Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Julai 20, 2012

Béatrice Ephrussi de Rothschild



Béatrice Ephrussi de Rothschild
Dilahirkan14 September, 1864
Paris , Perancis
Meninggal duniaApril 7, 1934 (berusia 69 tahun)
Davos, Switzerland
PasanganMaurice Ephrussi (m. 1883-1916)
Ibu bapaAlphonse J. de Rothschild (1827-1905)
& Leonora de Rothschild (1837-1911)
Charlotte Béatrice de Rothschild (sebutan Perancis: [ʃaʁlɔt beatʁis də ʁɔtʃild] ) (September 14, 1864 - April 7, 1934) Bahasa Perancis sosialit , pengumpul seni , dan ahli terkemuka perbankan keluarga Rothschild Perancis .

sunting ]
Dikenali sebagai Béatrice, dia dilahirkan di
 Paris , Perancis , anak perempuan jurubank Alphonse James de Rothschild (1827-1905) dan Leonora de Rothschild (1837-1911), anak perempuan Lionel de Rothschild .

Biografi

Pada tahun 1883 Béatrice de Rothschild berkahwin Rusia kelahiran jurubank Maurice Ephrussi (1849-1916) ahli keluarga Ephrussidan yang telah terlibat dalam perniagaan minyak Rothschild keluarga di Baku kawasan Azerbaijan hari ini . Pasangan itu mengekalkan rumah di Monte Carlo dan Béatrice de Rothschild menggunakan hartanya untuk bergerak ke seluruh dunia dan untuk memperoleh koleksi lukisan termasuk Old Masters , ditambah arca , objets. d'seni, jarang porselin dan perabot antik. Beliau juga mengarahkan Rothschild Fabergé telur pada tahun 1902, membentangkan kepada masa depan kakaknya dalam undang-undang, Germaine Alice Halphen, sempena penglibatan untuk Édouard Alphonse James de Rothschild .
Pada tahun 1902, sepupu suaminya, Théodore Reinach mula membina Grecian vila-gaya di Beaulieu-sur-Mer pada apa yang menjadi dikenali sebagai Riviera Perancis . Melawat beliau Kerylos Villa , Baroness Ephrussi de Rothschild jatuh cinta dengan kawasan itu dan memperoleh 17 ekar (69.000 m 2) sebidang tanah di Cap Ferrat di mana beliau membina gaya Venice vila mewah di Rothschild gout . Dia mengisinya dengan banyak koleksi-anaknya dan mencipta sendiri swasta zoo dengan burung dan haiwan eksotik termasuk budgerigars flamingos , monyet , mongooses , antelop , dan gazelles .
Pada tahun 1934, Béatrice Ephrussi de Rothschild meninggal dunia pada usia 70 tahun di Hôtel d'Angleterre di Davos , Switzerland. Beliau dikebumikan di Paris di Père Lachaise tanah perkuburan . Pasangan itu tidak mempunyai mana-mana kanak-kanak. [1]
Dalam usaha beliau, Villa Ephrussi Baroness charitably berbakat dan koleksi seni yang Académie des Arts Beaux pembahagianInstitut de Perancis untuk kegunaan sebagai sebuah muzium. Harta itu kini dibuka untuk lawatan awam. Kawan Villa Ephrussi de Rothschild membantu memulihkan karya-karya seni.

sunting ]Baroness dalam Kesusasteraan

Andre de Fouquières penyair menulis: "Saya masih ingat wajah Puan Maurice Ephrussi, née de Rothschild, muka dengan ciri-ciri yang rapi halus, yang dirangka oleh rambut perak Dia sentiasa berpakaian elegan dengan warna biru, dengan pita warna yang sama. , dan fox Terrier kecil yang terletak di kakinya ... Dilahirkan ke ufuk kekayaan yang tiada batasan, namun tidak mudah dilihat, kecuali apabila dia memegang pihak pemurah dan, saya ingat, khususnya, satu malam musim panas, apabila kita mempunyai keistimewaan untuk melihat di taman-anaknya, yang menarik dari rumah agam itu menyeberang ke laut, dan bermandikan cahaya bulan, Anna Pavlova menari nocturnes Chopin. " [2]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan