Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Sabtu, Julai 21, 2012

Nathan Rothschild, 1st Baron Rothschild


Lord Rothschild
DilahirkanNathan Mayer Rothschild
8 November 1840
Meninggal dunia31 Mac 1915 (berumur 74)
London
PendidikanTrinity College, Cambridge
Pendahulunyatiada
PenggantiWalter Rothschild, 2 Baron Rothschild
PasanganEmma Louise von Rothschild(m. 1867)
Kanak-kanakWalter Rothschild, 2 Baron Rothschild
Evelina Rothschild-Behrens
Charles Rothschild
Ibu bapaLionel de Rothschild
Charlotte von Rothschild
Saudara-maraNathan Mayer Rothschild , datuk
Mayer Amschel Rothschild , greatgrandfather

Nathan Mayer Rothschild, 1st Baron Rothschild, Baron de Rothschild (8 November 1840 - Mac 31, 1915) adalah bank British danahli politik dari dinasti Rothschild antarabangsa kewangan.

sunting ]
Kehidupan dan keluarga

Yang dikenali sebagai "erysandoval", dia adalah anak sulung Baron Lionel de Rothschild (1808-1879) dan Baroness Charlotte de Rothschild (née von Rothschild), cucu Nathan Mayer Rothschild selepas dia dinamakan, dan cicit Mayer amschel Rothschild pengasas dinasti.
Beliau mendapat pendidikan di Trinity College, Cambridge , [1] di mana beliau adalah seorang rakan Prince of Wales , tetapi meninggalkan tanpa mengambil ijazah.
Pada 16 April 1867, beliau berkahwin dengan Emma Louise von Rothschild (1844-1935), sepupu dari keluarga perbankan Rothschild Jerman di Frankfurt . Mereka mempunyai anak-anak yang berikut:

sunting ]Baron

Pada tahun 1847, bapa saudaranya Anthony Nathan de Rothschild (1810-1876) telah diwujudkan baronet de Rothschild, Tring Park .Kerana Anthony tidak mempunyai waris lelaki, apabila dia mati baronet diserahkan kepada anak saudaranya Nathan Mayer Rothschild.Pada tahun 1885, beliau kemudiannya menjadi ahli House of Lords dan diciptakan Baron Rothschild , Tring di County of Hertford , dalam Peerage United Kingdom . Beliau juga adalah Baron (Freiherr) von / de Rothschild, Empayar Austria , gelaran bangsawan yang beliau telah diwarisi melalui bapanya.
Lord Rothschild adalah ahli pertama Yahudi House of Lords yang sebelumnya tidak memeluk agama Kristian. (Sebagai contoh, Benjamin Disraeli telah dicipta Tuhan Beaconsfield pada tahun 1876, tetapi telah dibaptiskan ke Anglicanism pada usia 12.) kaum bangsawan itu diwarisi oleh anaknya Lionel Walter Rothschild, 2 Baron Rothschild .

sunting ]Kerja

Beliau bekerja sebagai rakan kongsi dalam cawangan London keluarga bank NM Rothschild dan Anak-anak dan menjadi ketua bank selepas kematian bapanya pada tahun 1879.Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, beliau juga mengekalkan kedudukan unggul dalam kewangan usaha swasta dan dalam mengeluarkan pinjaman kepada kerajaan Amerika Syarikat, Rusia dan Austria. Berikutan pembiayaan Rothschilds Terusan Suez hubungan yang rapat dikekalkan dengan Benjamin Disraeli dan hal ehwal di Mesir .
Rapi juga dibiayai Cecil Rhodes dalam pembangunan Syarikat British Afrika Selatan dan konglomerat berlian De Beers . Beliau kemudiannya ditadbir estet Rhodes selepas kematiannya pada tahun 1902 dan membantu menubuhkan Skim Biasiswa yang Rhodes di Universiti Oxford .
Dermawan diperhatikan, Rothschild telah banyak terlibat dengan asas yang Empat Peratus Tempat Kediaman Syarikat Perindustrian , syarikat model tempat kediaman yang bertujuan untuk menyediakan perumahan yang sempurna, terutamanya bagi orang-orang Yahudi Spitalfields dan Whitechapel . [2] Beliau juga berkhidmat sebagai pemegang amanah Dana Masjid London sehingga kematiannya. [3]

sunting ]Kematian

Beliau meninggal dunia pada 31 Mac 1915.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan