Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Sabtu, April 16, 2011

Kemelut dalam istana Balai Besar perlu perhatian


tengku_muhammad_faris_petra.jpg 
 Tengku Muhammad Faris Petra
Sudah hampir setahun kemelut di Istana Kelantan berlaku ekoran satu pihak mempertahankan kebenaran dan hak berasaskan perlembagaan serta undang-undang tubuh Negeri Kelantan, manakala  pihak satu lagi mencabar dan menggoncang pihak yang mempunyai kuasa agar  ‘status quo’  kumpulan mereka berkekalan menguasai dalam semua segi termasuk bidang perniagaan dan pengumpulan harta.
Saya yakin dan percaya YMM Pemangku Raja Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra, telah menjalankan kuasa yang diberikan kepadanya oleh undang-undang Perlembagaan Tubuh Negeri Kelantan dan segala peraturannya , dengan penuh bijaksana berbekalkan latarbelakang  pendidikan tertinggi dari England khusus bagi anak-anak Raja yang bakal memerintah diseluruh dunia, disamping memperolehi Sarjana dalam bidang politik dan pentadbiran dari Universiti  Cairo di Mesir.
Kebolehan baginda membaca kitab-kitab besar dalam Bahasa Arab, tanpa membaca terjemahannya samada melalui Bahasa Melayu atau Inggeris,  menjadikan  kita begitu yakin terhadap satu-satu disiplin ilmu yang diperolehi baginda dari maklumat pertama yang diperolehi dari kitab-kitab besar itu, untuk panduan dan penunjuk jalan  dalam selok belok agama dan pemerintahan.
Ertinya baginda tidak perlu diajar dan diberikan nasihat dalam selok belok agama , lebih-lebih lagi kalau ada usaha untuk memberikan salah tunjuk atau salah nasihat pula oleh para pembesar negeri terhadap isu-isu yang mereka mempunyai kepentingan tertentu.
Saya teringat kepada Ucapan Taat Setia Menteri Besar Dato’ Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat bagi pihak Kerajaan Negeri dan Rakyat Kelantan kepada Pemangku Raja Kelantan itu pada 30 Mac 2010 yang lalu sempena ualangtahun Al Sultan Kelantan, bertempat di Istana Balai Besar Kota Bharu dihadapan lebih 2,000 hadirin .
Antara lain Tuan Guru Menteri Besar itu telah melahirkan kesyukuran atas kepimpinan Pemangku Raja Kelantan yang telah memberikan panduan berguna kepada semua pihak dalam tadbir urus Kerajaan Negeri, dan yang mengagumkan ialah, baginda sendiri berkenan menjadi imam di masjid-masjid dan surau yang baginda kunjungi .
Baginda juga kata Menteri Besar itu, telah mengimamkan atau memimpin Solat-Solat Hajat untuk memohon Allah menyembuhkan penyakit  KDYMM Ayahnda baginda (Al Sultan Kelantan).     
Ertinya baginda tahu apa yang baginda lakukan ..! Kalau begitu mengapakah  masih ada suara-suara  sumbang dari kalangan ‘Orang  Istana’ sendiri (juga termasuk orang-orang bukan kalangan Istana yang bersekongkol  dengan mereka ini) yang cuba mengganggu gugat pentadbiran baginda di Istana Kelantan itu dengan pelbagai cara dan taktik .
Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra, telah ditabalkan menjadi Tengku Mahkota Kelantan secara rasmi berikutan dari ayahnda baginda Tuanku Ismail Petra ditabalkan menjadi Sultan Kelantan dahulu, dimana baginda  adalah  putera Sulung Sultan Kelantan bersama permaisuru baginda yang bergelar Raja Perempuan Kelantan itu.
Sebagai Tengku Mahkota, baginda secara otomatik menjadi Pemangku Al Sultan atas ketiadaan atau kegeringan  ayahnda baginda, tetapi baginda ditabalkan secara rasmi menjadi Pemangku Raja, oleh jemaah Masjlis Perajaan Negeri Kelantan, sebelum keberangkatan baginda Al Sultan untuk menjalani rawatan ke Singapura pada Mei tahun lalu.
Mengikut peraturan yang termaktub dalam Perlembagaan Tubuh Negeri Kelantan, setelah Tengku Mahkota diangkat menjadi Pemangku Raja maka berkuasalah  baginda memerintah Negeri Kelantan Darul Naim serta jajahan-jajahan takluknya , sebagaimana kuasa yang ada pada ayahnda baginda Al Sultan.
Antara tindakan awal baginda sebagai Pemangku Raja ialah, menitahkan kepada  Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri (SPN) melakukan rombakan dikalangan pegawai tinggi negeri, bagi mengatasi penyelewengan dan ketirisan dalam mengurustadbir negeri.
Pemangku Raja ini segera memberikan reaksi terhadap keluhan rakyat jelata terhadap  perbuatan beberapa  orang pegawai tinggi dinegeri ini, yang  mengaut keuntungan hasil dari perlindungan dari orang-orang yang mempunyai kedudukan tertentu dalam Istana Kelantan. Sebagai hasil terawalnya, seorang pegawai tinggi Kerajaan dan seorang kontraktor yang terlibat dengan ‘Projek Istana’ telahpun dituduh di Mahkamah dan sedang dibicarakan.
‘Rombakan Kecil’ dikalangan pegawai tinggi di Kelantan ini sebenarnya begitu besar impaknya kepada rakyat di negeri Kelantan yang dikenali derngan nama jolokan Tanah Serendah Sekebun Bunga (semasa pemerintahan Cik Siti Wan Kembang dahulu) ini. Rata-rata rakyat bershukur atas rombakan ini.  Apapun kesannya kepada pihak yang terlibat, yang pasti rombakan kecil oleh SPN ini begitu menyenangkan pihak Kerajaan Negeri yang sebelum ini ‘tersepit’ ditengah, iaitu ibarat ‘Ditelan Mati Bapak Diluah Mati Emak’ .
Sebelum ini, setiap permohonan  untuk mendapatkan sebarang projek dan pemilikan tanah , pembalakan dan sebagainya, yang dikaitkan samada secara langsung atau tidak langsung dengan ‘pihak istana’, menjadikan para pegawai pentadbir yang bertugas di Kelantan itu ‘serba salah’..mahu tak mahu terpaksalah melakukan apa saja , walaupun ,mungkin bertentangan dengan naluri mereka.
Tidak syak lagi tindakan tegas dan berani Pemangku raja Kelantan menangani isu berkenaan,  adalah dilihat oleh rakyat Kelantan khususnya dan rakyat Malaysia amnya, sebagai usaha yang drastik serta proaktif bagi melindungi ‘Institusi Raja Berperlembagaan’ dan khazanah negeri dari tercemar dan dicemari oleh segelintir insan yang mementingkan diri , tanpa memperdulikan akibat dan kesan buruknya dari perbuatan mereka itu .
Walau setegas mana pun Pemangku Raja ini bertindak membetulkan keadaan dan kepincangan di  negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga ini , adakah anda berfikir baginda akan bertindak tanpa perasaan halus dalam hatinya?..tidak sekali-kali tidak..baginda sangat lembut hatinya..setiap orang berilmu tahu Hadis Rasulullah (SAW) yang berbunyi: ‘La Tto’atan limakhluki fi ma’siatillah’ yang bermaksud  ‘Tidak ada ketaatan kepada orang yang melakukan dosa kepada Allah’..  
Apa perasaan anda bilamana anda sedang tegas bertindak membenteras kesalahan orang yang dibawah kekuasaan anda  tiba-tiba muncul bukti bahawa orang yang paling rapat dengan anda sendiri dan anda amat menghormatinya terbukti terlibat dengan perbuatan keji tersebut ...apa perasaan anda waktu itu?  
Telah diketahui umum, bahawa segelintir pihak tak henti-henti mencuba untuk mengganggu gugat  perjalanan pentadbiran Pemangku Raja Kelantan, samada secara nyata atau secara halus, tetapi dihadapi oleh baginda dengan dada yang lapang dan kepala yang dingin. Bukan sahaja urusan rasmi, tetapi urusan pribadi baginda sehari-haripun  turut diganggu..saya dapat tahu beberapa ekor kuda dari baka terpilih dan menjadi kesayangan Pemangku Raja itu telah diracun dan dibunuh .
Cubaan terbesar ialah satu konspirasi  melucutkan kedudukan Tengku Mahkota Kelantan ini dari jawatan Pemangku Raja secara yang salah disisi undang-undang. Seorang bekas VIP telah ditangkap polis untuk siasatan  lanjut  dalam konspirasi tersebut, dan kini dalam proses pendakwaan dan perbicaraan di Mahkamah.
Mengapa semua ini berlaku ? Tidak warakkah Tengku Faris ini..tidak   berilmukah ..tidak adilkah..tidak rapatkah dengan rakyat jelata..tidak ramah dan tersenyumkah semasa bertemu rakyat ..tidak pengasih dan penyayangkah Pemangku Raja ini kepada setiap anggota keluarganya?
Saya terkejut menerima berita terbaru semalam, seorang Pegawai Keselamatan Istana yg bertugas untuk  menjaga keselamatan Istana  termasuk keselamatan Pemangku Raja itu telah cedera parah ditembak dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Pasir Pekan, Tumpat Kelantan. Seorang teman rapat saya menyatakan, dari peluru yang ada dalam badan Pegawai Keselamatan  itu , pihak penyiasat akan dapat tahu dari senjata api siapakah ia datang.
Kita serahkan saja hal itu kepada pihak polis. Lagipun polis Malaysia ini dikatakan adalah antara polis yang terbaik didunia. Cuma yang semua pihak perlu peka, bahawa Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra  adalah Pemerintah Tertinggi menurut perlembagaan dan Ketua Agama Islam di Kelantan.
Baginda bukan sembarangan dan bukan rakyat biasa. Pihak Polis hendaklah membuat penyiasatan menyeluruh hingga ke akar umbi serta membawa  ke muka pengadilan mererka yang terlibat, tanpa kecuali dan tanpa pilih bulu.
Pada hemat saya, dalam banyak hal Tengku Muhammad Faris ini hanyak  menyimpan kesedihan bersendirian..baginda suka beramah mesra dengan ulama..sekiranya anda kenal rapat dengan Dato’ Mufti Kelantan, Dato’ Shukri  Mohammad..atau Timbalan Mufti Kelantan, cubalah bertanyakan mereka..  kot-kot dia boleh bercerita dengan anda kisah sedih luahan rahsia hati Pemangku Raja kita itu…  
Tokoh undang-undang terkenal di Kelantan Dato’ Shukri Bin Haji Mohammad, yang juga merupakan salah seorang Ahli Majlis Perajaan Negeri Kelantan, menghubungi saya beberapa kali untuk mengingatkan para wartawan di negara ini, khususnya wartawan yang bertugas di Kelantan, agar hati-hati menulis mengenai hal ehwal istana Kelantan, agar tidak salah fakta dan tidak salah sumber .
Katanya banyak kali berlaku pihak media dinegara ini mengambil maklumat dari sumber yang tidak bertanggungjawab dan tidak boleh dibuktikan kesahihannya. Beliau menekankan sumber yang betul dan bertanggungjawab hanyalah, dari Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantasn dan Dato’ Pengelola Istana. Adapun selain dari dua sumber ini adalah dikira tidak benar. Arahan ini jelas dan menyenangkan para wartawan yang ingin menulis tentang Istana Kelantan.
Bagaimanapun ada juga berlaku, atas motif yang tidak diketahui, ada beberapa kali media cetak tertentu mengutip berita dari sumbar yang tidak diiktiraf seperti yang dinyatakan diatas, dan ini menimbulkan kekeliruan dan kemarahan rakyat di Kelantan.
Untuk menghentikan kemelut di Istana Kelantan itu , saya berpendapat, pihak berkuasa khususnya Kerajaan Persekutuan tidak memandang ringan perkara ini, ditakuti ia menjadi contoh ikutan dan rujukan kes terabai yang negative. Sebaliknya hendaklah dicampurtangan secara serius, tegas dan berkesan, sebelum kejadian yang tidak diingini berlaku lagi berterusan di Istana berkenaan.
Seorang pengkaji dan pakar Sejarah Kelantan , yang juga seorang pensyarah di sebuah Pusast Pengajian Tinggi di negara ini menyatakan kepada saya kira-kira tiga minggu yang lalu, bahawa 40 tahun sekali sejak abad ke 17 lagi, berlaku peristiwa berdarah  di negeri Kelantan, yang ditimbulkan oleh Tengku Temenggung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan