Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Khamis, Februari 03, 2011

Orang Cina Malaysia


Orang Cina Malaysia (Cina Ringkas马来西亚华人Cina Tradisional馬來西亞華人pinyin: Mǎláixīyà Huárén atau Cina Ringkas马来西亚唐人Cina Tradisional馬來西亞唐人pinyin: Mǎláixīyà Tángrén) ialah orang Cina luar negara yang menjadi warganegara atau penduduk tetap di Malaysia. Kebanyakan mereka ialah keturunan pendatang dari China yang tiba di Malaysia sekitar abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-20. Di Malaysia, lazimnya kaum ini dirujuk sebagai "orang Cina" dalam semua bahasa. Istilah Orang Cina Malaysia agak jarang dipakai di negara ini.
Pendatang Cina awal (sejak abad ke-15 di Melaka; abad ke-18 di Pulau Pinang) membentuk suku kaum Cina Peranakan atau Cina Selat yang memeluk kebanyakan adat Melayu secara takat-takat yang berbeza (terhad di Pulau Pinang, menyeluruh di Melaka), berbahasa Melayu, tetapi mengekalkan amalan agama Cina. Sebaliknya pula, pendatang-pendatan yang lebih lanjut (seawalnya abad ke-19) yang mengekalkan adat Cina dikenali sebagai sinkheh (新客, "tetamu baru").
Kaum Cina di Malaysia mengekalkan identiti komuniti yang amat ketara bezanya dengan kaum lain serta jarang berkahwin campur dengan orang Melayu atas sebab agama dan budaya. Ini adalah kerana kebanyakan orang Melayu beragama Islam. Di bawah undang-undang Malaysia, perkahwinan sedemikian memerlukan pihak bukan beragama Islam untuk memeluk agama pasangannya. Kebanyakan orang Cina Malaysia menganggap "kecinaan" mereka sebagai satu identiti etnik, budaya dan politik.
Orang Cina Malaysia sejak sekian lama mendominasi ekonomi Malaysia, tetapi semenjak adanya Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia untuk memberi kesamarataan dalam kek ekonomi negara, dominasi mereka dalam ekonomi menyusut. Sungguhpun demikian, mereka masih membentuk majoriti golongan berpendapatan sederhana dan tinggi di Malaysia. Pada tahun 2006, terdapat 7-7.5 juta orang Cina di Malaysia. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.

Sejarah
Gelombang Pertama 

Gelombang pertama dari penduduk China datang selama Empayar Melaka padaawal abad ke-15 ketika Puteri Hang Li Po berkahwin di luar negeri kepada SultanMelaka, membawa bersama rombongan besar nya bangsawan, sahabat dan pelayandari China. Orang-orang ini kebanyakan berasal dari Wilayah Fujian.
China awal ini dibawa pengantin dari China atau berkahwin perempuan Melayu tempatan yang sedia. kubur asli mereka boleh didapati di Bukit Cina, Melaka hari ini.
keturunan mereka disebut baba (untuk lelaki) dan nyonya (untuk wanita), dan mereka masih mempertahankan nama keluarga Cina mereka sampai sekarang hari.

Gelombang Kedua
Gelombang kedua pendatang China datang selama abad ke-19 dan awal abad ke-20. Sebahagian besar pendatang China ke Malaya berasal dari China selatan,terutamanya wilayah Fujian, Guangdong dan Guangxi Hainan.
Mereka pertama menetap di Straits Settlements sebagai peniaga. Mereka kemudiandidorong oleh Inggeris untuk bekerja di lombong timah dari Perak dan Selangor (yang pada waktu itu termasuk Kuala Lumpur). Dengan demikian, orang Cina terutamatertumpu di pantai barat Semenanjung Malaya.


Min Cina 
Min Cina membentuk kumpulan China terbesar dan berasal dari Fujian, Guangdong dan wilayah Hainan. 
penduduk Cina dari bahagian selatan Fujian merupakan kelompok terbesar, dan umumnya dikenal pasti sebagai Hokkien. Sebahagian besar penduduk China di Malaya sebelum abad ke-18 berasal dari Amoy dan Zhangzhou dan menetap terutama di Pulau Pinang dan Melaka, di mana mereka membentuk sebahagian besar penduduk China tempatan. Hokkien Lebih menetap di Malaya dari abad ke-19 dan seterusnya, dan di dominasi kebun getah dan sektor kewangan ekonomi Malaya [3] Sebahagian besar berbahasa Cina Hokkien menetap di Semenanjung Tanah Melayu dan membentuk kumpulan dialek terbesar di banyak negara, khususnya. di Pulau Pinang, Melaka, Kelantan, Terengganu, [4] Kedah dan Perlis [5] Di Kalimantan Utara,. yang Hokkien membentuk sebuah proporsi yang cukup besar dalam masyarakat Cina, dan terutama ditemui di bandar-bandar besar, terutama Kuching dan Sibu. [6 
] 
Pemukim dari Fuzhou (juga dikenali sebagai Hokchew atau Foochow antara masing-masing Hokkien dan Wilayah) juga datang dalam jumlah yang cukup besar selama abad ke-19 dan mendominasi industri syarikat pada abad ke-20. Mereka bercakap dengan dialek yang berbeza dan dikelaskan secara berasingan dari Hokkien dan sejumlah besar orang Kristian. Para Foochow membentuk kumpulan dialek terbesar di Sarawak-khususnya di kawasan-kawasan sekitar Sungai Rajang, [7] iaitu di bandar Sibu, Sarikei dan Bintangor. Para Foochow juga menetap dalam jumlah yang besar di beberapa bandar di Semenanjung Malaya, terutama Sitiawan di Perak dan Yong Peng di Johor. [8] 
Imigran dari daerah Chaoshan mula menetap di Malaya dalam jumlah yang besar sejak abad ke-18, terutama di Wilayah Wellesley dan Kedah (terutama di sekitar Kuala Muda). Imigran ini ditubuhkan secara terutama bertanggung jawab untuk menyiapkan gambir dan industri ladang lada di Malaya. 
Teochews Lebih berimigrasi ke Johor pada dorongan Temenggong Ibrahim pada abad ke-19, dan bandar-bandar baru yang didirikan dan dihuni oleh pekerja-pekerja ladang dari wilayah Chaoshan. Teochews merupakan peratusan yang besar dalam komuniti Cina di Johor Bahru [9] dan bandar-bandar utama sepanjang pantai Barat Johor (terutama Pontian, Muar dan sebahagian kecil, Batu Pahat) serta bandar-bandar pedalaman yang dipilih di daerah pusat negara. [5] Banyak komune luar bandar di Sarawak dan Sabah juga diisi oleh Teochews, banyak dari mereka menjadi keturunan pekerja-pekerja ladang yang datang untuk mendirikan ladang gambir dan lada, mengikuti pola pentadbiran senegaranya Johor. [10 ] komuniti yang lebih kecil dari Teochews juga boleh ditemui di negara-negara lain, khususnya di Sabak Bernam di Selangor, di mana banyak Teochews duduk sebagai agrikultur beras, [5] serta di daerah pedalaman Melaka. [11] 
pendatang Cina dari Hainan mula berhijrah ke Malaya dan Borneo Utara sejak abad ke-19, meskipun dalam jumlah jauh lebih kecil daripada kumpulan pidato tersebut. Para Hainan bekerja sebagai tukang masak oleh keluarga kaya Selat China, sementara yang lain terlibat dalam perniagaan makanan katering atau usaha perikanan dan membentuk kumpulan dialek terbesar di Kabupaten Kemaman Terengganu [12] dan Pulau Ketam (Selangor) serta komuniti yang cukup besar dalam Penang dan Johor Bahru. [13] yang lebih kecil komuniti Hainan juga ditemui di Sarawak dan Sabah, di mana mereka bekerja sebagai pemilik warung kopi dan terutama ditemui di bandar-bandar besar dan bandar. [14] 
Hua Hing itu datang dari Putian. Jumlah mereka jauh lebih kecil daripada orang Cina Min lain dari Fujian dan mereka kebanyakan terlibat dalam sepeda motor, basikal dan kereta cadang industri komponen. 


Hakka China 
Orang Hakka datang dari kedua-dua negeri Guangdong dan Fujian. Mereka membentuk kumpulan kedua terbesar orang setelah Hokkien. Sejumlah besar Hakka menetap di bahagian barat Malaya dan Borneo Utara dan bekerja sebagai penambang di abad ke-19 sebagai logam berharga seperti emas dan timah dijumpai. Keturunan para penambang membentuk komuniti yang terbesar di antara orang-orang Cina di Selangor [15] dan sangat besar masyarakat di Perak (khususnya Taiping dan Ipoh), [16] Sarawak, Sabah, dan Negeri Sembilan [17] Kerana emas dan industri perlombongan timah menurun. dalam kepentingan ekonomi di abad ke-20, banyak beralih ke industri getah, dan sejumlah besar Hakka menetap di Kedah dan Johor (terutama di Kulai dan Kluang). [18] Di Sabah, Hakka banyak terlibat dalam pertanian. Mereka menebang hutan untuk membuat jalan untuk perkebunan tembakau, getah dan kelapa. Pada waktunya, masyarakat Hakka juga di dominasi industri dan ekonomi negara. Namun, bahkan saat ini, banyak Sabahan Hakka masih terlibat dalam sektor pertanian, khususnya mereka yang tinggal di bandar-bandar luar bandar seperti Tenom dan Kudat di mana mereka sering tulang punggung dari industri tempatan. 

Katonis Cina 
Para Katonis sebahagian besar berasal dari wilayah Guangdong dan minoriti dari wilayah Guangxi. Mereka membentuk kumpulan yang terbesar ketiga setelah orang Hakka. Para Kantonis terlibat dalam perdagangan emas dan logam perlombongan dengan Hakka, dan sering terlibat dalam perang sivil atas hak-hak perlombongan. Dari akhir abad ke-19 dan seterusnya, Kantonis banyak mengalihkan tumpuan mereka untuk membangunkan bank di Malaya sebagai industri perlombongan logam menurun pada kepentingan ekonomi. The Kantonis menetap di bandar-bandar, dan membentuk komuniti penduduk terbesar dalam Cina di Kuala Lumpur, Lembah Kinta di Perak, Pahang serta masyarakat sangat besar di Selangor, Negeri Sembilan dan bandar-bandar utama di Sabah, terutama Sandakan. [19]

Negeri-negeri dengan populasi Cina yang banyak
Pada tahun 2008, majoriti orang Cina terutama tertumpu di negeri-negeri  pantai barat Malaysia dengan peratusan signifikan dari China (30% dan di atas)seperti Penang, Perak, Selangor, Kuala Lumpur, Johor.
Daerah dengan penduduk Cina yang signifikan (40% dan di atas) untuk masing-masing negeri adalah
:
Kuala Lumpur
Kepong, Cheras, Bukit Bintang, Old Klang Road, Sri Petaling, Pudu, Segambut.
Selangor
Subang Jaya/USJ, Puchong, SS2, Petaling Jaya, Damansara Jaya/Utama, Bandar Utama, Serdang, Port Klang.
Tahun
Jumlah populasi
Melayu
Perpuluhan
Cina
Perpuluhan

1891[25]
81,592
23,750

50,844


Penang
Penang island, Bukit Mertajam
Tahun
Jumlah Populasi
Melayu
Perpuluhan
Cina
Perpuluhan

1812[26]
26,107
9,854
37.7%
7,558
28.9%

1820
35,035
14,080
40.2%
8,595
24.5%

1860
124,772
71,723
57.4%
36,222
29.0%

1891
232,003
92,681
39.9%
86.988
37.5%

1970[27]
775,000
247,000
30.6%
436,000
56.3%

1990[28]
1,150,000
399,200
34.5%
607,400
52.9%

2005[29]
1,511,000
624,000
41.3%
650,000
43%

Perak
Ipoh, Taiping, Batu Gajah, Sitiawan
Tahun
Jumlah populasi
Melayu
Perpuluhan
Cina
Perpuluhan

1891[30]



94,345
44.0%

1901[30]
329,665


150,239
45.6%

Johor
Johor Bahru, Kluang, Batu Pahat, Muar, Segamat
Negeri-negeri dengan populasi medium Cina 
Ini adalah negeri di mana China adalah minoriti yang signifikan (10% - 29,9%) seperti Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Sarawak dan Sabah. 
Daerah penduduk utama China (40% dan di atas) untuk setiap negara 
Melaka
 

Bandar Melaka 
Negeri Sembilan 
Seremban, Rasah 
Pahang 
Bentong, Raub, Mentakab, Kuantan 
Sarawak 
Kuching, Sibu, Bintulu, Miri, Sarikei, Sri Aman, Marudi, Lawas, Mukah, Limbang, Kapit, Serian, Bau 
Sabah 

Kota Kinabalu dan Sandakan. Tawau, Kudat dan daerah tersebar di selatan (terutama Beaufort dan Keningau) juga mempunyai komuniti Cina yang kecil tapi signifikan 

Dialek

Dialek
Populasi[32]
1,848,211
1,679,027
1,355,541
974,573
958,467
380,781
373,337
249,413

Hokkien 
Utara Semenanjung Malaysia Penang, Kedah, Perlis, Pantai Timur, Taiping didominasi Penang Hokkien bercakap. 
Klang dan Melaka kumpulan juga didominasi Hokkien bercakap, tetapi variasi diucapkan berbeza dari Penang Hokkien. 
Dalam Sibu dan Sitiawan, Fuzhou digunakan secara meluas tetapi bukan lingua franca. 

Hakka 
Hakka, khususnya Huiyang (
惠阳, Hakka: Fui Yong) varian, adalah dialek Cina utama di negara bahagian Sabah Malaysia Timur. Menurut bancian tahun 1991, 113.000 Penduduk Sabah mengenal pasti diri mereka sebagai keturunan Hakka. Ini adalah majoriti jelas atas Kantonis, di antaranya ada 28000, membuat mereka jauh kedua. [33] Hal ini membuat Sabah satu-satunya negara di Malaysia di mana Hakka jelas merupakan dialek utama di antara orang Cina tempatan. 
Di daerah lain di Malaysia, ada sejumlah besar orang Hakka, misalnya di bandar Miri di Sarawak dan di bandar-bandar besar di Semenanjung Malaysia. 
Namun, banyak yang tidak bercakap Hakka akibat pengaruh kuat Hokkien dan Kantonis di Semenanjung Malaysia. Varian dari Hakka yang paling banyak digunakan di negara-negara selain Malaysia Sabah adalah Poh Ho dan (Meixian) Moiyan varian, yang sangat jarang diucapkan di Sabah itu sendiri. 

Katonis
 

Tengah Semenanjung Malaysia Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Subang Jaya, Seremban, Ipoh & Kuantan di dominasi bercakap Kantonis. 
Kantonis juga merupakan dialek utama di Sandakan. Daerah hanya di dominasi oleh dialek Kantonis di Johor adalah Mersing. 
Banyak cina sub dialek lain mampu memahami dan / atau bercakap Kantonis di berbagai tingkatan kerana pengaruh filem dan program televisyen dari Hong Kong, yang disiarkan di saluran TVB melalui perkhidmatan televisyen melanggan Astro. 
The Hakka, terutama, boleh mengambil Kantonis dengan mudah kerana adanya kesamaan antara dialek Hakka dan Kantonis. 

Mandarin

Selatan Semenanjung Malaysia terutamanya Johor sebahagian besar adalah berbahasa Mandarin. 
Ini adalah akibat pengaruh dari media Mandarin yang dominan dari Singapura dan kedekatan Johor ke Singapura. 
Bahagian Johor dan Melaka boleh menerima TV free-to-air Singapura. 
Banyak keluarga Cina berpendidikan Malaysia telah diambil untuk bercakap Mandarin dengan anak-anak-anak mereka kerana idea bahawa dialek Cina lain berkembang semakin berlebihan di era di mana Mandarin meningkat di penting. 
Hal ini mengakibatkan munculnya komuniti Cina muda yang fasih dalam bahasa Mandarin tetapi tidak mampu bercakap dialek asli China mereka, memahami tetapi tidak bercakap, atau memilih untuk tidak berbicara di depan umum. 
Namun, tidak semua keluarga menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah menengah China sehingga masih ada generasi muda yang tidak tahu bagaimana berbicara bahasa Mandarin. 
Lebih-lebih lagi, peratusan yang signifikan dari bahasa Inggeris generasi berpendidikan Malaysia China terutama yang lebih tua tidak boleh bercakap bahasa Mandarin dan lebih selesa berbahasa non dialek Mandarin.

Format Nama 

Cina
Bukan Mandarin

Sebelum Mandarin mendapatkan populariti di kalangan Cina Malaysia di akhir abad ke-20, China Malaysia Romanised nama mereka sesuai dengan lafaz nama Cina mereka dalam dialek asli mereka masing-masing. Contoh:
Lelaki: Yap Ah Loy 
 (Hakka)


Mandarin
Generasi muda cenderung mempertahankan dialek asli untuk nama sementara menggunakan sebutan Mandarin dan romanisation untuk nama yang diberikan. Mis:
Lelaki: Yung Chan Choong 陈永聪
 (Nama Keluarga: Kantonis, Memandangkan nama: Mandarin)


Dalambeberapa tahun terakhir, telah menjadi semakin umum untuk nama yang diberikan  untuk Romanised mengikut sistem pinyin. Mis:
Wanita: Wee Xiao Wen 黄小雯
 (Nama Keluarga: Hokkien / Hokchiu, Memandangkan nama: Mandarin, menurut romanisation pinyin)


Bukan China
Bahasa Inggeris
Beberapa Cina akan mengadopsi julukan Inggeris untuk keselesaan misalnya Barat.
Yeoh Choo Kheng 杨紫琼,
 Michelle umumnya ditulis sebagai Michelle Yeoh
Arab
Mereka ditukar menjadi muslim biasanya akan mempunyai nama arab di depanmisalnya.
Tan Yew Leong, Abdullah [36] umumnya ditulis sebagai Abdullah Tan
 

Agama
Religions of Chinese Malaysians
ReligionPercent
Buddhism
  
75.9%
Taoism
  
10.6%
Christianity
  
9.6%
Islam
  
1.0%
Hinduism
0.3%
Other religions
0.2%
Folk religions
0.1%
No religion
  
2.3%


Majoriti Cina di  Malaysia  menjadi penganut Buddha atau Tao, walaupun garis di antara mereka sering kabur dan, biasanya, sebuah agama China sinkretismemasukkan unsur agama Buddha, Taoisme, Konfusianisme dan leluhuribadah-tradisional dilakukan, dengan kenyataan bahawa setiap individu berikut inidalam pelbagai darjah. Sekitar 9,6% adalah Kristian (Protestan Mainstream, Katolik dan dominasi lain termasuk sejumlah tumbuh cepat Injili dan Karismatik) dan sejumlah kecil (0,7%) menyatakan Islam sebagai iman mereka.

Perkahwinan campuran

Orang-orang Cina di Malaysia mengekalkan identiti komunal yang berbeza dan jarang berkahwin dengan Muslim Melayu asli untuk alasan agama dan budaya. Menurut Hukum Islam, pasangan Cina akan diwajibkan oleh undang-undang untuk meninggalkan agama mereka dan menganut agama Islam. Kebanyakan Malaysia China menganggap mereka sebagai "China" sekaligus identiti etnik, budaya dan politik.
Namun, ada ramai orang yang telah berkahwin dengan orang India Malaysia, yang umumnya Hindu. Anak-anak dari perkahwinan tersebut dikenali sebagai Chindians.[37] Chindians cenderung berbahasa Inggeris sebagai bahasa ibu mereka.
Di negara Kalimantan dari Sabah dan Sarawak, Malaysia keturunan Cina-Pribumi campuran ('asli' merujuk pada suku-suku asli di negara-negara, misalnya Iban danMelanau di Sarawak serta Kadazan dan Murut di Sabah) yang disebut sebagai"'Sino '"(misalnya Sino-Iban Sino,-Kadazan). Bergantung sepenuhnya pada mereka dibesarkan, mereka dibesarkan baik untuk mengikuti kebiasaan atau tradisi asliChina. Sebuah minoriti kecil melupakan kedua tradisi pribumi dan Cina, bukannya memilih untuk semacam anonimiti budaya dengan hanya bercakap Bahasa Inggeris dan / atau Melayu dan kita tidak melakukan baik adat Cina dan suku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan