Pelawat

free counters

Pengujung Istimewa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Join us here

Selasa, Disember 07, 2010

Dinasti Selatan & Dinasti Utara南北朝


Dinasti Selatan
Walaupun kuat dalam penaklukan Kerajaan Wu di 280 M, Dinasti Jin sangat lemah selepas Perang Lapan Putera 291-306 AD. Selama pemerintahan Maharaja Huai dari Jin dan Maharaja Min Jin, negara itu dimasukkan ke dalam bahaya besar dengan pemberontakan dari Hu Wu. Para pengepungan dan akhir pemecatan Luoyang pada tahun 311 dan Chang'an pada tahun 316 dengan menyerang tentera barbar hampir hancur dinasti. Namun, keturunan dari rumah kerajaan, Putera Langya, melarikan diri ke selatan untuk menyelamatkan apa yang tersisa untuk mempertahankan empayar.Penyemenan kekuasaan mereka di selatan, Jin mendirikan Nanjing moden (kemudian disebut Jiankang) sebagai ibukota baru mereka, menukar nama dinasti sebagai Jin Timur (317-420 M) kerana ibu kota baru terletak di sebelah tenggara Luoyang.


Itu adalah selama tempoh Selatan dan Utara Dinasti bahawa China selatan (di bawah Sungai Yangtze) telah sangat berkembang dari keadaan sebelumnya penjajahan China awal dan penyelesaian. Sebelumnya, selatan dihuni oleh masyarakat kecil dan terpencil di China dalam padang gurun uncolonized besar suku-suku non-China, bermula sebagai sempadan periferi dekat dan berubah menjadi suatu wilayah, berkembang pembandaran, sinicized China. Dalam Buddhisme bukunya dalam Sejarah China, Arthur F. Wright menunjukkan fakta ini dengan menyatakan:
Ketika kita berbicara tentang daerah lembah Yangtze dan bawah pada tempoh perpecahan, kita harus membuang dari fikiran kita gambaran padat penduduk, ditanamkan secara intensif China Selatan abad terkini. Ketika aristokrat dari sisa-sisa rumah Chin berkuasa [Jin] melarikan diri ke daerah Nanking [Nanjing] pada awal abad keempat, selatan mungkin mengandungi sepersepuluh dari penduduk China.Ada pusat kebudayaan Cina dan pentadbiran, tetapi sebahagian besar di sekitar kawasan ini berbaring uncolonized luas di mana penduduk Cina lambat untuk bergerak. [2]
Walaupun China Jin Timur (dan dinasti selatan berturut-turut) dengan baik-membela dari barbar utara dengan penempatan pasukan tentera laut di sepanjang Sungai Yangtze, masih ada pelbagai masalah yang dihadapi dengan membina dan mempertahankan kekuatan tentera. Penunjukan rumah tangga khusus untuk latihan ketenteraan akhirnya menyebabkan jatuh dalam status sosial mereka, yang menyebabkan desersi luas pasukan pada banyak kesempatan. Dihadapkan dengan kekurangan jumlah pasukan, jeneral Jin sering dihantar pada kempen untuk menangkap anggota suku non-Cina di selatan untuk rancangan mereka ke tentera.Dinasti Jin Timur jatuh bukan kerana pencerobohan luaran, walaupun, tapi kerana bupati Liu Yu merebut takhta dari Maharaja Gong Jin, menjadi Maharaja Wu dari Song Liu (memerintah 420-422M)


Dinasti selatan China yang kaya dalam prestasi budaya, dengan berkembangnya Buddhisme dan Taoisme, terutama yang terakhir sebagai dua kanon baru tulisan scriptual diciptakan untuk sekte Kemurnian Agung dan saingan yang numinus Treasure Sect. China selatan sangat dipengaruhi oleh tulisan-tulisan para rahib Buddha seperti Huiyuan, yang menerapkan Taois istilah akrab untuk menggambarkan Buddhisme untuk China yang lain. China berada di kenalan dan dipengaruhi oleh budaya India dan rakan perdagangan lebih jauh ke selatan, seperti kerajaan Funan dan Champa (terletak di Kemboja moden dan Vietnam). Seni China puisi, kaligrafi, melukis, dan bermain muzik dijumpai Preseden lebih besar selama usia ini, sebagai kecanggihan mereka dan kompleksitas mencapai ketinggian baru.Cao dahulu Zhi, putra Cao Cao, dianggap sebagai salah satu penyair terbesar pada zamannya. Gayanya dan ekspresi emosional yang dalam secara bertulis dipengaruhi kemudian penyair dari zaman baru, seperti Tao Qian (365-427 M) atau Tao Yuanming. Bahkan selama hidupnya, kaligrafi bertulis daripada "Sage of Kaligrafi", Wang Xizhi (307-365 M), yang dihargai oleh banyak orang dan dianggap sebagai bentuk ekspresi peribadi sejati seperti seni yang lain. Dalam hal lukisan, seni ini menjadi sangat berharga dengan artis seperti Gu Kaizhi (344-406 M), yang sebahagian besar mendirikan tradisi seni lanskap dalam lukisan China klasik (untuk belajar lebih lanjut, lihat bahagian "Timur Jauh" dari artikel untuk Lukisan). Lembaga pembelajaran di selatan juga terkenal, termasuk Zongmingguan (Imperial Nanjing University), di mana Zu terkenal Chongzhi (yang disebutkan di atas) telah dipelajari.Zu Chongzhi merancang Daming Kalendar baru di 465 Masihi, calcuated satu tahun sebagai 365,24281481 hari (yang sangat dekat dengan 365,24219878 hari seperti yang kita kenal sekarang), dan dihitung jumlah tumpang tindih antara matahari dan bulan sebagai 27,21223 (yang sangat dekat dengan 27,21222 seperti yang kita kenal sekarang). Menggunakan nombor yang berjaya diprediksi 4 gerhana selama tempoh 23 tahun (436-459 M).


Jin itu digantikan oleh Liu Song (420-479 M), Qi Selatan (479-502 M), Wangsa Liang (502-557 M), dan kemudian Dinasti Chen (557-589 M). Walaupun Dinasti Song Liu mengalahkan sebahagian besar suku Hu Wu dengan pengecualian daripada Xianbei dan secara singkat merebut kembali tanah Cina di 416CE, oleh 464CE, dinasti Wei Utara (yang didirikan oleh orang-orang Xianbei) telah mendorong China lagi di bawah sungai Huai Para penguasa dari dinasti berumur pendek adalah jeneral tentera yang merampas dan kemudian memegang kuasa selama beberapa dekad, tetapi tidak boleh dengan selamat melewati kekuatan Peraturan ke ahli waris mereka untuk meneruskan dinasti mereka berjaya. Maharaja Wu dari Liang (502-549 M), bagaimanapun, adalah penguasa yang paling terkenal dari usianya, menjadi pelindung seni dan agama Buddha. Seorang penyair avid, Maharaja Wu gemar mengumpul banyak bakat sastera di mahkamah, dan bahkan mengadakan lomba puisi dengan hadiah emas atau sutera untuk mereka yang dianggap yang terbaik.Pada tahun-tahun penutupan pemerintahannya, yang Hou Jing Pemberontakan pecah, yang menghancurkan modal dan melemah selatan. Kewenangan pemerintah terakhir Dinasti Liang rasmi, Maharaja Jing dari Liang, telah dirampas oleh salah satu jeneral tentera yang berjaya sendiri, Chen Baxian, dinobatkan sebagai Maharaja Wu dari Chen di 557 AD. Di bawah kepimpinan kemudian berkurang dari Dinasti Chen, China selatan tidak dapat menahan kekuatan tentera mengumpulkan di utara dengan Yang Jian selepas beliau mengalahkan saingannya Weichi Umum Jiong.Setelah Yang Jian merebut takhta dari Maharaja Jing dari Zhou Utara dan dimahkotai dirinya Maharaja Wen dari Sui, mendirikan Dinasti Sui dan menyerbu China selatan untuk menyatukan kembali.


Dinasti Utara
Pada separuh pertama dari Dinasti Wei Utara (386-534 M), maka suku padang Xianbei yang didominasi China utara menyimpan dasar perbezaan sosial yang ketat antara mereka dan subjek China mereka. China direkrut menjadi birokrasi, dipekerjakan sebagai pejabat untuk mengumpul cukai, dll Namun, China dijauhkan dari kedudukan yang lebih tinggi banyak kuasa. Mereka juga mewakili minoriti rakyat di mana pusat kekuasaan berada, seperti modal pertama Wei Utara di Pingcheng di zaman moden wilayah Shanxi utara.luas transformasi sosial dan budaya di China utara datang dengan Maharaja Xiaowen Wei Utara (memerintah 471-499 M), yang ayahnya adalah seorang Xianbei, tapi yang ibunya China. Meskipun dari Klan Tuoba dari suku Xianbei, Maharaja Xiaowen menegaskan identiti ganda nya Xianbei-China, menukar nama klan-nya sendiri setelah China Yuan (元 bermaksud "Elemental"). Pada tahun 493 Maharaja Xiaowen melaksanakan program sinification baru yang mengandungi elit Xianbei sesuai dengan standard China banyak. Reformasi sosial termasuk memakai pakaian China (melarang pakaian Xianbei di mahkamah), belajar bahasa Cina (jika di bawah usia tiga puluh), digunakan nama keluarga China yang pertama-watak ke keluarga Xianbei, dan menggalakkan marga Xianbei quality kedudukan dan keluarga China untuk menikahi. Maharaja Xiaowen juga memindahkan ibu kota dari Pingcheng ke salah satu halaman tua empayar China, Luoyang, yang telah ibukota selama Han Timur dan Jin Barat awal dinasti. Modal baru di Luoyang dihidupkan kembali dan berubah, dengan sekitar 150.000 Xianbei dan askar utara yang lain pindah dari utara ke selatan untuk mengisi kedudukan baru untuk modal pada tahun 495. Dalam beberapa dekad, penduduk meningkat menjadi sekitar setengah juta penduduk, dan terkenal kerana menjadi rumah bagi lebih dari seribu kuil Buddha.Pembelot dari selatan, seperti Wang Su dari keluarga Wang berprestij Langye, sebahagian besar ditampung dan merasa di rumah dengan pembentukan suku Wu sendiri mereka di Luoyang (ini satu perempat dari rumah bandar untuk lebih dari tiga ribu keluarga). Mereka bahkan dilayan teh (dengan kali ini mendapatkan populariti di China selatan) di mahkamah bukan minuman yoghurt umumnya ditemui di utara.


Pada tahun 523, Putera Dongyang dari Wei Utara dihantar ke Dunhuang untuk melayani sebagai gabenor untuk masa jabatan selama lima belas tahun. Dengan kekuatan agama Buddha mendapatkan penerimaan arus utama dalam masyarakat Cina, Putera Dongyang dan keluarga kaya tempatan ditetapkan untuk mendirikan sebuah projek monumental untuk menghormati Buddha, ukiran dan Gua menghias 285 dari Gua Mogao dengan patung-patung indah dan mural. Ini promosi seni akan terus selama berabad-abad di Dunhuang, dan sekarang salah satu tarikan pelancongan terbesar China.


Pada tahun yang sama dari 523 pemberontakan beberapa garrison tentera disebabkan oleh kekurangan makanan hujung utara Luoyang. Setelah ditekan, kerajaan telah 200,000 pemberontak menyerah garrison dikerahkan untuk Hebei, yang kemudian terbukti menjadi kesalahan saat bekas pegawai pasukan terancang pemberontakan lagi pada tahun-tahun 526-527. Mahkamah Wei dikhianati oleh salah satu jeneral mereka sendiri, yang mengandungi janda permaisuri dan maharaja muda dibuang ke Sungai Kuning, sambil membentuk wayang sendiri penguasa untuk mempertahankan kuasa. Seperti konflik membengkak di utara antara pemimpin berturut-turut, Gao Huan memuat berpandu Luoyang timur dan (memegang Maharaja Xiaojing Timur Wei sebagai penguasa boneka) dengan 534, sementara saingannya Yuwen Tai menguasai barat dan ibukota China tradisional Chang'an oleh 535.Akhirnya, putra Gao Huan Gao Yang memaksa Maharaja Wei Timur untuk mengundurkan diri pada menyokong klaimnya takhta, mendirikan Dinasti Qi Utara (551-577 M). Setelah itu, putra Yuwen Tai Yuwen Jue merebut takhta kekuasaan dari Maharaja Gong Wei Barat, mengasaskan Dinasti Zhou Utara (557-580 M). Dinasti Zhou Utara mampu mengalahkan dan menakluk Qi Utara di 577, reunifying utara.Namun, kejayaan ini berumur pendek, sebagai Zhou Utara digulingkan pada 581 oleh Yang Jian, yang menjadi Maharaja Wen dari Sui. Dengan kekuatan tentera yang lebih besar dan moral, bersama-sama dengan propaganda meyakinkan bahawa penguasa Dinasti Chen Chen Shubao adalah penguasa dekaden yang telah kehilangan mandat dari syurga, Dinasti Sui mampu secara berkesan menakluk selatan. Setelah penaklukan ini, seluruh China memasuki zaman keemasan baru Reunifikasi di bawah pemusatan Dinasti Sui yang berumur pendek dan berjaya Dinasti Tang (618-907 M).


Pemerintah

DINASTI UTARA
DINASTI WEI UTARA
Tuoba Gui 拓拔珪
Tuoba Si 拓拔嗣
Tuoba Tao 拓拔燾
Tuoba Yu 拓拔余
Tuoba Jun 拓拔濬 
Tuoba Hong 拓拔弘
Yuan Hong 元宏
Yuan Ke 元恪
Yuan Xu 元詡
Yuan Zi You 元子攸
Yuan Ye 元曄
Yuan Gong 元恭
Yuan Lang 元朗
Yuan Xiu 元脩
DINASTI WEI TIMUR
Yuan Shan Jian 元善見
DINASTI QI UTARA
Gao Yang 高洋
Gao Yin 高殷
Gao Yan 高演
Gao Zhan 高湛
Gao Wei 高緯
Gao Heng 高恆
Gao Shao Yi 高紹義
DINASTI WEI BARAT
Yuan Bao Ju 元寶炬
Yuan Qin 元欽
Yuan Kuo 元廓
DINASTI ZHOU UTARA
Yuwen Jue 宇文覺
Yuwen Yu 宇文毓 
Yuwen Yong 宇文邕
Yuwen Yun 宇文贇
Yuwen Chan 宇文闡
DINASTI SELATAN
DINASTI LIU SONG
Liu Yu(Wu Di) 劉裕
Liu Yi Fu 劉義符
Liu Yi Long 劉義隆
Liu Jun 劉駿
Liu Zi Ye 劉子業
Liu Yu(Ming Di) 劉彧
Liu Yu(Hou Fei Di) 劉昱 
Liu Zhun 劉準
DINASTI QI SELATAN
Xiao Dao Cheng (蕭道
Xiao Ze 蕭賾
Xiao Zhaoye 蕭昭業
Xiao Zhaowen 蕭昭文
Xiao Luan 蕭鸞
Xiao Baojuan 蕭寶卷
Xiao Bao Rong 蕭寶融
DINASTI LIANG
Xiao Yan 蕭衍
Xiao Gang 蕭綱
Xiao Dong 蕭棟
Xiao Yi 蕭繹
Xiao Yuan Ming 蕭淵明 
Xiao Fang Zhi 蕭方智
DINASTI CHEN
Chen Ba Xian 陳霸先
Chen Qian 陳蒨
Chen Bo Zong 陳伯宗
Chen Xu 陳頊
Chen Shu Bao 陳叔寶 
DINASTI LIANG SELATAN
Xuan Di 宣帝
Xiao Ming Di 孝明帝
Xiao Jing Di 孝靜帝 atau Ju Gong 莒公

Tiada ulasan:

Catat Ulasan