Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Sabtu, Ogos 06, 2011

Kelantan’s Arabica: Pembinaan Batutta Ville. (Part II)


Pemandangan Keseluruhan Batutta Ville
CADANGAN MEMBINA DAN MENYIAPKAN SEBUAH KOMPLEKS PEMBANGUNAN BERCAMPUR ‘BATTUTA VILLE’ YANG MENGANDUNGI LIMA BLOK KOMPLEKS PERNIAGAAN STRATA 3 TINGKAT, 1 UNIT KOMPLEKS PODIUM MENGANDUNGI 1 BLOK TINGKAT PASARAYA,2 TINGKAT TEMPAT LETAK KERETA (TLK), 1 TINGKAT SUB-BASEMENT (TLK) 20 TINGKAT KONDOMINIUM SERVIS DAN 20 TINGKAT HOTEL DI SEK.22 & 23, JAJAHAN KOTA BHARU,KELANTAN.
PERSIAN COURT.
PERSIAN COURT
Bangunan berkembar 20 tingkat , hotel yang akan diuruskan oleh LEGEND HOTEL KL dan servis apartment yang terdiri daripada unit-unit studio, 1 bilik, 2 bilik dan 3 bilik.Tempahan apartment telah dibuka, dan kini status tempahan adalah seperti berikut:-
studio : 20 kekosongan
1 bilik : Habis Dijual.
2 bilik : Habis Dijual.
3 bilik : Habis Dijual.
ANDALUSIA COURT.
ANDALUSIA COURT
Bangunan (3) tingkat yang dibangunkan seperti bangunan di Andalusia ini akan dibangunkan di tepi Jalan Kuala Krai yang mana jalan utama yang menghubung bandar Machang dan bandar Kota Bharu.
TUNISIA COURT.
TUNISIA COURT
CHINA COURT.
CHINA COURT
Bangunan yang berlatar belakangkan Negara China ini juga tidak ketinggalan daripada menjadi sebahagian daripada KOMPLEK BANGUNAN BATUTTA VILLE.
INDIA COURT.
INDIA COURT
6 MODEL BANGUNAN BANDAR UTAMA DUNIA AKAN DI BINA DI KOTA BHARU.
Blogger ingin memaparkan satu projek yang dijangka akan menjadikan Bandaraya Islam Kota Bharu sebagai bandar termoden di Pantai Timur apabila projek pembangunan semula tanah milik Majlis Perbandaran Kora Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) serta tanah milik persendirian seluas 4,292 ekar di Batu 2, Jalan Kuala Krai akan dimajukan tidak lama lagi. Projek pembinaan ini meliputi beberapa komponen seperti bangunan kediaman, pusat perniagaan, taman rekreasi serta pembinaan 6 buah medan selera (food court) yang terdapat di seluruh dunia itu akan dilaksanakan mengikut senibina Islam.
Sedikit informasi yang dapat saya kumpulkan dari beberapa sumber mengatakan projek pembangunan semula tanah tapak bengkel MPKB-BRI seluas 2.91 ekar bagi lot 114 dan 469 yang kini menempatkan Jabatan Perkhidmatan Perbandaran MPKB-BRI serta tanah-tanah milik persedirian Jalan Kuala Krai dan Jalan Telipot itu akan dimajukan oleh Syarikat Alam Daya Maju Sendirian Berhad.
Majlis menandatangani perjanjian (MOU) perlaksanaan projek yang dinamakan Battuta Ville telah disempurnakan oleh Yang Dipertua, MPKB-BRI Haji Ahmad Mahmod dengan Syarikat Alam Daya Maju pada 18 Jun tahun lalu bertempat di sebuah hotel terkemuka di bandar ini.
Perjanjian tersebut turut disaksikan oleh Exco Kerajaan Negeri Kelantan Dato Haji Takiyuddin Hassan, Pegawai Kewangan Negeri Haji Mohd Faudzi Che Mamat, Ahli-ahli MPKB-BRI Haji Abdul Rahman Yunus, Hamid Seman, Mohamad Sulaiman, Ruzly Abdullah dan Setiausaha MPKB-BRI Haji Nazran Muhammad.
Pembinaan projek Battuta Ville yang berasaskan pengalaman pengembara Arab pada abad ke 14, Ibnu Batuta melalui lawatan beliau ke 6 buah bandar utama di dunia iaitu Tunisia, Andalusia, Parsia, Mesir, India dan China.
Keunitkan reka bentuk bangunan yang terdapat di negara-negara berkenaan telah dijadikan model untuk dibina di Battuta Ville tersebut khususnya dalam pembinaan kiosk atau medan selera.
Antara komponen utama projek yang bakal dilaksanakan, kompleks ruang perniagaan berstrata (lot kedai) 38 unit, 1 blok bangunan pejabat 6 tingkat, 135 unit apetment dan kondominium (12 tingkat), 20 unit medan selera dan 6 buah food court atau kiosk yang menyerupai bangunan di Andalusia, Sepanyor, Mesir, China, India, Tunisia dan Parsi, Dataran Tijarath, surau, kawasan rekreasi, Depatment store dan lain-lain lagi.
Apa yang pasti, saya merasakan projek ini akan mengangkat status Bandaraya Kota Bharu sebagai Bandaraya Islam secara fizikalnya dan dapat ianya akan dapat menarik para pelabur luar untuk melabur di Kelantan atas faktor keyakinan yang ditunjukan Kerajaan negeri untuk membangunkan kawasan tersebut. Diharap projek ini tidak hanya ‘indah’ di atas kertas sebaliknya perlu diterjemah kedalam bentuk fizikal mengikut jadual. Seni bina Moorish tetap akan menjadi pilihan kerajaan dan kita sebagai rakyat harus akur dengan kapasiti kerajaan negeri selain adalah untuk meninggalkan kesan sebuah pemerintahan kerajaan Islam. Kerajaan Kelantan mengadunkan senibina Islam/Arab ini untuk diketengahkan dalam perbandarannya dan tidak hanya western design semata-mata. Inilah uniknya Kelantan untuk pelancong2 luar berbanding negeri lain kerana dasar kerajan negeri ini iaitu menekankan Islamisasi. Ini kerana Islam dan Kelantan mempunyai ikatan yang kuat lagi tersendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan