Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Sabtu, Julai 21, 2012

Nathan Mayer Rothschild


Nathan Mayer Rothschild
Dilahirkan16 September 1777
Frankfurt-am-Main
Meninggal dunia28 Julai 1836 (berusia 58 tahun)
Frankfurt-am-Main
Terkenal keranaKeluarga Rothschild perbankan England
Kanak-kanakCharlotte Rothschild
Lionel de Rothschild
Sir Anthony de Rothschild, 1 baronet
Nathaniel de Rothschild
Hannah Mayer Rothschild
Mayer Amschel de Rothschild
Louise Rothschild
Ibu bapaMayer Amschel Rothschild

Nathan Mayer, Freiherr von Rothschild (16 September 1777 - 28 Julai 1836), yang dikenali sebagai Nathan Mayer Rothschild,adalah seorang jurubank British dan pembiaya dan salah satu daripada lima anak-anak generasi kedua perbankan dinasti Rothschild .Beliau dilahirkan di Frankfurt am Main , kanak-kanak keempat Mayer Amschel Rothschild (1744-1812) dan Gutle Schnapper (1753-1849).

sunting ]

Kehidupan

Pada tahun 1798, pada usia 21 tahun, dia menetap di Manchester dan menubuhkan perniagaan dalam perdagangan tekstil dan kewangan, kemudian berpindah ke London , England dan membuat kekayaan dalam perdagangan bil pertukaran melalui perusahaan perbankan yang bermula pada tahun 1805.

Pada tahun 1816, abang dua orang telah diberi status yang mulia ( Freiherr atau Baron) oleh Maharaja Austria . Mereka kini dibenarkan untuk awalan nama Rothschild dengan von atau de. Peranti mereka daripada 4 anak panah menjadi lima apabila pada tahun 1818 Nathan terlalu tinggi, walaupun dia memilih untuk tidak menggunakan beliau bangsawan gelaran Freiherr von Rothschild.

sunting ]Keluarga

Pada 22 Oktober 1806 di London, dia berkahwin dengan Hannah Barent-Cohen (1783-1850), anak perempuan Lewi Barent-Cohen (1747-1808) dan isteri Lydia Diamantschleifer dan cucu bapa Barent Cohen dan isteri, yang lain anak Salomon Daud Barent-Cohen (d. 1807) berkahwin dengan Sara Brandes, besar-datuk dan nenek Karl Marx . [1] Anak-anak mereka adalah:
  1. Charlotte Rothschild (1807-1859) berkahwin dengan 1826 Anselm von Rothschild (1803-1874) Vienna
  2. Lionel Nathan (1808-1879) berkahwin dengan 1836 Charlotte von Rothschild (1819-1884) Naples
  3. Anthony Nathan (1810-1876) berkahwin 1840 Louise Montefiore (1821-1910)
  4. Nathaniel (1812-1870) berkahwin dengan 1842 Charlotte de Rothschild (1825-1899) Paris
  5. Hannah Mayer (1815-1864) berkahwin 1839 YB Henry Fitzroy (1807-1859)
  6. Mayer Amschel (1818-1874) berkahwin 1850 Juliana Cohen (1831-1877)
  7. Louise (1820-1894) berkahwin dengan 1842 Mayer Carl von Rothschild (1820-1886) Frankfurt

sunting ]Perniagaan

Dia beroperasi pertama kali sebagai saudagar tekstil di Manchester , kemudian dari 1804, beliau mula berurusan di bursa saham London dalam instrumen kewangan seperti bil asing dan sekuriti kerajaan.
Dari 1809 Rothschild mula untuk berurusan dalam bulion emas , dan dibangunkan ini sebagai asas perniagaan. Dari 1811 ke atas, dalam perundingan dengan Komisari-GeneralJohn Charles Herries , beliau telah memindahkan wang untuk membayar tentera Wellington ', kempen di Portugal dan Sepanyol terhadap Napoleon , dan kemudian untuk membuat pembayaran subsidi kepada sekutu British apabila tentera terancang baru ini selepas Napoleon bencana kempen Rusia .
Saudara-saudara empat orang anaknya membantu menyelaraskan aktiviti-aktiviti di seluruh benua, dan keluarga membangunkan rangkaian ejen, syarikat perkapalan dan kurir untuk mengangkut emas dan maklumat di seluruh Eropah. Ini perkhidmatan perisikan swasta membolehkan Nathan untuk menerima di London berita kemenangan Wellington itu diPertempuran Waterloo hari yang penuh di hadapan utusan rasmi kerajaan. [2]
Pada tahun 1818, beliau menyusun 5 juta pound pinjaman kepada Prusia kerajaan dan pengeluaran bon kerajaan pinjaman yang membentuk tulang belakang perniagaan bank itu.Beliau mendapat kedudukan kuasa itu di City of London oleh 1825-6 dia mampu untuk membekalkan duit syiling yang cukup kepada Bank of England untuk membolehkan ia untuk mengelakkan kecairan krisis.
Pada tahun 1824, beliau telah menubuhkan Syarikat Jaminan Perikatan (kini Royal & SunAlliance ) dengan Musa Montefiore .
Pada tahun 1835, beliau mendapat kontrak dengan Kerajaan Sepanyol memberinya hak untuk Almaden lombong di selatan Sepanyol, berkesan mendapat Eropah merkurimonopoli. [3]
Nathan Meyer Rothschild telah dikenali kerana peranannya dalam yang penghapusan perdagangan hamba melalui pembiayaan sebahagian-beliau itu 20000000 paun kerajaan British belian kuasa hamba yang industri perladangan itu. [4] Bagaimanapun pada tahun 2009 ia telah mendakwa bahawa sebagai sebahagian daripada urusan perbankan dengan pemilik hamba, Rothschild digunakan hamba sebagai cagaran. Bank Rothschild menafikan tuntutan dan berkata bahawa Nathan Mayer Rothschild telah kempen kebebasan sivil terkenal dengan syarikat-syarikat bersekutu seperti banyak berfikiran dan "terhadap latar belakang ini, dakwaan-dakwaan tersebut kelihatan tidak konsisten dan memberi maklumat yang palsu etos lelaki dan perniagaan". [5]
Beliau menubuhkan perniagaan London, NM Rothschild dan Anak-anak di Mahkamah Baru di Lane, Swithin St City of London, di mana ia berdagang pada hari ini. Beliau juga membeli sebuah rumah negara di Gunnersbury Park berhampiran Acton di barat London.

sunting ]Description

Seorang kontemporari tanpa nama yang diterangkan Nathan Rothschild di Bursa Saham London sebagai "dia bersandar 'Tunggak Rothschild' ... digantung tangan yang berat ke dalam poket, dan mula untuk melepaskan senyap, bergerak-gerak, licik kepala batu": [6]
"Eyes biasanya dipanggil dengan tingkap jiwa. Tetapi dalam kes Rothschild, anda menyimpulkan bahawa tingkap adalah orang yang khianat, atau bahawa tiada jiwa untuk melihat keluar daripada mereka. Terdapat tidak datang 1 pensil cahaya dari kawasan pedalaman, tidak adalah terdapat 1 berkilat itu yang datang dari tanpa dicerminkan dalam apa-apa arahan. seluruh meletakkan anda dalam minda kulit kosong, dan anda tertanya-tanya mengapa ia berdiri tegak tanpa sesuatu sekurang-kurangnya di dalamnya. dan oleh tokoh lain datang kepadanya. maka langkah dua paces mengetepikan, dan pandang yang paling ingin tahu bahawa anda pernah melihat, dan lebih ingin tahu daripada yang pernah anda akan terfikir untuk disediakan daripada mereka mata tetap dan kelam, seolah-olah seseorang telah menarik pedang dari sarungnya. melawat angka, yang kelihatan mula oleh kemalangan dan tidak oleh reka bentuk, berhenti hanya 1 2 atau 2, dalam kursus itu yang rupa telah ditukar yang, walaupun anda tidak boleh menterjemah, anda berasa mestilah makna penting kebanyakan. Selepas ini, yang mata yang bersarung lagi, dan angka itu menyambung semula postur berbatu.
Pada pagi ini, bilangan pelawat datang, semua mereka bertemu dengan satu majlis yang serupa dan hilang dengan cara yang sama. Akhir semua angka itu sendiri terhapus, meninggalkan anda benar-benar rugi ". [7]

sunting ]Kematian

Oleh masa yang bernanah dijangkiti menyebabkan kematiannya pada tahun 1836, nilai peribadi beliau bersih berjumlah 0,62% pendapatan negara British. [8] Beliau juga berjaya mendapatkan kedudukan Rothschilds sebagai bank pelaburan terkemuka di Britain dan Eropah . Anaknya, Lionel Nathan Rothschild (1808-1879), meneruskan perniagaan keluarga di England.
Nathan Mayer Rothschild dan isteri Hannah dikebumikan di Tanah Perkuburan Brady Street Ashkenazi di Whitechapel .

sunting ]Legend

Pada abad ke-19 legenda mula yang menuduh beliau telah menggunakan pengetahuan awal kemenangan di Pertempuran Waterloo spekulasi di Bursa Saham dan membuat kekayaan luas. [9]
Frederic Morton berkaitan cerita itu seperti ini: [10]
Kepada Rothschilds, [England] ketua ejen kewangan, Waterloo membawa banyak juta paun sudu.
... agen Rothschild ... melompat ke dalam kapal di Ostend ... Nathan Rothschild ... biarkan matanya terbang ke atas perenggan utama. Sejurus kemudian beliau cara untuk beliau London (menewaskan utusan Wellington oleh beberapa jam) untuk memberitahu kerajaan bahawa Napoleon telah dihancurkan, tetapi berita itu tidak percaya, kerana kerajaan baru sahaja mendengar kekalahan Inggeris di quatre Reformasi . Kemudian dia berjalan ke Bursa Saham.
Orang lain dalam kedudukan beliau akan karam karyanya ke dalam consols, yang sudah lemah kerana quatre Coli. Tetapi ini adalah Nathan Rothschild. Beliau disandarkan tiang "". Beliau tidak melabur. Beliau dijual. Dia dibuang consols.
... Consols turun lebih-lebih lagi. "Rothschild tahu," bisikan desus yang Perubahan '. "Waterloo hilang."
Nathan disimpan kepada penjualan ... consols menjunam sehingga, perpecahan kedua sebelum ia sudah terlambat, Nathan tiba-tiba membeli sebidang gergasi untuk sebuah lagu. Detik-detik selepas itu berita yang besar berlaku, untuk menghantar consols yang melambung tinggi.
Kita tidak boleh meneka bilangan harapan dan simpanan yang dihapuskan oleh panik ini kejuruteraan.
Penyelidikan oleh keluarga Rothschild [11] dan lain-lain [12] telah menunjukkan bahawa ini legenda yang berasal di dalam risalah anti-Semitik Perancis pada tahun 1846, telah dihiasi oleh John Reeves pada tahun 1887 di The Rothschilds: Raja-Raja Kewangan Negara-Negara dan kemudian diulang selain akaun kemudian popular, seperti yang Morton.Banyak fakta yang dikatakan yang dinyatakan adalah tidak betul. Sebagai contoh, ia telah menunjukkan bahawa saiz pasaran bon kerajaan pada masa itu tidak akan membolehkan senario yang menghasilkan keuntungan apa-apa jua yang berhampiran 1000000 pound .
Sejarah Niall Ferguson bersetuju bahawa kurir yang Rothschilds 'tidak sampai ke London 1 dan memberi amaran kepada keluarga kepada kekalahan Napoleon, tetapi berpendapat bahawa sejak keluarga telah menjadi perbankan pada kempen 1 tentera yang berlarutan, yang kerugian yang timbul daripada gangguan kepada perniagaan mereka lebih daripada mengimbangi apa-apa keuntungan jangka pendek dalam bon selepas Waterloo. Rothschild modal melakukan melambung tinggi, tetapi dalam tempoh yang lebih lama: penemuan Nathan telah sebelum ke Waterloo, apabila beliau merundingkan perjanjian untuk membekalkan tunai kepada tentera Wellington. Keluarga membuat keuntungan yang besar dalam tempoh beberapa tahun dari pembiayaan ini kerajaan dengan mengamalkan strategi yang berisiko tinggi yang melibatkan urus niaga kadar pertukaran, harga spekulasi bon, dan komisen. [13]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan