Rasul yang hijrah ke al-Habasha Abyssinia (Ethopia). Sahabat Nabi hijrah ke Ethopia untuk menghindari kemarahan dan amuk massa kaum Quraish jahiliyah. Mereka antara lain; Ruqayyah, anak perempuan Nabi; Usman bin Affan, suami Ruqayyah; Sa’ad bin Abi Waqqas, paman Rasulullah SAW; dan sejumlah sahabat lainnya.
Para sahabat yang berhijrah ke Etopia itu mendapat perlindungan dari Raja Atsmaha Negus di bandar Axum. Banyak sahabat yang memilih menetap dan tak kembali ke tanah Arab. Konon, mereka inilah yang kemudian berlayar dan tiba di tanah besar China pada masa Dinasti Sui berkuasa (581 M - 618 M).

Sumber lain menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di China ketika Sa'ad Abi Waqqas dan tiga sahabatnya belayar ke China dari Ethopia pada tahun 616 M.Setelah sampai di China, Sa'ad kembali ke Arab dan 21 tahun kemudian kembali lagi ke Guangzhou membawa kitab suci Al-Quran.

Ada pula yang menyebutkan, ajaran Islam pertama kali tiba di Cina pada 615 M - lebih kurang 20 tahun selepas Rasulullah SAW tutup usia. Adalah Khalifah Utsman bin Affan yang menugaskan Sa'ad bin Abi Waqqas untuk membawa ajaran Illahi ke tanah besar China. Konon, Sa'ad meninggal dunia di China pada tahun 635 M.Kuburannya dikenali sebagai Geys 'Mazars.

Utusan khalifah itu diterima secara terbuka oleh Maharaja Yung Wei dari Dinasti Tang. 
Maharaja pun lalu memerintahkan pembangunan Masjid Huaisheng atau masjid Memorial di Canton - masjid pertama yang berdiri di tanah besar China.Ketika Dinasti Tang berkuasa, China tengah mencapai masa keemasan dan menjadi kosmopolitan budaya. Sehingga, dengan mudah ajaran Islam tersebar dan dikenali masyarakat China.

Id Khar Mosque
Pada awalnya, pemeluk agama Islam terbanyak di China adalah para saudagar dari Arab dan Parsi. Orang Cina yang pertama kali memeluk Islam adalah suku Hui Chi.Sejak saat itu, pemeluk Islam di China kian bertambah banyak. Ketika Dinasti Song bertahta, umat Muslim telah menguasai industri eksport dan import. Bahkan, pada tempoh itu jawatan pengarah jeneral pelayaran secara konsisten dijabat orang Muslim.

Pada tahun 1070 M, Maharaja Shenzong dari Dinasti Song mengundang 5.300 lelaki Muslim dari Bukhara untuk tinggal di China. Tujuannya untuk membina zon penimbal di antara China dengan Empayar Liao di wilayah Timur Laut. Orang Bukhara itu lalu menetap di di antara Kaifeng dan Yenching (Beijing). Mereka dipimpin Putera Amir Sayyid alias 'So-Fei Er'. Dia bergelar `bapak 'komuniti Muslim di China.
Ketika Dinasti Mongol Yuan (1274 M -1368 M) berkuasa, jumlah pemeluk Islam di China semakin besar. Mongol, sebagai minoriti di China, memberi peluang kepada imigran Muslim untuk naik status menjadi China Han. Sehingga pengaruh umat Islam di China semakin kuat. Ratusan ribu pendatang Muslim di wilayah Barat dan Asia Tengah direkrut Dinasti Mongol untuk membantu perluasan wilayah dan pengaruh empayar.
Bangsa Mongol menggunakan jasa orang Parsi, Arab dan Uyghur untuk mengurus cukai dan kewangan. Pada waktu itu, banyak Muslim yang memimpin korporat di awal tempoh Dinasti Yuan. Para sarjana Muslim mengkaji astronomi dan menyusun kalendar. Selain itu, para arkitek Muslim juga membantu mendesain ibu kota Dinasti Yuan, Khanbaliq.
Pada masa kekuasaan Dinasti Ming, Muslim masih mempunyai pengaruh yang kuat di lingkaran kerajaan. Pengasas Dinasti Ming, Zhu Yuanzhang adalah jeneral Muslim terkemuka, termasuk Lan Yu Who. Pada 1388, Lan memimpin pasukan Dinasti Ming dan menundukkan Mongolia. Tak lama selepas itu muncul Laksamana Cheng Ho - seorang pelaut Muslim boleh dipercayai.
Saat Dinasti Ming berkuasa, pendatang dari negara-negara Muslim mula dilarang dan dihalang. Cina pun berubah menjadi negara yang mengasingkan diri. Muslim di China pun mula menggunakan dialek bahasa Cina. Senibina Masjid pun mula mengikuti tradisi China. Pada masa itu Nanjing menjadi pusat pengajian Islam yang penting. Setelah itu hubungan penguasa China dengan Islam mulai memburuk.
Masa Surut Islam di Daratan Cina

The Niujie Mosque in Beijing
Hubungan antara Muslim dengan penguasa China mulai memburuk sejak Dinasti Qing (1644-1911) berkuasa. Tak cuma dengan penguasa, relasi Muslim dengan masyarakat Cina lain menjadi makin sulit. Dinasti Qing melarang pelbagai kegiatan Keislaman.
. Menyembelih haiwan korban pada setiap Idul Adha dilarang. Umat Islam tak boleh lagi membina masjid. Bahkan, penguasa dari Dinasti Qing juga tak membenarkan umat Islam menunaikan rukun Islam kelima - menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci Makkah.

Taktik adu domba pun diterapkan penguasa untuk memecah belah umat Islam yang terdiri dari bangsa Han, Tibet dan mogol. 
Akibatnya ketiga suku penganut Islam itu saling bermusuhan. Tindakan represif Dinasti Qing itu mencetuskan pemberontakan Panthay yang terjadi di wilayah Yunan dari 1855 M hingga 1873 M.

Setelah jatuhnya Dinasti Qing, Sun Yat Sen akhirnya mendirikan Republik China.Rakyat Han, Hui (Muslim), Meng (Mongol) dan Tsang (Tibet) berada di bawah Republik China. 
Pada 1911, Wilayah Qinhai, Gansu dan Ningxia berada dalam kekuasaan Muslim yakni keluarga Ma.

Keadaan umat Islam di China makin memburuk ketika terjadi Revolusi Budaya.Kerajaan mula mengendurkan polisinya kepada Muslim pada 1978. 
Kini Islam kembali menggeliat di China. Hal itu ditandai dengan banyaknya masjid serta aktiviti Muslim antaretnis di China.


Tokoh Muslim Terkemuka dari China
Dominasi peranan Muslim dalam lingkaran kekuasaan dinasti-dinasti China pada abad pertengahan telah melahirkan sejumlah tokoh Muslim terkemuka. 
Mereka adalah:

Pelaut dan Pelayar
* Cheng Ho atau Zheng He: Laksamana Laut China yang menjelajahi dua benua dalam tujuh kali ekspedisi.
* Fei Xin: Penterjemah andalan Cheng Ho.
* Ma Huan: Seorang pengikut Ceng Ho.

Tentera
* Agung pengasas Dinasti Ming: Chang Yuchun, Hu dahai, Lan Yu, Mu Ying.
* Pemimpin pemberontakan Panthay: Du Wenxiu, Ma Hualong.
* Kumpulan tentera Ma selama era Republik China: Ma Bufang, Ma Chung-ying, Ma Fuxiang, Ma Hongkui, Ma Hongbin, Ma Lin, Ma Qi, Ma Hun-shan Bai Chongxi.

Sarjana dan Penulis
* Bai Shouyi, sejarawan.
* Tohti Tunyaz, sejarawan.
* Yusuf Ma Dexin, penterjemah Al-Quran pertama ke dalam bahasa Cina.
* Muhammad Ma Jian, penulis dan peberjemah Al-Quran yang terkemuka.
* Liu Zhi, penulis di era Dinasti Qing.
* Wang Daiyu, ahli astronomi pada era Dinasti Ming.
* Zhang Chengzhi, penulis kontemporari.

Politik
* Hui Liangyu, Timbalan Perdana Menteri Hal Ehwal Pertanian China
* Huseyincan Celil, Imam Uyghur yang dipenjara di China
* Xabib Yunic, Menteri Pendidikan Second East Turkistan Republic
* Muhammad Amin Bughra, Naib Ketua Second East Turkistan Republic

Kandungan
* Noor Deen Mi Guangjiang, ahli kaligrafi.
* Ma Xianda, ahli beladiri.
* Ma menta, pengurus Persekutuan Wushu Tongbei Rusia.

PLEASE VISIT HERE NOW HISTORY OF ISLAM IN CAHINA
cn.jpg
0548muslim01.jpg

Tiada ulasan:

Catat Ulasan