Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, Ogos 27, 2010

Fadhilat Surah Yassin

Assalamualaikum..




Saya nak berkongsi sedikit sebanyak mengenai Kelebihan Surah Yasin..



1. Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda: “Setiap sesuatu ada hati dan hati Al-Quran adalah Yaasiin” dan sesiapa yang membaca Yaasiin, maka Allah SWT tulis baginya sepertimana membaca Al-Quran sepuluh kali. (HR. Al-Tarmizi)



2. Daripada Abi Hurairah r.a.,bersabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang membaca Yaasiin pada waktu malam, maka akan diampun keesokannya. Dan sesiapa yang membaca “Haamim Al-Dukhan” nescaya akan diampunkan baginya keesokannya.” (HR. Ibnu Katsir)



3. Daripada Abdullah berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang membaca Yaasiin waktu malam untuk mendapat keredhaan Allah SWT, maka akan diberi keampunan baginya.” (HR. Ibnu Katsir)



4. Daripada Ma’qil Ibni Yasar berkata: “Al Baqarah adalah rangka. Al-Quran diturunkan setiap satu ayat dengan disertakan 80 Malaikat dan ayat Kursi khususnya diturunkan khas dari di bawah Arsy Allah yang tersusun di dalam surah Al-Baqarah. Dan surah Yaasiin adalah jantung hati Al-Quran.”



5. Daripada Ma’qil Ibni Yasar berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Bacalah Yaasiin atas mereka yang meninggal dunia” (HR. Ibnu Katsir, Abu Daud dan Al-Nasa’i)



6. Sesetengah ulama’ berkata tentang Yaasiin bahawa antara keistimewaan surah Yaasiin ialah apabila dibaca tiada kesulitan melainkan dimudahkan oleh Allah. Dan adalah bacaan Yaasiin ketika nazak, maka rahmat dan berkat turun dan dipermudahkan baginya roh keluar dengan nazaknya. (HR. Ibnu Katsir)



7. Daripada Ibnu Abbas r.a., Nabi SAW telah bersabda: “Adalah saya suka kalau surah Yaasiin dalam hati setiap insan daripada umatku.” (Riwayat Bazzar, Ibnu Katsir)



8. Daripada Safuan: Adalah alim ulama’ berkata: ” Apabila dibaca Yaasiin ke atas mayat, maka diringankan Allah baginya Sakratulmaut.” (HR. Ahmad dan Ibnu Katsir)



Selamat Beramal

Tiada ulasan:

Catat Ulasan