Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Selasa, Disember 20, 2011

Bandar Tasek Raja: Pusat Komersial Baru Pasir Mas


Projek Bandar Baru Pasir Mas
Selaras dengan pertumbuhan sosioekonomi negara, satu projek pembangunan komersial dinamakan Bandar Tasek Raja akan dibangunkan di daerah Pasir Mas. Projek bernilai RM151 juta itu merupakan projek usaha sama sektor awam dan swasta antara kerajaan negeri Kelantan dan Eastern Biscuit Factory Sdn Bhd (EFB) dan EBF Land Sdn Bhd, yang mana kedua-duanya adalah anak syarikat Furqan Business Organisation Berhad (FBO Berhad). Projek tersebut bakal menjana aktiviti ekonomi khususnya melalui bidang perniagaan di daerah sekelilingnya. Syarikat Furqan Business Organisation Berhad (FBO Berhad) merupakan antara syarikat yang tersenarai di Bursa Saham Malaysia
Projek berprestij itu telah mula dibangunkan sejak beberapa bulan lalu di atas tapak seluas 31 hektar dan dijangka siap dalam tempoh tiga tahun akan datang. Projek pembangunan Bandar Tasek Raja terletak di lokasi yang strategik kira-kira dua kilometer dari bandar Pasir Mas, 20 kilometer dari Rantau Panjang dan hanya 19 kilometer dari Kota Bharu. Ia merangkumi pembinaan 266 unit lot kedai dengan reka bentuk unik, sebuah pasar besar baru dan sebuah terminal bas dan teksi.
Pada pendapat saya, projek tersebut berupaya mengembalikan semula kegemilangan bandar Pasir Mas sebagai pusat komersial baru di negeri ini yang pesat dengan aktiviti ekonomi dan peniagaan. Selain itu, ia bakal menjadikan bandar alternatif kepada Kota Bharu yang agak padat dari sudut pembangunannya ketika ini. Kesemua infrastruktur yang berada di bandar Pasir Mas termasuk terminal bas, teksi, pasar akan dipindahkan ke pusat komersial baru itu sebaik sahaja pembinaannya siap secara keseluruhan. Pusat komersial baru ini dijangka akan membuka banyak peluang kepada usahawan, perniagaan dan syarikat yang mencari cara kreatif untuk meluaskan operasi mereka ke luar bandar Pasir Mas selain meningkatkan pertumbuhan ekonomi untuk negeri Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan