Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Julai 20, 2012

Alexandre Louis Philippe Marie Berthier, 4th Putera Wagram


Alexandre Louis Philippe Marie Berthier (20 Julai, 1883, Paris - mei 30, 1918, Barenton-sur-Serre ; 4 Prince de Wagram ) adalah anak Bertha Clara von Rothschild cawangan Jerman terkemuka keluarga Rothschild dan Louis Philippe Marie Alexandre Berthier, 3 Prince de Wagram (1836-1911). Keluarga tinggal di rumah nenek moyang, Château de Grosbois , estet besar di Boissy-Saint-Léger , tenggara Paris .
Alexandre Berthier merupakan pengumpul aktif impresionis lukisan dan karya dimiliki oleh Gustave Courbet , Edouard Manet , Claude Monet , dan Pierre-Auguste Renoir .
Melalui hubungan dengan Marie-Louise Salivas dite Welson, beliau mempunyai seorang anak perempuan, Monique Berthier de Wagram (1914-2000). Alexandre Berthier belum lagi berkahwin apabila dia terbunuh dalam pertempuran di Barenton-sur-Cere semasa Perang Dunia I . Oleh itu, gelaran itu menjadi pupus. Anak perempuannya, walaupun berkahwin tiga kali (dua lelaki), tidak mempunyai anak, dan sebagainya Alexander Berthier tidak mempunyai keturunan yang hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan