Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Disember 17, 2010

Menyingkap Ketuanan Cina



Bagi maksud undang-undang yang berkaitan dengan sosiologi Negara Republik China, orang-orang Cina [seperti di Tanah ‘Motherland’ China]biasanya mengenalpasti seseorang Cina itu dengan asal etnik bukankewarganegaraan kebangsaanya, lantas menjunjung kokoh konsep asal usul keturunan Cina bagi maksud teori ketuanan yang terlalu tersembunyi dalam konteks sistem sosialisma-komunisma . Selagi orang itu keturunanCina, mana dialah yang dianggap orang Cinadan jika orang yang hidup diluar Chinaorang itu adalah orang Cina di luar negeri [Overseas Chinese]. Konsep ini penting dalam kajian perundangan dan imigrasi antarabangsa kaum keturunan negeri China. Konsep ini perlu di ulas dan di garap dengan lebih mendalam, memandangkan subjek ketuanan ini telah di ganyang oleh beberapa pihak yang kurang cerdik.
[Sila emel komen kajian sosiologi/sejarah berkaitan kepada kami]
Sepintas lalu, Perlembagaan Negeri China [Untuk renungan]

Perkara 33. Semua warga negara Republik Rakyat China adalah sama rata di sisi undang-undangSetiap warga negara menikmati hak-hak dan pada masa yang sama harus melakukantugas yang ditentukan oleh Perlembagaan dan undang-undangNegara menghormati danmelindungi hak asasi manusia (dimasukkan dalam 2004 pindaan).


Perkara 34Semua warga negara Republik Rakyat China yang telah mencapai usia 18 tahunmempunyai hak untuk memilih dan mencalonkan diri dalam pilihanraya
tanpa mengirakerakyatanbangsajantinapekerjaanlatar belakang keluargaagamapendidikanstatus hartanyaatau tempoh bermastautin , kecuali orang yang dirampas hak-hak politik menurutundang-undang.

Perkara 35Warga negara Republik Rakyat China menikmati kebebasan bercakap,kebebasan akhbarberkumpulberpersatuanberarak dan demonstrasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan