Capital | Yangcheng |
Language(s) | Chinese |
Religion | Chinese folk religion |
Government | Monarchy, Feudalism |
History | |
- Establishing of the Xia Dynasty by Xia` Yu | ca. 2070 BC |
- Qi of Xia succeeds the throne | 2146 BC |
- Jie of Xia falls | ca. 1600 BC |
Currency | Cowries |
Sejarah
Asal-usul dan perkembangan awal Menurut teks-teks China kuno, sebelum Dinasti Xia ditubuhkan, pertempuran sering berlaku antara suku Xia dan suku Chiyou's. Suku Xia perlahan-lahan dikembangkan sekitar saat Zhuanxu, salah satu daripada Lima Maharaja legenda. Para Nota Sejarah Grand Classic Scottish mengatakan bahawa Yu Agung adalah cucu dari Zhuanxu, tetapi ada juga nota lain, seperti Ban Gu, yang mengatakan Yu adalah generasi kelima Zhuanxu. Berdasarkan hal ini, adalah mungkin bahawa orang-orang dari klan Xia adalah keturunan dari Zhuanxu.
Gun usaha untuk menghentikan banjir Gun, ayah Yu yang Agung, adalah anggota tercatat paling awal dari klan Xia. Ketika Sungai Kuning banjir, banyak suku bersatu bersama-sama untuk mengendalikan dan menghentikan banjir. Gun disahkan oleh Yao untuk menghentikan banjir. Ia memerintahkan pembangunan sekatan besar untuk menyekat jalan air. Usaha dari Gun untuk menghentikan banjir berlangsung selama sembilan tahun tapi itu gagal kerana banjir menjadi lebih kuat. Setelah sembilan tahun, Yao telah diberikan takhta ke Shun. Gun diperintahkan untuk dilaksanakan oleh Shun di Yushan (China: 羽山), sebuah gunung yang terletak antara Kabupaten Donghai moden di Lianyungang, Jiangsu dan County Linshu di Linyi, Shandong.
Yu usaha untuk menghentikan banjir Yu sangat dipercayai oleh Shun. Jadi Shun menunjuk dia untuk menyelesaikan pekerjaan ayahnya yang membuat berhenti banjir. Kaedah Yu berbeza dari ayahnya, ia menyatukan semua orang dari setiap suku dan memerintahkan mereka untuk membantunya membina terusan di semua sungai utama yang banjir dan mengarah keluar ke laut. Dia melakukan ini selama 13 tahun, tanpa kembali ke desa asalnya.Legenda mengatakan pada mereka 13 tahun, ia melewati rumahnya tiga kali tanpa berlaku di mana adalah tanda ketekunan dalam karyanya. Orang-orang yang melihatnya memuji ketekunan dan begitu terinspirasi oleh padanya bahawa puak-puak yang lain bergabung dalam karyanya juga. Pada akhirnya, setelah 13 tahun, ia berjaya menghentikan banjir dan sangat dipuji oleh orang-orangnya.
Pendirian Yu berjaya menghentikan banjir dan meningkatkan pengeluaran dari pertanian (kerana banjir biasanya merosakkan tanaman), pengaruh suku Xia diperkuatkan dan Yu menjadi pemimpin suku-suku sekitarnya. Tak lama kemudian Shun Yu dihantar untuk memimpin tentera untuk menekan suku Sanmiao yang terus menerus dianiaya suku batas. Setelah mengalahkan mereka, ia diasingkan mereka ke daerah selatan Sungai Han. kemenangan mereka menguatkan kekuatan suku Xia bahkan lebih.Shun, kerana ia sudah semakin tua, mulai berfikir kepada siapa dia akan lulus takhta ke. Shun turun takhta takhta menyokong Yu yang dianggap layak. Pewarisan ini Yu sebagai raja adalah awal dari Dinasti Xia. Segera sebelum kematiannya, bukan lewat kekuasaan kepada orang yang dianggap paling mampu untuk memerintah, Yu melewati kuasa kepada anaknya, Qi, menetapkan keutamaan untuk kerajaan dinasti atau Sistem herediter. Dinasti Xia mulai tempoh kawalan keluarga atau marga. Jie, penguasa terkini, dikatakan seorang raja korup. Dia digulingkan oleh Tang, raja pertama dari dinasti Shang. Setelah kekalahan Xia oleh Shang, orang-orang tersebar dan diserap oleh marga di dekatnya dan suku, [4] dan beberapa anggota keluarga kerajaan Dinasti Xia selamat sebagai negara (Henan) Qi sampai 445 SM. Negara Qi dengan baik dicatat dalam naskah Oracle sebagai salah satu pendukung utama Dinasti Xia. [5] Raja dari negara Yue, dan kerana itu negara Minyue penggantinya, juga mengaku sebagai keturunan dari Yu Agung. [6 ]
Modern Kontroversi
Sekolah skeptis sejarah China awal, bermula oleh Gu Jiegang pada tahun 1920, adalah kelompok pertama sarjana di China harus meragukan cerita tradisional sejarah awal: "waktu kemudian, semakin lama waktu legenda sejarah dahulu. ..sejarah China awal adalah kisah yang diceritakan dan diceritakan kembali selama beberapa generasi, di mana elemen-elemen baru yang ditambah ke hujung depan "kritik [7] Yun Kuen Lee sentimen nasionalis dalam mengembangkan penjelasan tentang Tiga Dinasti kronologi. menumpukan pada dikotomi bukti yang diberikan oleh kajian arkeologi versus sejarah, khususnya dalam tuntutan bahawa Erlitou arkeologi Budaya juga merupakan sejarah Dinasti Xia. "Bagaimana sekering tarikh arkeologi dengan tarikh bersejarah adalah sebuah tantangan bagi semua kajian kronologi dari awal tamadun." [7] Dalam Bentuk Turtle: Mitos, Seni dan Cosmos di Awal China, Sarah Allan mencatat bahawa banyak aspek dari Xia hanyalah kebalikan dari ciri-ciri dianggap simbol dari dinasti Shang. Dualisme tersirat antara Shang dan Xia, Allan berpendapat, adalah bahawa sementara Shang mewakili api atau matahari, burung dan timur, Xia mewakili barat dan air. Pembangunan Xia ini mitos, Allan berpendapat, adalah tindakan yang diperlukan pada bahagian dari Dinasti Zhou, yang membenarkan pembukaan mereka Shang dengan mencatat bahawa Shang telah menggantikan Xia.
nota Arkeologi
Para arkeolog telah menemukan halaman bandar, gangsa melaksanakan, dan makam yang mengarah ke kemungkinan adanya dinasti Xia di lokasi-lokasi yang disebutkan dalam teks sejarah kuno China. Ada ada perdebatan, apakah atau tidak budaya Erlitou adalah tempat dinasti Xia. Radiokarbon tempat halaman di ca. 2100-1800 SM, memberikan bukti fizikal kewujudan negara sezaman dengan dan mungkin setara dengan Dinasti Xia seperti yang dinyatakan dalam karya-karya sejarah China [8] Pada tahun 1959., Sebuah laman web yang terletak di bandar Yanshi digali mengandungi istana besar yang beberapa arkeolog telah dikaitkan sebagai ibukota Dinasti Xia. Berbeza dengan tulang oracle dari Dinasti Shang, karya-karya sejarah yang diterbitkan kemudian yang menyebutkan Dinasti Xia, tidak mempunyai rekod bertulis tarikh untuk mengesahkan nama tempoh Xia Dinasti dan penguasa, seperti yang tercatat dalam Sima Qian Shiji. Melalui tahun 1960-an dan 1970-an, ahli arkeologi telah menemui laman bandar, gangsa melaksanakan, dan makam di lokasi yang sama dikutip dalam teks sejarah China kuno tentang Xia; [9] minimum, Dinasti Xia menandakan tahap evolusi antara budaya neolitik an dan tamadun bandar China khas dari Dinasti Shang. [9]...
Mitologi
Dalam Buku 5 dari Mozi, Mozi (470BC-c. 391BC) menggambarkan pendirian Xia dengan keterangan kejadian alam. Walaupun beberapa sejarawan China menganggap akaun Mozi sebagai mitos belaka tanpa dasar sejarah, orang lain menganggapnya sebagai keterangan puitis kesan disebabkan oleh gangguan iklim gunung berapi. "Matahari keluar pada malam hari" mungkin menyinggung cahaya gunung berapi; "hujan darah" boleh merujuk kepada hujan kemerahan yang disebabkan oleh abu di bahagian atas atmosfera, air berubah menjadi es dapat menunjukkan suhu panas luar biasa dingin, abu merah mungkin telah melihat di Bait Allah dan ditafsirkan sebagai tanda kehadiran baru-baru ini naga. [10]
Pemerintah
Yu the Great大禹
Qi of Xia啟-anak Yu the Great
Tai Kang太康-anak Qi
Zhoung Kang仲康-adik Tai Kang
Xiang相-anak Zhoung Kang
Shaokang少康-anak Xiang
Zhu杼
Huai槐
Mang芒
Xie泄-anak Mang
Bu Jiang不降-anak Xie
Jiong扃-adik Bu Jiang
Jin廑廑-anak Jiong
Kong Jia孔甲
Gao皋
Fa發
Jie桀
Tiada ulasan:
Catat Ulasan