Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Sabtu, Julai 21, 2012

Leopard de Rothschild



Leopold de Rothschild CVO. (November 22, 1845 - 29 Mei 1917) adalah British jurubank, pembiak baka kuda bangsa yg halus budi bahasanya , dan ahli terkemuka keluarga Rothschild .
Leopold de Rothschild, oleh Leslie Ward , 1884.

sunting ]

Pendidikan dan kerjaya

Dikenali sepanjang hidupnya sebagai Leo, dia adalah anak yang ketiga dan bongsu daripada lima kanak-kanak Lionel de Rothschild (1808-1879) danCharlotte von Rothschild (1819-1884). Beliau mendapat pendidikan di Sekolah King College, maka pergi ke Trinity College , Cambridge . [1] Beliau memasuki NM Rothschild & Sons di London , perbankan perniagaan keluarga.

Atas pemergian bapa saudaranya Baron Mayer de Rothschild pada 1874, Leopold mewarisi Ascott House di Ascott, Buckinghamshire . Beliau kemudiannya membeli Gunnersbury Park , harta pusaka yang-pada satu masa telah kediaman Puteri Amelia , anak perempuan George II . Rumah agam itu hari ini menempatkan Muzium Gunnersbury Park.

sunting ]Perkahwinan dan keluarga

Pada tahun 1881, Leopold de Rothschild telah berkahwin dengan Marie Perugia (1862-1937). Dia adalah anak perempuan saudagar Achille Perugia Trieste . Louise kakaknya berkahwin dengan Arthur Sassoon . Seorang kawan rapat, DYMM Edward , Putera Wales telah menghadiri perkahwinan di Synagogue Central London. Perkahwinan itu menghasilkan tiga orang anak lelaki:
Anak-anak Evelyn dan Anthony berkhidmat dengan Yeomanry Buckinghamshire semasa Perang Dunia I . Evelyn terbunuh dalam pertempuran.

sunting ]pembunuhan percubaan

Pada tahun 1912 William Tebbit cuba untuk membunuh Rothschild, menembak lima das tembakan dari pistol 1 di kenderaannya dan riddling dengan peluru. [2]

sunting ]Persatuan

Seorang pengumpul seni, Leopold de Rothschild memiliki beberapa lukisan penting oleh artis seperti Jan Davidszoon de Heem . Rothschild juga aktif dalam komuniti Anglo- Yahudi, berkhidmat sebagai naib presiden Persatuan Anglo-Yahudi pengerusi Persatuan Emigrasi Yahudi, dan bendahari Lembaga London Yahudi Timbalan . Satu sukan avid, Rothschild telah menubuhkan Stud Southcourt di Southcote, Bedfordshire . Beliau dipasang yang stabil beberapa yang thoroughbreds terbaik di Eropah, kuda beliau memenangi beberapa perlumbaan berprestij termasuk Derby Epsom , St. Stakes Leger dan 2000 strain .
Leopold de Rothschild telah dibuat komander Perintah Diraja Victoria pada tahun 1905. Atas pemergian beliau pada tahun 1917, beliau telah dikebumikan di plot keluarga di Tanah Perkuburan Yahudi Willesden di North London pinggir Willesden .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan