Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Selasa, Januari 24, 2012

Mengapa ganti Interlok dgn Koserto Terakhir


Interlok dan Konserto Terakhir bukanlah karya Abdullah Hussain yg terbaik. Novel2 tersebut ditulis hanya untuk memenuhi inspirasi umno untuk dilambakkan kepada murid2 sekolah. Sekiranya murid2 sekolah didedahkan dengan novel2 berkualiti seperti yg digunakan disekolah2 menengah pada tahun2 70 dan 80'an, mereka akan dapat merasakan betapa tahap kesusasteraan kita sudah jauh terkebelakang, tidak lagi terdapat penulisan yg membina jiwa2 yang progressif dan dinamik, tetapi terperangkap dengan alam khayalan seperti filem2 Hindustan.

Kalau ditahun2 70 dan 80'an murid2 didedahkan kepada penulis2 hebat seperti Arena Wati, Tongkat Warrant, Awam Il Serkam, Harun Aminnurrashid, Ibrahim Omar dan lain2 lagi, kemudian ditambah pula dengan karya2 penulis2 besar dari Indonesia seperti Hamka, Sutan Ali Sjahbana, Marah Rusli dan sebagainya, kita dapat merasakan betapa jauhnya taraf pemikiran murid2 yg dipaksa untuk membaca Konserto Terakhir, dengan murid2 terdahulu. Malah kualiti penulisan sastera yang membina insan kian luput dan novel2 cinta dan cerita2 seram membanjiri pasaran. Ini lahir dari sikap kerajaan sendiri yg mementingkan ideologi yg sempit untuk mengekang kemajuan berfikir.

Ketika tahun2 70 dan 80'an, murid2 aliran Inggeris akan membaca buku2 berkualiti dari karya2 Shakespeare, Charles Dicken, Martk Twain dan sebagainya, mereka juga didedahkan kepada kesusateraan tempatan dari antologi cerpen Mekar dan Segar, Sandera, Gandaria, Jalan Pulang, Dibawah Lindungan Kaabah, Tenggelamnya Kapal Van der Wijck dan lain2 lagi. Karya2 ini lebih berkualiti dari buku yang digunapakai Kementerian Pelajaran sekarang ini. Malah saya berani mengatakan bahawa tulisan Arena Wati, Ombak Samudera yg ditulis pada tahun 1992 adalah lebih berkualiti, dinamik, tidak ditelan zaman, kalau dibanding dengan Interlok atau Konserto Terakhir. Atau kalau gunakan hasil karya Fatini Yaacub, biojournal Catatan Natrah, adalah lebih baik untuk membina minda murid secara positif dan progressif.

Negara kini ketandusan tulisan2 sastera yg benar2 dapat menarik minat dan mendidik anak2 dan remaja. Kalau dibandingkan dgn Indonesia yg kini boleh berbangga dengan penulis2 mereka seperti Habiburrahman El Shirazy, Andrea Hirata dan lain2nya, siapakah yang dapat kita banggakan di Malaysia selain dari penulis novel cinta yg diadaptasi kefilem box office! Itukah kah kebanggaan kita?"
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan