Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Jumaat, April 01, 2011

Resipi Laksa Kelantan


Hari ini I akan tulis resepi dalam bahasa Melayu.

Hari minggu yang lau, saya telah masak Laksa Kelantan. Ini adalah kali kedua saya memasak nya. Pada mula nya saya nak masak Laksam tapi takut lambat sebab dah lapar so beli je laksa kering rebus.

Memang puas haati masak Laksa sebab adik- adik saya datang makan , anak - anak cakap " mama sedapnye" and husband makan tak ingat dunia.

saya berkong si resepi seperti di bawah:

Bahan A:
Laksa kering- rebus sampai masak... biar overcook sikit baru sedap

bahan B (kuah)
  • 10 ekor ikan kembung/sardin/pelaling - saya pakai ikan pelaling sbb banyak dalam fridge tak masak
  • santan kara 2 kotak
  • 1 sudu makan lada hitam
  • 10 biji bawang merah
  • 1 biji bawang putih
  • 1 inci halia
  • air secukup nya
  • garam
  • 10 keping asam keping
  • gula
bahan tabur
  • daun kesum
  • bunga kantan
  • kacang panjang
  • timun
  • tauge
  • sambal belacan - mesti kena pakai cili padi baaru ummphh and belacan + asam limau kena lebih
cara-caranye:
rebus ikan dengan sikit air, 10 asam keping and garam sikit. rebus semalam sebelum lagi bagus. saya rebus pagi untuk makan malam, so asam dia akan serap dalam ikan
then, asingkan isi ikan. separuh isi ikan di mesin bersama bawang- bawang, halia dan lada hitam. mesin dengan sedikit air sampai lumat. lagi separuh tumbuk sampai lumat. pastu mesin tulang-temulang ikan dengan air rebusan, then campur dalam ikan yang telah ditumbuk/mesin(jgn lupa tapis nye, kalau tak tercekik tulang) lepas tu masak dengan santan, taruk 2 keping asam yg yang telah digunak masa rebus ikan tadi. masak hingga mendidih, kalau pekat sgt campur air . rasakan dengan garam, gula.tutup api then boleh makan.

kalau nak laagi sedap, masa makan tu amik le sikit belacan , campur dalam laksa tu....sedap gile...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan