Kalau di negara bukan Islam seperti di Australia dan Canada ada kempen Tak Nak Judi begitu giat dijalankan, kenapa di negara umat Islam majoriti di Malaysia ini, ianya tidak berlaku?
Baru-baru ini saya gunting rambut di pekan Senawang. Kedai judi berlesen terletak di seberang jalan. Luar kedai gunting ada kerusi tempat melepak.
Dari dalam kedai gunting saya nampak lelaki-lelaki Melayu yang dah berumur duk berbincang sesuatu sambil membelek-belek kertas judi.
Kesian tengok orang Melayu kita ni. Pada mereka judi dah menjadi darah daging. Tak kaya-kaya pun. Tapi dah ketagih.
Jadi disamping penguatkuasaan, eloklah Jabatan Agama gantung banyak-banyak poster Tak Nak Judi di merata-rata tempat terutama di taman perumahan dan kedai judi.
Kalau negara barat boleh, kenapa Malaysia tak boleh ?
Kalau Pejabat Agama tak ada bajet atau tak ada duit, sesiapa yang ada buat banner sebegini harap jual pada saya, boleh saya gantung kat taman perumahan saya.
Antara poster-poster menarik yang mesra kaki judi pada pautan berikuthttp://waghih.blogspot.com/2010/12/pejabat-agama-perlu-sayangi-kaki-judi.html
Antara kata-kata menarik pada poster kempen Tak Nak Judi di negara barat ialah :
HIDUP LEBIH CERAH TANPA JUDI
ANDA AKAN MENANG BILA ANDA BERHENTI
BERJUDI BERJUDI ADALAH SATU KETAGIHAN
JUDI, TAK KIRA MACAMANA ANDA MAIN, HOUSE YANG SENTIASA MENANG
SAYA AKAN BAYAR BALIK, SAYA TIADA MASALAH JUDI, NAK BERTARUH?
SAYANGI KELUARGA JAUHI JUDI
JUDI BUKAN HANYA RUGI DUIT, IA MENGANCAM MASA DEPAN DAN KEIMANAN ANDA
JUDI MENGANCAM SELURUH KELUARGA ANDA
'Wanna bet?' Campaign
The "Wanna bet?" campaign has been developed to target people experiencing problems as a result of gambling and encourage them to seek assistance.
A 'GAMBLING Hangover' is the catchphrase of the State Government's new anti-gambling campaign that will use shock tactics to warn against problem gambling.
http://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw-act/gambling-hangover-warning/story-e6freuzi-1111116319146
Friends4friends
Friends4friends is a social marketing campaign featuring advertisements in transit shelters, restaurants, bars and university newspapers, as well as on television, high-traffic websites and movie screens across the province.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan