Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Ahad, Disember 05, 2010

Dinasti Qin秦朝



CapitalXianyang
Language(s)Chinese
ReligionChinese folk religion,Legalism
GovernmentMonarchy
Emperor
 - 221 BC–210 BCQin Shihuang
 - 210 BC–207 BCQin Er Shi
Chancellor
 - 221 BC–208 BCLi Si
 - 208 BC–207 BCZhao Gao
History
 - Unification of China221 BC
 - Death of Qin Shihuang210 BC
 - Surrender to Liu Bang207 BC
Population
 - 210 BC est.40,000,000 
CurrencyBan liang coins
Sejarah

Asal-usul dan perkembangan awalFeizi, seorang keturunan dari penasihat politik kuno Gao Yao, diberi memerintah atas Qin Kota [Nota 2]. Selama pemerintahan Raja Xiao dari Zhou, raja kelapan dari Dinasti Zhou, daerah ini menjadi dikenal sebagai negara Qin. Pada tahun 897 SM, di bawah Bahagian Gonghe, daerah ini menjadi suatu kebergantungan yang diberikan untuk tujuan peningkatan dan pemuliaan kuda [1] Salah satu keturunan Feizi's, Adipati Zhuang,. Menjadi disukai oleh Raja Ping dari Zhou, raja ketiga belas dalam baris yangSebagai ganjaran, anak Zhuang's, Duke Xiang, dihantar ke timur sebagai pemimpin sebuah ekspedisi perang, di mana ia secara rasmi menubuhkan Qin. [2]negara Qin pertama menghantar ekspedisi ketenteraan ke China pusat di 672 SM, walaupun itu tidak terlibat dalam serangan serius kerana ancaman dari suku tetangga.Pada awal abad keempat SM, bagaimanapun, suku-suku tetangga semua telah baik ditundukkan atau ditakluk, dan panggung ditubuhkan untuk munculnya perluasan wilayah Qin. [3]

Pertumbuhan kuasaTuhan Shang Yang, seorang negarawan Qin, memperkenalkan sejumlah reformasi tentera menguntungkan dari 361 SM hingga kematiannya pada 338 SM, dan juga membantu membina ibukota Qin, Xianyang. Prestasi ini bermula pada abad kedua SM pertengahan keempat, bandar yang dihasilkan sangat mirip dengan ibu kota Negara Perang lain [4].


Reformasi Shang Yang, yang paling penting adalah menyokong falsafah Peraturan, yang mendorong perang praktikal dan kejam. [5] Sebaliknya, dalam Dinasti Zhou dan Perang seterusnya Tempoh Negara, falsafah lazim telah didikte perang sebagai kegiatan seorang lelaki's ;. komander tentera diperintahkan untuk menghormati apa yang mereka dianggap undang-undang Syurga dalam pertempuran [6] Sebagai contoh, selama Tempoh Negara Perang, Adipati Xiang dari Song [nota 3] sedang berperang dengan negara-negara Chu, dan mempunyai kesempatan untuk menyerang kekuatan musuh, diperintahkan oleh Zhu, apabila mereka menyeberangi sungai. Sebaliknya, bagaimanapun, dia menunggu mereka untuk menyelesaikan persimpangan, dan membolehkan mereka untuk menyusun kekuatan mereka. Dia tegas kalah dalam pertempuran berikutnya, dan kapan, kemudian, penasihatnya mengecamnya kerana kesopanan yang berlebihan tersebut kepada musuh, ia menjawab, "Orang bijak tidak menghancurkan lemah, atau memberi arahan untuk menyerang sampai musuh telah membentuk mereka kedudukan ". [6] Qin diabaikan tradisi tentera, mengambil keuntungan dari kelemahan musuh mereka. Seorang bangsawan di negara Wei menuduh negara Qin menjadi "tamak, jahat, bersemangat untuk keuntungan, dan tanpa ketulusan itu tahu. Apa-apa tentang etiket, hubungan yang tepat, dan melakukan berbudi luhur, dan bila ada kesempatan untuk keuntungan material, akan mengabaikan kerabatnya seolah-olah mereka haiwan ". [7] Hal ini ini Legalist pikir digabungkan dengan kepimpinan yang kuat dari penguasa lama-hidup, keterbukaan untuk mengambil bekerja orang-orang berbakat dari negara-negara lain, dan pembangkang dalaman kecil yang memberikan Qin seperti politik yang kuatdasar. [8]

Patung marmar negarawan Shang Yang

Keuntungan lain dari Qin adalah bahawa mereka mempunyai, saiz tentera cekap [nota 4] dan jeneral mampu. Mereka memanfaatkan perkembangan terbaru dalam persenjataan dan pengangkutan juga, yang banyak musuh-musuh mereka kurang.Perkembangan ini terakhir membolehkan mobiliti yang lebih besar selama beberapa jenis kawasan yang berbeza [nota 5] yang paling umum di banyak daerah di China.Dengan demikian, baik ideologi dan amalan, Qin itu tentera lebih unggul. [5]Akhirnya, kerajaan Qin mempunyai kelebihan geografi kerana kesuburan dan situasi strategik, dilindungi oleh pergunungan yang membuat negara benteng alami [nota 6] output diperluas pertanian Its membantu mengekalkan pasukan besar Qin dengan makanan dan sumber daya alam;. [8] saluran Wei Sungai dibina pada 246 SM ini adalah sangat penting dalam hal ini. [9]

Penaklukan negara-negara lainRencana utama: perang Qin PenyatuanSelama Tempoh Negara Perang Dinasti Qin dahulu, negara-negara besar berlumba-lumba untuk dominasi adalah Yan, Zhao, Qi, Chu, Han, Wei dan Qin. Para penguasa negara ini ditata diri mereka sebagai raja, daripada menggunakan judul kaum bangsawan yang lebih rendah mereka sebelum diadakan. Namun, tidak ada peningkatan dirinya untuk percaya bahawa ia mempunyai "mandat dari Syurga," sebagai Maharaja Zhou mengaku, atau bahawa ia juga mempunyai hak untuk mempersembahkan korban-mereka meninggalkan ini untuk para penguasa Zhou. [10]


Sebelum pembukaan mereka di abad keempat dan ketiga SM, Qin mengalami beberapa kemunduran. Shang Yang dilaksanakan di 338 SM kerana dendam dengan pemimpin Raja Wu lebih dari seorang mahasiswa yang telah dilaksanakan kerana desakan Shang Yang bahawa undang-undang dilaksanakan bahkan untuk bangsawan. Ada juga perselisihan dalaman atas suksesi Qin pada 307 SM, yang agak desentralisasi kuasa Qin. Qin dikalahkan oleh perikatan negara-negara lain di 295 SM, dan tak lama setelah menderita kekalahan lain dengan negara-negara bahagian Zhao, kerana kenyataan bahawa majoriti tentera mereka kemudian membela terhadap Qi. Negarawan agresif Fan Sui, bagaimanapun, akan datang ke kuasa sebagai perdana menteri bahkan sebagai masalah suksesi diputuskan, dan ia mulai dasar ekspansionis yang berasal dari Jin dan Qi, yang mendorong Qin untuk mencuba menakluk negara-negara lain [11].Qin yang cepat dalam serangan mereka di negara-negara lain. Mereka pertama menyerang Han, langsung timur, dan mengambil bandar Yangdi pada 230 SM.Mereka kemudian memukul ke utara, negara bahagian Zhao menyerah pada 228 SM, dan negara utara Yan diikuti, jatuh pada 226 SM. Selanjutnya, tentera Qin melancarkan serangan ke timur, dan kemudian selatan juga; mereka mengambil bandar Wei dari Daliang (sekarang disebut Kaifeng) pada 225 SM dan memaksa Chu untuk menyerah oleh 223 SM. Terkini, mereka digulingkan sisa-sisa Dinasti Zhou di Luoyang dan menakluk Qi, memuat bandar Linzi pada 221 SM. [11]

Dominasi China
Ketika penaklukan yang lengkap dalam 221 SM, pemimpin dari Qin, Raja Zheng, [nota 7] yang pertama kali diandaikan takhta negara Qin pada usia 13, [12] menjadi penguasa berkesan China. Dia menganggap kedudukannya sebagai raja dengan pelepasan perdana menterinya, Lu Buwei. Dia mengambil nama Qin Shihuang Di (China: 秦始皇 帝), yang bermaksud "Maharaja Pertama dari Qin" [13] [nota 8] Maharaja yang baru menyatakan memerintahkan semua senjata tidak dalam pemilikan Qin akan disita dan mencair. bawah. Logam yang dihasilkan cukup untuk membina dua belas patung hiasan besar di ibukota Qin baru menyatakan, Xianyang. [14]Pada 214 SM Qin Shihuang dijanjikan batas ke utara dengan fraksi (100,000 orang) dari tentera yang besar, dan menghantar sebahagian besar (500,000 orang) selatan untuk merampas tanah masih lebih. Sebelum peristiwa yang mengarah ke dominasi Qin di China, mereka telah memperoleh mempunyai banyak Sichuan di barat daya.Tentera Qin tidak terbiasa dengan medan hutan, dan itu dikalahkan oleh taktik perang suku-puak selatan 'gerila dengan lebih daripada 100,000 orang hilang.Namun, dalam kekalahan Qin berjaya dalam membina terusan ke selatan, yang mereka gunakan berat untuk penyediaan dan menguatkan pasukan mereka selama serangan kedua mereka ke selatan. Membina keuntungan ini, pasukan Qin menakluk tanah pesisir sekitar Guangzhou, [nota 9] dan mengambil wilayah Fuzhou dan Guilin.Mereka memukul selatan sejauh Hanoi. Selepas kemenangan di selatan, Qin Shihuang pindah lebih dari 100,000 tahanan dan orang buangan untuk menjajah daerah yang baru ditaklukkan. Dalam hal memperluaskan batas-batas kerajaannya, Maharaja Pertama sangat berjaya di selatan. [14]Namun, sementara kerajaan pada waktu diperpanjang ke utara, Qin jarang bisa berpegang pada tanah lama. Suku lokasi tersebut, kolektif Hu oleh Qin, bebas dari pemerintahan China selama majoriti Dinasti [15]. Larangan daripada perdagangan dengan Dinasti Qin petani, suku Xiongnu yang tinggal di kawasan-kawasan aliran di barat laut China sering menyerang mereka sebaliknya, mendorong Qin untuk membalas. Setelah beberapa kempen dan banyak usaha, daerah itu menawan dan pertanian ditubuhkan, para petani, bagaimanapun, tidak puas dan kemudian memberontak. Dinasti Han berjaya juga diperluas ke dalam aliran kerana kelebihan penduduk, tapi habis sumber daya mereka dalam proses. Owen Lattimore berkata tentang usaha kedua Dinasti 'untuk menakluk order, "adalah penaklukan dan perluasan ilusi Tidak ada jenis kejayaan yang tidak membuat reaksi sendiri .." [16] Memang, ini benar sempadan Dinasti di berbagai arah ; Xinjiang moden, Tibet, Manchuria, Mongolia, dan kawasan di tenggara asing bagi Qin, dan bahkan daerah-daerah di mana mereka mempunyai kawalan tentera budaya yang berbeza [17].
Patung marmarQin Shihuang

Tiga usaha pembunuhan dilakukan pada kehidupan Qin Shihuang's, [18] membawanya menjadi paranoid dan terobsesi dengan keabadian. Dia meninggal dunia pada 210 SM, sementara dalam perjalanan ke pelosok timur kekaisarannya dalam usaha untuk mendapatkan suatu ramuan keabadian dari penyihir Taois, yang menyatakan bahawa ubat mujarab itu terjebak di sebuah pulau dijaga oleh rakasa laut. Sida-sida Kepala, Zhao Gao, dan perdana menteri, Li Si, menyembunyikan berita kematiannya setelah mereka kembali sehingga mereka mampu mengubah akan ke tempat di takhta putra maharaja mati yang paling lentur, Huhai, yang mengambil nama Qin Er Shi [12] Mereka percaya bahawa mereka akan mampu memanipulasi dia untuk tujuan mereka sendiri, dan dengan demikian secara berkesan kawalan empayar .. Qin Er Shi, memang, tidak layak dan lembut. Dia dihukum banyak menteri dan putera empayar, lanjutan projek pembangunan besar-besaran (salah satu projek yang paling boros adalah lacquering tembok kota), tentera diperbesar, meningkatkan cukai, dan utusan yang membawanya menangkap kabar buruk. Akibatnya, orang-orang dari seluruh China memberontak, menyerang pegawai-pegawai, meningkatkan tentera, dan menyatakan diri mereka raja-raja wilayah disita. [19]Selama waktu ini, Li Si dan Zhao Gao jatuh di antara mereka sendiri, dan Li Si dieksekusi. Zhao Gao memutuskan untuk memaksa Er Qin Shi untuk membunuh diri kerana ketidakmampuan Qin Er Shi. Selepas ini, Ziying, keponakan Er Qin Shi, naik takhta, dan akan dilaksanakan Zhao Gao. [19] Ziying, melihat bahawa peningkatan rusuhan tumbuh antara orang-orang [nota 10] dan bahawa pegawai tempatan yang telah menyatakan diri raja, berusaha untuk melekat ke takhtanya dengan menyatakan dirinya sebagai salah satu raja di antara semua yang lain [9] Dia dirosakkan oleh kebodohan, bagaimanapun, dan pemberontakan popular pecah pada 209 SM ..Ketika Chu pemberontak di bawah leftenan Liu Bang menyerang, negara dalam kekacauan tersebut tidak boleh bertahan lama. Ziying dikalahkan di berhampiran Sungai Wei di 207 SM dan menyerah tak lama selepas, ia dilaksanakan oleh pemimpin Chu Xiang Yu. Ibukota Qin hancur tahun depan, dan ini dianggap oleh Derk Bodde, serta sejarawan yang lain, menjadi akhir dari kerajaan Qin. [20] [nota 1] Liu Bang kemudian dikhianati dan mengalahkan Xiang Yu, menyatakan dirinya Maharaja Gaozu [nota 11] dari Dinasti Han baru. [21] Walaupun tempoh pendek dari Dinasti Qin, hal ini sangat berpengaruh pada struktur dinasti masa depan.

Kehidupan Harian
Premier dari Qin sebahagian besar serupa dalam budaya dan kehidupan sehari-hari.Daerah variasi dalam budaya yang dianggap sebagai simbol dari kelas bawah. Idea ini berasal dari Zhou dan ditangkap atas oleh Qin, sebagai variasi seperti itu dilihat sebagai bertentangan dengan Penyatuan bahawa kerajaan berusaha untuk mencapai. [22] Rakyat jelata dan masyarakat luar bandar, yang terdiri lebih daripada 90% daripada penduduk, [23] sangat jarang meninggalkan desa atau farmsteads mana mereka dilahirkan. bentuk umum dari pekerjaan berbeza-beza mengikut wilayah, walaupun pertanian hampir universal umum. Profesi secara turun temurun;. Kerja seorang ayah disahkan putra sulungnya selepas ia meninggal [24] LUSHI Chunqiu [nota 12] memberi contoh bagaimana, ketika rakyat jelata terobsesi dengan kekayaan material, bukan idealisme seorang lelaki yang "membuat hal melayani Dia ", mereka" mengurangkan untuk melayani sesuatu ". [25] Petani jarang digambarkan dalam kesusasteraan dalam Dinasti Qin dan sesudahnya, ulama dan lain-lain status elit lebih disukai kegembiraan bandar dan iming-iming politik. Satu pengecualian untuk ini adalah Shen Nong, yang disebut "Tuhan Bapa", yang mengajarkan bahawa rumah tangga harus tumbuh makanan mereka sendiri. "Jika dalam satu perdana dia tidak merampas, seseorang di dunia akan tumbuh lapar. Jika dalam satu's prime dia tidak menenun, seseorang di dunia akan menjadi sejuk." Qin menggalakkan ini;. Ritual dilakukan sekali setiap beberapa tahun yang terdiri daripada pegawai kerajaan yang penting secara bergantian dengan bajak pada bidang khusus, untuk membuat simulasi kepentingan kerajaan dan kegiatan dalam pertanian [24]

Pembinaan
Negara Perang-era arsitektur telah beberapa aspek yang jelas. dinding Kota, yang digunakan untuk pertahanan, dibuat lebih panjang, dan dinding sekunder beberapa memang juga kadang-kadang dibina untuk memisahkan daerah yang berbeza.Menegak dalam struktur persekutuan ditekankan, untuk mencipta rasa kuasa dan kuasa mutlak. Arsitektur elemen seperti menara tinggi, gerbang tiang, teras, dan bangunan tinggi berlimpah disampaikan ini. [26]

Falsafah &Kesusteraan
Bahasa bertulis daripada Qin logographic, seperti yang dari Zhou telah. [27] Sebagai salah satu prestasi yang paling berpengaruh dalam hidup, Perdana Menteri Li Si standard sistem bertulis untuk saiz seragam dan bentuk di seluruh negeri. Ini akan mempunyai kesan Penyatuan pada budaya China selama ribuan tahun. Dia juga dikreditkan dengan mencipta "kurang segel" (Chinese: 小篆, pinyin: xiǎozhuàn). Watak kaligrafi, yang berfungsi sebagai asas bagi China moden dan masih digunakan dalam kad, poster, dan iklan [28] Selama Tempoh Negara Perang, Sekolah Seratus Pemikiran terdiri pelbagai falsafah yang diajukan oleh para sarjana China. Pada tahun 221 SM, bagaimanapun, Maharaja Pertama menakluk semua negara, dan memerintah mereka menggunakan falsafah tunggal, Peraturan. Setidaknya satu sekolah pemikiran, Mohism, adalah eradicated, meskipun tidak diketahui persis mengapa; walaupun ideologi negara Qin dan Mohism yang mirip dalam beberapa hal, adalah mungkin bahawa Mohists yang dicari dan dibunuh oleh tentera negara, kerana kegiatan tentera. [29] sekolah Confucius pemikiran, yang disebut Konfusianisme, juga berpengaruh selama Tempoh Negara Perang, serta di sebahagian besar daripada Dinasti Zhou kemudian dan awal empayar China [nota 13]. ini sekolah pemikiran mempunyai kanon Khonghucu disebut sastera, dikenali sebagai "enam klasik": itu Odes, Dokumen, Ritual, Muzik, Musim Semi dan Musim Luruh Annals, dan Perubahan, yang diwujudkan sastera China pada ketika itu [30]. Selama Dinasti Qin, Konfusianisme ditekan, bersama-sama dengan semua falsafah non-Legalist lain, oleh Maharaja Pertama; awal Dinasti Han Maharaja melakukan hal yang sama. Peraturan, negara-sekolah yang ditubuhkan pemikiran, mencela sistem feudal dan hukuman berat didorong, terutama ketika Maharaja melanggar; hak individu menurunkan nilai ketika mereka bertentangan dengan kerajaan atau keinginan penguasa, dan pedagang dan cendekiawan dianggap tidak produktif, berpadanan untuk eliminasi [31] Salah satu langkah lebih drastik digunakan untuk menyelesaikan pemberantasan sekolah lama pemikiran ini. pembakaran buku terkenal dan menanam kejadian sarjana, yang hampir sendirian memberikan Dinasti Qin reputasi buruk di kalangan sarjana nanti. [ 14] Maharaja Pertama, dalam usaha untuk menyatukan kuasa, memerintahkan pembakaran semua buku tentang sudut pandang filosofis non-Legalist dan subjek intelektual. [32] Keputusan ini disahkan pada tahun 213 SM, dan juga menetapkan bahawa semua sarjana yang menolak untuk menyerahkan buku-buku mereka untuk dibakar akan dilaksanakan oleh pengebumian prematur. [14] Hanya teks dianggap produktif dengan legalis yang diawetkan, sebahagian besar pada mata pelajaran pragmatik, seperti pertanian, ramalan, dan ubat-ubatan [32] Namun,. kontroversi tetap pada apa yang disebut"pembakaran buku dan menanam ulama". Saat ini, banyak Sinologists berpendapat bahawa "menanam sarjana" dirakam di Grand Sejarawan adalah fitnah kepada Maharaja Pertama dan bukan suatu kebenaran. [33]...

Kerajaan & Tentera
Kerajaan Qin sangat birokratik, dan dikendalikan oleh hirarki pejabat, semua melayani Maharaja Pertama. Qin mempraktikkan ajaran Han Fei, yang membolehkan Maharaja Pertama untuk mengawal semua kawasan, termasuk yang baru-baru ditaklukkan. Semua aspek kehidupan yang standard, dari pengukuran dan bahasa untuk butiran lebih praktikal, seperti panjang as roda kereta [13] Zheng dan penasihatnya juga. Memperkenalkan undang-undang baru dan amalan yang berakhir feudalisme di China, menggantikannya dengan terpusat, birokratik kerajaan. Di bawah sistem ini, baik tentera dan kerajaan berkembang dengan pesat, sebagai individu berbakat bisa lebih mudah dikenalpasti dalam masyarakat berubah.Kemudian Dinasti China Qin ditiru kerajaan untuk kecekapan, meskipun yang dikutuk oleh falsafah Konfusianisme [13] [34] Sistem seperti ini, bagaimanapun, boleh dimanipulasi oleh individu yang haus kekuasaan;. Salah satu contoh kejadian seperti didokumentasikan dalam "Rakaman Kepegawaian". Seorang komander bernama Hu memerintahkan anak buahnya untuk menyerang petani, dalam usaha untuk meningkatkan jumlah "bandit" dia telah membunuh, atasannya, mungkin mahu mengembang nota mereka juga, membenarkan ini [35].Qin Shihuang juga meningkat tentera, walaupun fakta bahawa hal itu sudah mengalami reformasi yang luas. [36] Tentera digunakan persenjataan yang paling canggih masa. Penemuan pedang selama Tempoh Negara Perang adalah keuntungan besar. Ini pertama kali digunakan terutama dalam bentuk gangsa, tetapi oleh abad ketiga SM, Qin menggunakan pedang besi kuat. Permintaan untuk logam ini dihasilkan menghasilkan bellow dipertingkatkan. panah tersebut telah diperkenalkan pada abad kelima SM dan lebih kuat dan tepat berbanding dengan busur komposit yang digunakan sebelumnya. Boleh juga diberikan berkesan dengan membuang dua pin, yang menghalang musuh dari menangkap anak panah bekerja. [6]


Qin juga menggunakan kaedah peningkatan pengangkutan dan taktik. Negara bahagian Zhao pertama kali diganti dengan kereta kuda kavaleri di 307 SM, tapi perubahan itu cepat diadopsi oleh negara-negara lain kerana kenyataan bahawa pasukan askar berkuda sudah mobiliti yang lebih besar atas dataran China. [37]Maharaja Pertama mengembangkan rancangan untuk membentengi sempadan utara, untuk melindungi terhadap Mongol nomaden. Hasilnya adalah pembangunan Tembok Besar China, yang dibina dengan bergabung dan strenghthening dinding yang dibuat oleh kaum feudal, yang akan diperluas dan dibina semula beberapa kali oleh dinasti kemudian, juga dalam menanggapi ancaman dari utara. Lain monumen dibina semasa pemerintahan Qin Shihuang adalah tentera Terracotta, dimaksudkan untuk melindungi Maharaja selepas kematiannya [36] Berbeza dengan Tembok Besar, yang terlihat dari luar angkasa,. [38] [nota 14] tentera Terracotta itu tidak mencolok kerana ke lokasi bawah tanah, dan tidak dijumpai hingga 1974. [39]
Tentera Terracotta
 busur panah komposit (atas) dan baut anak panah (bawah)
Agama
Kepercayaan agama yang dominan di China selama masa pemerintahan Qin, dan, pada kenyataannya, selama sebahagian besar China empayar awal, difokuskan pada shen (kira-kira menterjemah untuk "roh"), yin ("bayangan"), dan alam merekadikatakan tinggal masuk Pengorbanan yang ditawarkan China [nota 15] dalam usaha untuk kenalan ini dunia lain, yang mereka yakini sebagai sejajar dengan yang duniawi. tewas dikatakan hanya telah pindah dari satu dunia yang lain. Ritual tersebut, serta yang lain, melayani dua tujuan: untuk memastikan bahawa orang mati perjalanan dan tinggal di dunia lain, dan untuk menerima berkat dari alam roh [nota 16] [40] [41]. amalan Agama biasanya diadakan di tempat-tempat suci tempatan dan daerah suci, yang mengandungi altar pengorbanan. Selama pengorbanan atau ritual yang lain, deria dari semua peserta dan saksi akan menjadi tumpul dan kabur dengan asap, dupa, dan muzik. The sacrificer memimpin akan cepat dan bermeditasi sebelum pengorbanan untuk lebih kabur indra dan meningkatkan kemungkinan mengamati fenomena dunia lain. Peserta lain yang juga disiapkan, walaupun tidak ketat. Seperti kabur dari indra juga merupakan faktor dalam amalan perantara roh, atau mediumship. Pengamal seni akan jatuh ke trans atau tari untuk melakukan tugas supranatural. Orang-orang ini sering menimbulkan kuasa sebagai hasil dari mereka yang seni-Luan Da, Dinasti Han sedang, diberi kuasa lebih daripada 2,000 rumah tangga. Tercatat Han sejarawan Sima Qian adalah membenci amalan-amalan tersebut, menolak mereka sebagai tipuan bodoh. [42] Ramalan-untuk meramal dan / atau mempengaruhi masa depan-adalah bentuk lain amalan keagamaan. Sebuah amalan kuno yang umum selama Dinasti Qin retak tulang atau cangkang kura-kura untuk mendapatkan pengetahuan tentang masa depan. Bentuk-bentuk ramalan yang muncul pada awal empayar China yang pelbagai, walaupun mengamati fenomena alam adalah kaedah umum. Komet, gerhana, dan kekeringan dianggap petanda hal-hal yang akan datang. [43]

Floating on high in every direction,
Music fills the hall and court.
The incense sticks are a forest of feathers,
The cloudy scene an obscure darkness.
Metal stalks with elegant blossoms,
A host of flags and kingfisher banners.
The music of the "Seven Origins" and "Blossoming Origins"
Are intoned as harmonious sounds.
Thus one can almost hear
The spirits coming to feast and frolic.
The spirits are seen off to the zhu zhu of the musics,
Which purifies and refines human feelings.
Suddenly the spirits ride off on the darkness,
And the brilliant event finishes.
Purified thoughts grow hidden and still,
And the warp and weft of the world fall dark.
Han shu, p. 1046
maksudnya
Mengambang di tempat yang tinggi ke segala arah,
Muzik mengisi ruang dan mahkamah.
dupa yang tongkat adalah hutan bulu,
Adegan mendung suatu kegelapan kabur.
Batang logam dengan bunga elegan,Sejumlah bendera dan spanduk pekakak.
Muzik daripada "Tujuh Origins" dan "mekar Asal"
Apakah melagukan sebagai suara yang harmoni.
Jadi satu hampir boleh mendengar
Roh-roh datang ke pesta dan bermain-main.
Roh-roh terlihat pergi ke zhu zhu dari muzik,
Yang menyucikan dan memurnikan perasaan manusia.
Tiba-tiba roh naik dari pada kegelapan,
Dan selesai acara brilian.
pemurnian fikiran yang tersembunyi dan masih tumbuh,
Dan lungsin dan pakan dari gelap dunia jatuh.

Han shu, hal 1046

Pemerintah


Qin Shi Huang 秦始皇

Qin Er Shi秦二世

Ziying子婴

Tiada ulasan:

Catat Ulasan